Hei!
Jeg har en vegg mellom kjøkken og stue jeg vil ta ned. Jeg har vært i kontakt med en konstruktør samt hustilverkeren, men de er usikre. Den kan være bærende eller ikke, om man har spart på virket eller ikke.
Finnes det noen dyktig kamerat på forumet?
Legger ved bilde av hvordan takstolene ser ut samt tegningen.
Hus bygd -69/70, enetasjes. 15gr helling. Ca 7m bredt.
De inringede er en hjertvegg som ligger midt i huset. Om du ser etter, ligger takstolene tvers over den, og da er de bærende. Det ser ut som den totale lengden du vil fjerne er ca. 7,5 meter lang. Om du vil ha den bort, må noen regne på det. Det er ikke bare dette, og det kan koste en god del å få til. En avlastningsbjelke må på plass.
Jeg synes det ser ut som fagverkstakstoler, og da pleier ingen innervegg å være bærende.
Det høres ut som om man mistenker at det har blitt jukset ved byggingen, og i så fall kan det jo allerede i dag være for svakt bygget.
Hent inn en bedre konstruktør, en eldre som vet mer om hvordan man bygde på den tiden.
Det er fagverkstakstoler.
Det er ikke enkelt dette, mange bud.
Ikke helt enkelt å finne en konstruktør som husker hvordan man gjorde på 70-tallet. En sånn er i regelen 75+ år.
De der takstolene er ikke bygget for å legge last på en hjertemur. Så nei, den er ikke designet for å være bærende. Det betyr imidlertid ikke at den ikke tar noe last.
Jeg er ingen konstruktør, bare at den løsningen burde gå å løse bare man kan få inn bjelken via gavlen. Selvfølgelig må alt festes inn men du slipper en synlig. Bjelken må jo også stå på søyler eller lignende.
Jeg er enig med Daniel om at det er en fagverkstol med opplegg i endene. Slike lærte jeg å beregne en gang i tiden med via Cremonas kraftplan, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cremonas_kraftplan
Husker ikke mer enn at jeg da på begynnelsen av 80-tallet var ganske flink på det og fikk en 5:A i konstruksjon bygg.
Skulle dog tro at det er helt risikofritt å fjerne veggen. Snølastene burde også ha minket de siste tiårene da det knapt er vinter og snø lenger.
Ikke helt enkelt å finne en konstruktør som husker hvordan man gjorde på 70-tallet. En sånn er i regelen 75+ år
Personen trenger jo ikke å ha jobbet akkurat når husene ble bygget, men det holder med en som har jobbet over lang tid og støtt på hus fra den tiden mange ganger, i motsetning til noen som har jobbet i 5–10 år eller nesten bare med nybygging.
Seksjonsdesignet viser jo den bærende strukturen. Der skulle veggen vært med om den var bærende synes jeg. Men som sagt, den typen av takstol er selvbærende. Den er ikke bygget for å avlastes på midten.
Seksjonstegningen viser jo den bærende strukturen. Der skulle veggen vært med om den var bærende synes jeg. Men som sagt, den typen av takstol er selvbærende. Den er ikke bygget for å avlastes på midten.
Hva mener du, en seksjons tegning viser et snitt i bygningen og det som vises avhenger av hvor man har gjort snittet.
Hjerteveggen går jo ikke gjennom hele huset? Og siden disse takstolene er selvbærende samt at du ikke har noen voute eller vegg på sektjonstegningen. Har du noen grunnplan går det jo å sjekke om det finnes noen voute der.. men veggen er høyst sannsynlig ikke bærende.