Jeg trenger å forbedre ventilasjonen i vår kjeller og tenkte å sage et 100 mm (diameter) hull i veggen et sted langs de røde strekene ved vaskerommet.
Det er mulig at det også kan være nødvendig ved dusjen etter hvert.
Jeg antar at veggen er bærende, så spørsmålet er om disse hullene (1-2) kan utgjøre en risiko? Alternativet er ellers å sette ventilasjonen i de nye massive dørene i stedet (noe som er litt motvillig).
Huset er fra 70-tallet og veggene består av hullstein\Leka blokk\lettbetong. Hovedplanet er en trekonstruksjon med teglfasade.
Jeg trenger å forbedre ventilasjonen i vår kjeller og tenkte å sage et 100 mm(diameter) hull i veggen et sted langs den røde streken ved vaskerommet.
[bilde]
Det er mulig at det også kan være nødvendig ved dusjen lenger fram.
Jeg antar at veggen er bærende så spørsmålet er om disse hullene(1-2) kan utgjøre en risiko? Alternativet er ellers å sette ventilasjonen i de nye massive dørene istedenfor (noe som jeg er litt imot).
Huset er fra 70-tallet og veggene består av hullstein\leka blokker\lettbetong. Entréplanet er trestamme med teglfasade.