Det er forskjell på Leca og Leca.

Leca i styrkeklasse 3 (3Mpa eller ca 30kp/cm2) er lett å sage i, jeg brukte en DeWalt alligatorsag med hårdmetalltannede blader, den sagde som i smør, med perfekte kutt.

Det gikk dårligere med Weber ISO-Leca blokkene, de var i klasse 5 (5Mpa) og mye hardere.

Alligatoren ga ingen pene kutt i det hele tatt, det måtte bli en vinkelsliper med diamantblad.

Jeg prøvde ikke, men det beste er trolig en diamantsag på stativ, men de er dyre, ca. 4-500 per dag i leie, mot en hundrelapp for alligatoren og 200:- i innkjøp for en 23cm diamantskive til eksisterende vinkelsliper.

Nisken skrev:
Det er forskjell på Leca og Leca.

Leca i holdfasthetsklasse 3 (3Mpa eller ca 30kp/cm2) er lett å sage i, jeg brukte en DeWalt alligatorsag med hardmetalltannede blad, den sagde som i smør, med perfekte snitt.

Dårligere gikk det med Weber ISO-Leca blokkene, de var i klasse 5 (5Mpa) og mye hardere.

Alligatoren ga ingen pene snitt, det måtte bli en vinkelsliper med diamantskive.

Jeg prøvde ikke, men det beste er trolig en diamantsag på stativ, men de er dyre ca 4-500 per dag i leie, mot hundre kroner for alligatoren og 200:- i innkjøp for en 23cm diamantskive til eksisterende vinkelsliper.

Noe i denne stilen kanskje?
http://www.jula.se/tigersagblad-129027

Jeg har selv nettopp murt en garasje med webers nye Lecablokk som er 25 tykk og da brukte jeg et blad som så ut i stil med denne
http://hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1302&c=10460&prodID=14813
Og det fungerte veldig lenge og ga fine snitt. Men mitt skaffet jeg fra jula men finner ikke den produktet der lenger uten bare den andre som jeg lenket til.

• Liker
sibbor
  • Laddar…
Jeg kjøpte et "KWB" tigersagblad med hardmetalltenner til min tigersag, som reserve. Men den sager enda dårligere enn alligatoren, da bladet jo bøyer seg mer til siden, kuttene blir ikke helt plane og rette.

Dessuten OM dere kjøper et tigersagblad, sørg absolutt for at det er hardmetallspisser, ellers slites det ut for fort og som sagt det er forskjell på Leca og Leca, Byggmax-blokkene er mykere (og svakere) og går sikkert bra, hardere blokker enn klasse 3 går ikke noe videre...

Noe jeg merket når jeg saget er at du bør legge snitt på begge sider før du sager gjennom steinen helt, for at bladet skal følge snittet og få en rett og fin overflate.

Hvorfor trenger dere rette, fine snitt på en lecablokk? Skulle man mot formodning gjøre noe pent i leca, så dekker man det vel uansett med f.eks. puss. Når man murer med leca går det jo fint med øks og vende hugget inn i stussfugen (om man nå ikke er murer og bruker lecablokker til daglig selvfølgelig, da synes jeg det er motiverende å kjøpe et 1000kr blad for bajonettsag).

Jeg bygget f.eks. vegger i 45 graders vinkel, noe som gjorde at det ble en hel del å kappe diagonalt. Med et hardmetallblad til fire hundre kroner, var dette uten tvil den mest praktiske måten.....

• Liker
PettsonB
  • Laddar…
Jeg måtte kappe steiner titt og ofte, mange halvsteiner og noen biter her og der da jeg muret en midje på garasjen (flyttet ut 3cm).

• En betongbygning under oppføring, omgitt av skog. Stiger og stillas synlige. Paletter og byggematerialer på bakken.
  • Garasje under bygging med murte vegger, stillas rundt og skog i bakgrunnen. Tydelige spor av pågående muring og tilpasninger av steiner.
Hmmm.... Det ser ut som at jeg må spise opp en del av innlegget mitt nå ;)
Men for en vanlig mur/sokkel/vegg blir det ikke så mange kapninger, maks en per vegg og runde.
Men det kommer jo også an på hvordan man oppfatter mye, jeg synes ikke det er mye mens noen annen kanskje synes at en stein per runde er urimelig mye å hugge.

:)
Men tilbake til topic... Jeg brukte 1 tigersagblad til mitt bygge, og det fungerte bra. Litt sløvt mot slutten men det er forståelig.

Hvor mange kappinger det blir per skift avhenger jo av konstruksjonen, er det fire vegger (nytt hus) eller tre (tilbygg som hos meg), uttak for dører og vinduer.

I mitt tilfelle kom jo problemene først med den hardere ISO-Lecan dessuten, der må jo uttak for hjørneblokkene gjøres, ellers blir det kuldebroer. Så absolutt blir det en god del saging alltid.

Legger ved bilde av "skeiv" alligatorsaging i ISO-Leca og eksempel på hvor mye saging det blir i ISO-hjørneblokkene, siste bildet viser hvor tett jeg vil ha passformen for å maksimere isoleringsverdien, alle ikke-bærende liggefuger (isoyta mot isoyta) og alle støtfuger (iso og lecaflater) er fuget med SPUF.

Ingen har nok tettere vegger enn dette... :p

Alligatorsagning av ISO-Leca blokk med tydelige ujevne kutt for å passe hjørneblokker, viser detaljer i byggeprosessen og mål om maksimal isolasjon.

• Bygge med ISO-Leca-blokk, gult isolasjonsmateriale mellom blokkene, viser nøyaktig passform for optimal isolering.
  • Mur av blokker med fylte fuger med skumisolasjon og en murerverktøy på toppen, i et byggeområde.
  • Liker
Jonny L
  • Laddar…
Jeg har bare kappet noen lecablokker. Men jeg brukte med rimelig suksess en vanlig håndsirkelsag. Har en sag kjøpt for 250kr som jeg bruker til "fuskutting".

Men det var sannsynligvis klasse 3 blokk IKKE klasse 5 Leca, eller hva?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.