I
Hei,

Jeg trenger å forbedre ventilasjonen i vår kjeller og tenkte å sage et 100 mm (diameter) hull i veggen et sted langs de røde strekene ved vaskerommet.

Plantegning av kjeller med rom som hobbyrum, dusj og vaskerom, markert med røde linjer for mulig ventilasjonshull i vegg.

Det er mulig at det også kan være nødvendig ved dusjen etter hvert.

Jeg antar at veggen er bærende, så spørsmålet er om disse hullene (1-2) kan utgjøre en risiko? Alternativet er ellers å sette ventilasjonen i de nye massive dørene i stedet (noe som er litt motvillig).

Huset er fra 70-tallet og veggene består av hullstein\Leka blokk\lettbetong. Hovedplanet er en trekonstruksjon med teglfasade.
 
I Ironside skrev:
Hei,

Jeg trenger å forbedre ventilasjonen i vår kjeller og tenkte å sage et 100 mm(diameter) hull i veggen et sted langs den røde streken ved vaskerommet.

[bilde]

Det er mulig at det også kan være nødvendig ved dusjen lenger fram.

Jeg antar at veggen er bærende så spørsmålet er om disse hullene(1-2) kan utgjøre en risiko? Alternativet er ellers å sette ventilasjonen i de nye massive dørene istedenfor (noe som jeg er litt imot).

Huset er fra 70-tallet og veggene består av hullstein\leka blokker\lettbetong. Entréplanet er trestamme med teglfasade.
Ellers, sjekk ut denne tråden, fres et spor i overkant på dørkarm som jeg gjetter er i tre?
https://www.byggahus.se/forum/threads/franluft-via-karm-hur-fa-till.445293/
 
Mats-S
10cm diameter, ingen problem med et så lite rundt hull :coffee:
 
  • Liker
Installation
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.