Hei!
Hva i all verden skal man bruke for å sage i lecablokker (også kalt lettklinkerblokker)?
«En gammel brukt håndsag» hørte jeg et sted, men etter å ha saget gjennom en 19x19 blokk to ganger har jeg ingen tenner igjen på mine to gamle brukte håndsager. Så hva gjør man? Dessuten kommer jeg nok til å ha skikkelig treningsverk i morgen, for det klyper som bare det...
Hva i all verden skal man bruke for å sage i lecablokker (også kalt lettklinkerblokker)?
«En gammel brukt håndsag» hørte jeg et sted, men etter å ha saget gjennom en 19x19 blokk to ganger har jeg ingen tenner igjen på mine to gamle brukte håndsager. Så hva gjør man? Dessuten kommer jeg nok til å ha skikkelig treningsverk i morgen, for det klyper som bare det...
Vinkelslip med coromantklinge tar all stein/tegl ellers koster et "stein"sagblad til tigersagen ca 150:- . Bruker selv en gammel kløyvsag med klinger fra co,jula billig og ok å bruke man støver skikkelig samt har jeg visir pga steinsprut iblant....
"byggare"
"byggare"
De gangene jeg har murt med leca (en stall og et lager, så det ble ganske mange steiner) så leide vi en, hvis jeg husker navnet riktig, alligatorsag. Som å skjære i smør med en varm kniv (ok nesten i alle fall
) og bladene holder relativt lenge. Leien for sagen er minimal, men bladene kan koste en del.
En slik en tror jeg det var (kanskje ikke nøyaktig den modellen, sannsynligvis en generasjon eldre da det var en leiemaskin).
En slik en tror jeg det var (kanskje ikke nøyaktig den modellen, sannsynligvis en generasjon eldre da det var en leiemaskin).
Sist redigert:
Tenk på at det skal være blad med hardmetalltenner påloddet, ellers er det ingen vits i å kjøpe dyre blad.cheetah1 skrev:
Jeg kjørte med øks. Kakk en skåre, brottanvisning, der blokkene skal kappes, så et skikkelig hugg og til sist litt pussing med øksen.
Men når noen allerede murede blokker skulle kappes ville jeg ikke risikere at de skulle sprekke helt feil, så da ble det Biltema billige tigersagblad som rakk til 2-3 kutt før tennene helt forsvant. Men det var jo bare 4 kutt det gjaldt, så..
Her byr Maxit på noen forslag:
http://www.maxit.se/2156
Motorsag med hardmetallkjede er jo greia.
Klikk her for å svare