Virker det som den trukne dragkrefter fra møne og ned til underrammen i en W-fagverker?
Hvis det er det, er den i hovedsak utsatt for dragkrefter. Da kan du trygt gjøre som mats_o og andersmc foreslår, sett en lapp over svekkelsen p.b.s.
Men jeg foreslår at du unngår spikerplate og heller tar et par 12 mm K-plywood lapper i stedet og fester dem med lim og gjennomgående skruer. Hvis du gjør dem riktig lange, si 30-40 cm, får du god feste for både lim og skruer. De sistnevnte samlet mot endene, ikke ved svekkelsen. Som lim kan du bruke et PU-lim for konstruksjonsformål siden dragkrefteren er uhøvlet. Ellers ta en elektrisk håndhøvel og høvle jevnt på den overflaten som skal ligge mot K-plywooden.
Men jeg foreslår at du unngår spikerplate og heller tar et par 12 mm K-plywood lapper i stedet og fester dem med lim og gjennomgående skruer. Hvis du gjør dem riktig lange, si 30-40 cm, får du god feste for både lim og skruer. De sistnevnte samlet mot endene, ikke ved svekkelsen. Som lim kan du bruke et PU-lim for konstruksjonsformål siden dragkrefteren er uhøvlet. Ellers ta en elektrisk håndhøvel og høvle jevnt på den overflaten som skal ligge mot K-plywooden.
Jeg kunne kombinere forslagene, først lime på K-Plywooden, deretter skru fast 30 cm hullplater. Det føles fornuftig å skru et stykke fra snittet, ellers kan man kanskje svekke strevet ytterligere.
Personlig hadde jeg kjørt med kryssfiner, vanlig trelim for utendørs bruk og vanlige treskruer.
/Kent
/Kent
Jeg er absolutt enig med byggmesteren om plywood. Du kan jo, hvis du vil, bare for å sove ekstra godt, lime inn tre i snittet også, men det er jo overkurs hvis du setter plywood på sidene som du både limer og skrur.
Klikk her for å svare