17.631 lest ·
22 svar
18k lest
22 svar
Så bygde jeg min pizzaovn
Fantastisk fin ovn!Z zingo skrev:Takk!
Det var enkelt. Steinene festet ikke mot hverandre. En samtale med leverandøren klargjorde også at ildfast mørtel bare skal brukes når steiner skal fuges horisontalt oppå hverandre og med mørtel i de vertikale fugene. Å forsøke å bygge et hvelv med ildfast mørtel er altså ingen god idé. Det brenner utrolig langsomt og blir ingen sterke fuger eller ingen i det hele tatt.
Vil påstå at det ennå ikke finnes noen som med sikkerhet vet hva som er helt riktig mørtel, siden det ikke finnes så mange ovner i vårt land som har blitt brukt utendørs mange sesonger med store temperaturvariasjoner (fra -20 til +400).
Men det finnes en blanding som kalles "homebrew" (heimbrent) som amerikanere har brukt og som virker å fungere bra. Det finnes noen varianter av den, og den jeg valgte å bruke var:
4-5 deler sandkassesand (Byggmax/Jula)
1 del lesket kalk (Granngården)
1 del sement (Byggmax)
1 del kakkelovnsleire (Sunda byggvaror)
I parentes har jeg skrevet leverandørene der jeg fant lavest pris. Vanskelig å få tak i kakkelovnsleire.
Det finnes også noen leverandører som påstår å ha ferdige blandinger som skal fungere. Men jeg ringte rundt en hel del og snakket med bedriftenes "eksperter" som alle virket veldig usikre nettopp fordi det finnes for lite erfaring.
Det som er bra med "homebrew" er at den faktisk fungerte utmerket å mure med og at den var veldig mye billigere (en femtedel så dyr) som de ferdige spesialblandingene som kanskje ikke engang fungerer. Nå gjenstår det å se hvordan den tåler fyring og kalde vintre.
Etter et besøk i Pompeii forrige måned ble samboeren plutselig veldig interessert i et utekjøkken i Pompeii-stil, og etter å ha spist noen napolitanske pizzaer er en vedfyrt ovn et selvfølgelig innslag i dette kjøkkenet! 😁
Jeg har også funnet og sett Artisan Made pizzaovn-serien, men jeg har noen spørsmål til deg.
Hvordan har homebrew-mørtelen holdt nå etter noen år?
Om du skulle bygge om den, hva ville du gjort annerledes eller tilpasse?
Hva isolerte du med?
Hva er målene på kuppel, skorstein og åpningen?
Veldig fint bygg!
Takk!
Jeg har ikke rukket å bruke ovnen mer enn fem ganger siden jeg umiddelbart startet nye prosjekter som for eksempel å bygge en låve 😆
Har dog tittet til og "følt på" bygget en hel del og har ikke sett noen kjedeligheter. I vinter hadde vi 15-18 grader kaldt i et par uker. Det har regnet på kuppelen i omganger, og den har fått erfare høye temperaturer. Men den ser ut som når jeg bygde den.
Jeg kjøpte silikatmaling på Hornbach. Man skulle blande den ut med en eller annen dyr væske, men jeg sjanset på å slippe det. Og den har sittet som fjell og har ikke hatt noen algevekst eller løsnet noen steder til tross for vær og vind. Så de anmeldelsene man ser på Hornbachs hjemmeside føles rare.
Har isolert med ca. 10 cm vermikulitt på kuppelen og 15 cm vermikulitt under platen.
Det eneste jeg ville gjort annerledes er helningen på platen. Jeg tenkte ikke på at regnvannet kan renne inn i ovnen når det blåser fra siden. Så jeg burde hatt platen hellet et par grader utover. Nå bygde jeg jo et værdekke som tar 99% av alt vannet. Og det tørker jo raskt opp når man fyrer litt.
Kan måle kuppel og annet i kveld.
Kommer tilbake.
