Det är skillnad på Leca och Leca.

Leca i hållfasthetsklass 3 (3Mpa eller ca 30kp/cm2) är lätt att såga i, jag änvände en DeWalt alligatorsåg med hårdmetalltandade blad, den sågade som i smör, med perfekta snitt.

Sämre gick det med Weber ISO-Leca blocken, de var i klass 5 (5Mpa) och mycket hårdare.

Alligatorn gav inga snygga snitt alls, det fick bli en vinkelkap med diamantskiva.

Jag provade inte men, det bästa är troligen en diamantsåg på stativ, men de är dyra ca 4-500 per dag i hyra, mot en hundring för alligatorn och 200:- i inköp för en 23cm diamantskiva till befintlig vinkelkap.

Nisken skrev:
Det är skillnad på Leca och Leca.

Leca i hållfasthetsklass 3 (3Mpa eller ca 30kp/cm2) är lätt att såga i, jag änvände en DeWalt alligatorsåg med hårdmetalltandade blad, den sågade som i smör, med perfekta snitt.

Sämre gick det med Weber ISO-Leca blocken, de var i klass 5 (5Mpa) och mycket hårdare.

Alligatorn gav inga snygga snitt alls, det fick bli en vinkelkap med diamantskiva.

Jag provade inte men, det bästa är troligen en diamantsåg på stativ, men de är dyra ca 4-500 per dag i hyra, mot en hundring för alligatorn och 200:- i inköp för en 23cm diamantskiva till befintlig vinkelkap.

Nånting i den här stilen kanske?
http://www.jula.se/tigersagblad-129027

Jag har själv just murat ett garage med webers nya Lecablock som är 25 tjocka och då använde jag mig av ett blad som såg ut i stil med denna
http://hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1302&c=10460&prodID=14813
Och det funkade väldigt länge och gav fina snitt. Men mitt skaffade jag från jula men hittat inte den produkten där längre utan bara den andra som jag länkade till.

• Gilla
sibbor
  • Laddar…
Jag köpte ett "KWB" tigersågsblad med hårdmetalltänder till min tigersåg, som reserv. Men den sågar ännu sämre än alligatorn, då bladet ju flexar mer i sidled, snitten blir inte helt plana och räta.

Dessutom OM ni köper ett tigersågsblad, se absoult till att det är hårdmetallspetsar, annars slits det ut för fort och som sagt det är skillnad på Leca och Leca, Byggmax-blocken är mjukare (och svagare) och går säkert bra, hårdare block än klass 3 går inget vidare...

Något jag märkte när jag sågade är att du bör lägga snitt på på båda sidor innan du sågar igenom stenen helt, för att bladet skall följa snittet och få en rak och fin yta.

Varför behöver ni raka fina snitt på ett lecablock? Skall man mot förmodan göra nåt snyggt i leca så täcker man det väl i alla fall med t.ex. puts. När man murar med leca går det ju finfint med yxa och vända hugget in i stötfogen (om man nu inte är murare och använder lecablock till vardags förstås, då tycker jag det är motiverat att köpa ett 1000kr blad för tigersåg).

Jag byggde tex väggar i 45 graders vinkel vilket gjorde att det blev en jäkla massa att kapa diagonalt. Med ett hårdmetallblad för en 4-hundring så var detta tveklöst smidigaste vägen.....

• Gilla
PettsonB
  • Laddar…
Jag fick kapa stenar titt som tätt, många halvstenar och någon snutt här och där då jag murade en midja på garaget (flyttade ut 3cm).

• ImageUploadedByByggahus.se1352675253.091561.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1352675266.973065.jpg
    Skapa konto
Hmmm.... Det verkar som att jag får äta upp en del av mitt inlägg nu ;)
Men för en vanlig mur/sockel/vägg så blir det inte så många kapningar, max en per vägg och varv.
Men det beror ju också på hur man uppfattar mycket, jag tycker inte det är mycket medans någon annan kanske tycker att en sten per varv är orimligt mycket att hugga.

:)
Men åter till topic... Jag använde mig av 1 tigersågsblad till mitt bygge, och det fungerade bra. Lite slött mot slutet men det är förståeligt.

Hur många kapningar det blir per skift beror ju på konstruktionen, är det fyra väggar (nytt hus) eller tre (tillbyggnad som hos mig), urtag för dörrar och fönster.

I mitt fall kom ju problemen först med den hårdare ISO-Lecan dessutom, där måste ju urtag för hörnblocken göras, annars blir det köldbryggor. Så nog blir det en hel del såga alltid.

Bifogar bild på "skev" alligatorsågning i ISO-Leca och exempel på hur mycket sågning det blir i ISO-hörnblocken, sista bilden visar hur tätt jag vill ha passformen för att maxa isoleringsvärdet, alla icke bärande liggfogar (isoyta mot isoyta) och alla stötfogar (iso och lecaytor) är fogade med SPUF.

Ingen har nog tätare väggar än det här... :p

DSC_0014_DxOb.jpg
Skapa konto

• DSC_0001_DxOb.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0021_DxOb.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Jonny L
  • Laddar…
Jag har bara kapat några lecablock. Men jag använde med skaplig framgång en vanlig handcirkelsåg. Har en såg inköpt för 250kr som jag använder för "fulsågning".

Men det var troligen klass 3 block INTE klass 5 Leca, eller hur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.