Jeg har to eternit-rør som trenger å kortes ned.

Får/bør man sage i eternit selv? Skal man bruke noen form for beskyttelse? Må man ta vare på støvet? Hvordan i så fall? Noe annet man bør tenke på?

Det er som sagt bare to rør, men man har blitt litt skremt av all snakk om asbest.

Takknemlig for svar.
 
Som sagt, munnbind på. Vil du være skikkelig flink ber du noen vanne med vannkanne mens du sager så slipper du støvet helt.

Det er lave mengder asbest i eternittplater så man skal ikke overdrive farene med dette (for oss som ikke arbeider med det daglig) - MEN det koster veldig lite å sette på seg en ordentlig ansiktsmaske - så hvorfor ikke?

EDIT: Kan man forresten foreslå at du bytter ut disse rørene når du først er i gang? Virker som en glimrende anledning som har åpenbart seg.
 
Takk for raske svar! Å bytte ut hele ventilasjonsutsugskanalen føles ikke aktuelt. Den er i god stand og skal bare flyttes en desimeter.

\\zville
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.