harry73
Finnes det ikke asbestfrie erstatningsplater?
Da kan du sage i dem og kaste dine gamle hele.
 
  • Liker
LMC400
  • Laddar…

Beste svar

Claes Sörmland
Ikke i det hele tatt vil jeg si. Det er et homogent materiale som består av sement med asbestfibre i.
 
  • Liker
Nalleman64 og 4 andre
  • Laddar…
Magnus E K
Bra med forsiktighetsregler. Jeg hadde slektninger som sagde eternitplater på 50-tallet. De er døde nå.
 
  • Haha
  • Liker
shtob og 7 andre
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
De er døde nå.
Det gjelder nok de fleste som var i arbeidsalderen for 70 år siden.
 
  • Liker
  • Haha
lagneteg og 14 andre
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det gjelder nok de fleste som var i arbeidsalderen for 70 år siden.
Ja trolig! :crysmile: Spiller nok ingen rolle om de levde på en utrolig velbalansert kost, mosjonerte regelmessig og passet seg for biler når de krysset gaten. Den var morsom! :crysmile:
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra med forsiktighetsregler. Jeg hadde slektninger som saget eternittplater på 50-tallet. De er døde nå.
Hvert år dør 300 personer i Sverige av asbesten.
 
  • Liker
CCPusher
  • Laddar…
S Skånelänga2020 skrev:
Hvert år dør 300 personer i Sverige av asbest.
Har du gjettet deg til det tallet?
 
  • Liker
Bassesme og 3 andre
  • Laddar…
S Skånelänga2020 skrev:
Hvert år dør 300 personer i Sverige av asbesten.
Knapt av å sage 10-20 eternittplater én gang i livet, dessuten med munnbeskyttelse.
 
L lobbin skrev:
Neppe av å sage 10-20 eternittplater én gang i livet, dessuten med munnbind.
Å sage en eternittplate med et munnbind vil nok ta en helvetes tid! :D
 
  • Haha
  • Liker
Wicke666 og 17 andre
  • Laddar…
Magnus E K
Sikreste måten burde være å bruke håndsag og kappe under vann, verken munnbind eller ordentlig maske er nødvendig da. Den eneste etterbehandlingen som kreves er tørking.
 
  • Liker
Enplanmexitegel og 1 annen
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Har du gjettet deg til den tall?
Nei, sorry "bare" 100 personer per år, av de som synes i Sosialstyrelsens kreftregister. Så kan man tenke seg et antall som ikke synes i dens artisteriske men hatt nedsatt livskvalitet og sykdom av asbesthåndteringen.
 
Har for meg at man risset og knakk eternittplater. Omtrent som med fliser. Kanskje støver noe mindre enn å sage.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra med forsiktighetsåtgärder. Jeg hadde slektninger som sagde eternittplater på 50-tallet. De er døde nå.
Min pappa sagde IKKE i eternittplater på 50-tallet,, han er død nå!
 
  • Liker
lagneteg og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.