Hei!
Jeg har en vegg mellom kjøkken og stue jeg vil ta ned. Jeg har vært i kontakt med en konstruktør samt hustilverkeren, men de er usikre. Den kan være bærende eller ikke, om man har spart på virket eller ikke.
Finnes det noen dyktig kamerat på forumet?
Legger ved bilde av hvordan takstolene ser ut samt tegningen.
Hus bygd -69/70, enetasjes. 15gr helling. Ca 7m bredt.

Takstoler i tre med spon på loftet, sett fra innsiden. Takstoler av tre i loft, med sponrester og noen plastbelagte materialer på gulvet. Konstruksjonen vises tydelig i bildet. Takstoler av tre med sponhauger under i et loftområde. Synlig bærekonstruksjon, mulig bærende vegg. Hus fra 1969-70, enetasjes. Takstoler i en loftkonstruksjon med sagflis på gulvet og plastdekke. Synlige trebjelker i et hus fra 1969/70. Gulvplan med markering på veggen mellom kjøkken og stue. Tegningen viser bjelker og mål i ett-etasjes hus fra 1969/70 med 15 graders takvinkel. Takstolsritning av ett enplanshus med 15 graders lutning, visar sektion och mått på strukturen.

• Gulvplan med markeringer av bjelker og strukturelle elementer, inkludert dimensjoner og kommentarer.
De inringede er en hjertvegg som ligger midt i huset. Om du ser etter, ligger takstolene tvers over den, og da er de bærende. Det ser ut som den totale lengden du vil fjerne er ca. 7,5 meter lang. Om du vil ha den bort, må noen regne på det. Det er ikke bare dette, og det kan koste en god del å få til. En avlastningsbjelke må på plass.

• Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Jeg synes det ser ut som fagverkstakstoler og da pleier ingen innervegg å være bærende.
K Kyrkogatan18 skrev:
Den kan være bærende eller ikke, om man har spart på virke eller ikke.
Det høres ut som at man mistenker at det har blitt jukset ved byggingen og i så fall kan det jo allerede i dag være for svakt bygd.

Ta inn en bedre konstruktør, en eldre som vet mer om hvordan man bygde på den tiden.

• Liker
Dowser4711 og 4 andre
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jeg synes det ser ut som fagverkstakstoler, og da pleier ingen innervegg å være bærende.

Det høres ut som om man mistenker at det har blitt jukset ved byggingen, og i så fall kan det jo allerede i dag være for svakt bygget.

Hent inn en bedre konstruktør, en eldre som vet mer om hvordan man bygde på den tiden.

Det er fagverkstakstoler.
Det er ikke enkelt dette, mange bud.
Ikke helt enkelt å finne en konstruktør som husker hvordan man gjorde på 70-tallet. En sånn er i regelen 75+ år.

De der takstolene er ikke bygget for å legge last på en hjertemur. Så nei, den er ikke designet for å være bærende. Det betyr imidlertid ikke at den ikke tar noe last.

• Liker
Öckeröhus og 1 annen
  • Laddar…
Legg en limtrefjøl på loftet og sov godt er mitt forslag. Så ikke ut som noe loft du laster ting.

• Liker
Kyrkogatan18
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Legg en limtre på loftet og sov godt er mitt forslag. Så ikke ut som noe loft du laster ting.
Takk, kan du utvikle litt?
En limtrebjelke må vel forankres på en eller annen måte, for jeg kan vel ikke bare legge den på loftet.

Jeg er ingen konstruktør, bare at den løsningen burde gå å løse bare man kan få inn bjelken via gavlen. Selvfølgelig må alt festes inn men du slipper en synlig. Bjelken må jo også stå på søyler eller lignende.

• Liker
Kyrkogatan18
  • Laddar…
Jeg er enig med Daniel om at det er en fagverkstol med opplegg i endene. Slike lærte jeg å beregne en gang i tiden med via Cremonas kraftplan, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cremonas_kraftplan
Husker ikke mer enn at jeg da på begynnelsen av 80-tallet var ganske flink på det og fikk en 5:A i konstruksjon bygg.
Skulle dog tro at det er helt risikofritt å fjerne veggen. Snølastene burde også ha minket de siste tiårene da det knapt er vinter og snø lenger.

• Liker
Kyrkogatan18
  • Laddar…
BirgitS
K Kyrkogatan18 skrev:
Ikke helt enkelt å finne en konstruktør som husker hvordan man gjorde på 70-tallet. En sånn er i regelen 75+ år
Personen trenger jo ikke å ha jobbet akkurat når husene ble bygget, men det holder med en som har jobbet over lang tid og støtt på hus fra den tiden mange ganger, i motsetning til noen som har jobbet i 5–10 år eller nesten bare med nybygging.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Seksjonsdesignet viser jo den bærende strukturen. Der skulle veggen vært med om den var bærende synes jeg. Men som sagt, den typen av takstol er selvbærende. Den er ikke bygget for å avlastes på midten.

• Liker
Ulltand og 1 annen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Seksjonstegningen viser jo den bærende strukturen. Der skulle veggen vært med om den var bærende synes jeg. Men som sagt, den typen av takstol er selvbærende. Den er ikke bygget for å avlastes på midten.
Hva mener du, en seksjons tegning viser et snitt i bygningen og det som vises avhenger av hvor man har gjort snittet.

Hjerteveggen går jo ikke gjennom hele huset? Og siden disse takstolene er selvbærende samt at du ikke har noen voute eller vegg på sektjonstegningen. Har du noen grunnplan går det jo å sjekke om det finnes noen voute der.. men veggen er høyst sannsynlig ikke bærende.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Det finnes ingen planløsning helt uten innervegger i huset. Så nei, sånn er det ikke.

Ja, enten eller.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.