Jeg har ikke rukket å bruke ovnen mer enn fem ganger siden jeg umiddelbart startet nye prosjekter som for eksempel å bygge en låve 😆
Har dog tittet til og "følt på" bygget en hel del og har ikke sett noen kjedeligheter. I vinter hadde vi 15-18 grader kaldt i et par uker. Det har regnet på kuppelen i omganger, og den har fått erfare høye temperaturer. Men den ser ut som når jeg bygde den.
Jeg kjøpte silikatmaling på Hornbach. Man skulle blande den ut med en eller annen dyr væske, men jeg sjanset på å slippe det. Og den har sittet som fjell og har ikke hatt noen algevekst eller løsnet noen steder til tross for vær og vind. Så de anmeldelsene man ser på Hornbachs hjemmeside føles rare.
Har isolert med ca. 10 cm vermikulitt på kuppelen og 15 cm vermikulitt under platen.
Det eneste jeg ville gjort annerledes er helningen på platen. Jeg tenkte ikke på at regnvannet kan renne inn i ovnen når det blåser fra siden. Så jeg burde hatt platen hellet et par grader utover. Nå bygde jeg jo et værdekke som tar 99% av alt vannet. Og det tørker jo raskt opp når man fyrer litt.
Kommer tilbake.
Dette kan være noe av det fineste jeg har sett her på Byggahus. Og kanskje også på Youtube!
Takk for at du deler ditt førsteklasses prosjekt og med såpass bra dokumentasjon også! Likte at bildene du tok kom fra et "fastmontert" kamera.
Har du noen detalj- eller nærbilder av skorsteinen? Hvordan har den fungert, evakuerer den røyken bra?
Liker at du har laget så stor "mannluke", for enkel tilgang ved inspeksjon og evt. reparasjoner?
Hvordan måler du temperaturen?
Kanskje ikke traditionsenlig, men ville noen form for reflektor medføre kortere oppvarmings-/ tilberedningstid?
Igjen, gøy å se, bra jobbet!
Takk for at du deler ditt førsteklasses prosjekt og med såpass bra dokumentasjon også! Likte at bildene du tok kom fra et "fastmontert" kamera.
Har du noen detalj- eller nærbilder av skorsteinen? Hvordan har den fungert, evakuerer den røyken bra?
Liker at du har laget så stor "mannluke", for enkel tilgang ved inspeksjon og evt. reparasjoner?
Kanskje ikke traditionsenlig, men ville noen form for reflektor medføre kortere oppvarmings-/ tilberedningstid?
Takk! Fine ord 😃V Vardagsrum skrev:Dette kan være noe av det fineste jeg har sett her på Byggahus. Og kanskje også på Youtube!
Takk for at du deler med deg av ditt førstklassige prosjekt og med en såpass god dokumentasjon også! Likte at bildene du tok kom fra et "fast montert" kamera.
Liker at du har gjort så stor "mannluke", for enkel tilgang ved inspeksjon og ev. reparasjoner?
Kanskje ikke tradisjonelt, men ville en form for reflektor medføre kortere oppvarmings-/ tilberedningstid?
Synes skorsteinen fungerer ganske bra men har som sagt ikke prøvd nok ganger enda.
Unnet meg en BOSCH IR-termometer. Den finnes på Jula: https://www.jula.se/catalog/verktyg...nstrument/ir-termometrar/ir-termometer-026399
Har ingen nærbilder akkurat nå men kan ta noen i kveld 😊 Der har fugene dog begynt å smuldre antagelig fordi jeg brukte vanlig mørtel. Hadde ingen homebrew igjen og tok en sjanse. Eller så blandet jeg for dårlig.
Kanskje kan en reflektor fungere bra. Gøy tanke.
Kjørte du vanlig B, eller C-bruk til skorsteinen mener du?
Jeg kan ikke se hvorfor dine fuger skulle forvitre.. Forutsatt at du har gjort en god jobb og det ser det virkelig ut som at du har gjort!
Bortsett fra brenning med eik som ikke har tørket tilstrekkelig lenge (2-3 somre) så pleier (ufrivillig ordspill) ikke bruket å forvitre nevneverdig.
