Hei!

Til tross for alle advarsler klarte jeg å sage omtrent 4 cm inn i en takstol da jeg laget et hull for en loftsluke i garasjen. :(
Hvordan reparerer jeg feilen min på best mulig måte?

Det kommer an på hvordan og hvor kuttet ble gjort. Kan du skaffe et bilde får du sikkert bedre hjelp. Men et generelt tips er å skaffe en spikerplate/hullplate og feste den med ankarskrue over kuttet.

Slik ser sagkuttet på takstolen ut.

• Sågsnitt på en takstol av tre, med en linjal plassert ved siden for måling.
Skulle sette en spikerplate på hver side og så et antall ankerskrue på hver side. Det er vel dessuten en av stagene til takstolen og ikke en av de ytre delene?

Det er riktig, det er et av stagen.

Takk for hjelpen.

I
Virker det som den trukne dragkrefter fra møne og ned til underrammen i en W-fagverker?

Hvis det er det, er den i hovedsak utsatt for dragkrefter. Da kan du trygt gjøre som mats_o og andersmc foreslår, sett en lapp over svekkelsen p.b.s.

Men jeg foreslår at du unngår spikerplate og heller tar et par 12 mm K-plywood lapper i stedet og fester dem med lim og gjennomgående skruer. Hvis du gjør dem riktig lange, si 30-40 cm, får du god feste for både lim og skruer. De sistnevnte samlet mot endene, ikke ved svekkelsen. Som lim kan du bruke et PU-lim for konstruksjonsformål siden dragkrefteren er uhøvlet. Ellers ta en elektrisk håndhøvel og høvle jevnt på den overflaten som skal ligge mot K-plywooden.

Ja, det stemmer, takstolen ser ut som et W og det er strevet fra mønet til rammen på undersiden som er skadet.

Jeg kunne kombinere forslagene, først lime på K-Plywooden, deretter skru fast 30 cm hullplater. Det føles fornuftig å skru et stykke fra snittet, ellers kan man kanskje svekke strevet ytterligere.

Personlig hadde jeg kjørt med kryssfiner, vanlig trelim for utendørs bruk og vanlige treskruer.

/Kent

Jeg er absolutt enig med byggmesteren om plywood. Du kan jo, hvis du vil, bare for å sove ekstra godt, lime inn tre i snittet også, men det er jo overkurs hvis du setter plywood på sidene som du både limer og skrur.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.