Jeg har en bærende vegg som består av stolper 75*75 mm og ca 1 cm tykk råspont på hver side. Vinkelrett mot denne veggen kobler en ikke-bærende vegg. I den ikke-bærende veggen vil jeg bygge inn en skyvedør. For at den skal få plass i åpen posisjon, må jeg la den gå inn i den bærende veggen. Jeg vil altså sage opp et spor (ca 10 cm) i råsponten på den ene siden av den bærende veggen. Vil det påvirke veggens bærende evne?
Bilde over hvordan det ser ut i dag. (Grønn=råspont, gul=stående lekter bærende vegg, rød=stående lekter ikke-bærende vegg):
Bilde over det ønskede stedet (Blå=dørblad skyvedør):
Råsponten påvirker mer hvor stødig veggen føles, men knapt bæreevnen i noen større betydning. Det der er så lite inngrep at du kan gjøre som du har tenkt.
Som sagt oven, bæreevnen er nok ikke noe problem men det mangler støtte til råsponten i både den bærende og ikke minst i den ikke bærende veggen. Om du kan sette inn en ny "gul" regel på hver side av slissen samt skru f.eks. en plyfarems på den regelen som da får stikke inn i den ikke bærende veggen der du fester den råsponten så får du tilbake litt stabilitet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.