At bruket forvitrer med tiden skyldes etter min ydmyke mening hovedsakelig 3 forskjellige ting:
1: aggressiv og stresset feier med for stor kje fra og for tungt lodd som kastes ned så det bare synger i hele røykløpet. Da slipper til sist både bruk og eventuell puss.
2: Kondensutfelling fra røykgasser med for lav temperatur. Problemet blir verre jo våtere veden er og jo kaldere skorstein røyken skal passere. Hvis du legger i 15 kg ved med en fuktighetsgrad på for eksempel 30%, så er det 4,5 liter ”vann” som skal passere skorsteinen. Legger du i ved som ligger på 18% så er det 2,7 liter som skal ut.
Er da toppen på skorsteinen for kald, så kondenserer vanndampen og renner nedover på innsiden.
Kondensatet inneholder dessuten en masse ubehagelige stoffer, blant annet svovelholdige slike som er direkte etsende på murmørtelen.
3: Inntrengende fukt ovenfra i form av regn/snø. Bruker man da ikke sin skorstein særlig ofte så rekker den ikke å tørke ut tilstrekkelig. Da kan den forvitre av frostsprengning. Oftest ingen problemer for de som regelmessig fyrer med ved/pellets dog.
Nå taler jeg om ”vanlige” skorsteiner til fastbrenselspanner skal tilføyes, men jeg kan ikke se at de skulle være noen prinsipiell forskjell.
Nr 1 blir ikke aktuelt for deg, for du kommer til å feie selv 😊
Nr 2 blir ikke aktuelt for deg, for dels forstår du å fyre kun med tørr ved og dels vil røykgassene i din veldig korte skorstein være veldig varme.
Nr 3 blir heller ikke aktuelt for deg, for du forstod å lage et tak over skorsteinen.
Det eneste jeg i nåværende øyeblikk skulle kunne tenke meg eventuelt kan bli et problem i fremtiden er nettopp temperaturen på dine røykgasser. Det føles som at de, avhengig av ved og vedmengde, kan bli veldig høye?
Nå ville en ”innebygd” røykgasstermometer forringe ovnen, men det ville vært bra å forsikre seg om hva det egentlig er for temperatur du sender ut gjennom skorsteinen. Du kan prøve å henge ned et steketermometer et stykke ned i skorsteinen når du kjører ovnen en gang og se hvor du lander.
Skorsteiner tåler mye, men over 350° anser i alle fall ikke jeg at man bør gå i røykgass temp.
Men så lenge som du har god tilførsel av oksygen (pyr aldri), tørr ved, godt trekk uten å ha altfor høy røykgasstemperatur, så tror jeg at det kommer til å fungere fint. Så lenge du tar det litt rolig under oppvarmingsfasen av ovnen!
Med en så fin ovn som din, så hadde jeg fyrt den opp sakte, begynt med fine pinner og ventet på glør, så på med litt grovere, ventet, på med enda litt grovere osv.. Om vinteren hadde jeg fyrt opp den veldig forsiktig.
Så hadde jeg ikke vært redd for å fyre med gran eller furu i den, hvorfra har du fått opplysningene om at disse skulle inneholde noen større mengde syre?
Dog spraker det jo selvfølgelig om de treslagene, og man kanskje ikke vil ha mer aske eller vedflis i sin pizza enn nødvendig 🙂 Men å tenne med dem hadde jeg ikke vært blyg for. Men det avhenger jo selvfølgelig også av bruksfrekvens!
Asp og alved kan være fint å fyre med også, det kan jeg anbefale deg å prøve. Gir ikke like mye varme som bjørk per kg, men de brenner rolig og jevnt og etterlater svært lite sot/tjære. Noen mener at asp til og med brenner bort sot.
Nå, nå skal jeg ikke mase om ved eller skorsteiner lenger, men ville tilføye litt av mine overbevisninger i håp om at du og din fine ovn kan ha nytte av noen av dem.
Et spørsmål dog, er det altså temperaturen på selve bunnplaten man vil måle når man skal begynne stekingen av slike herligheter, eller spiller også lufttemperaturen inn?
Og det siste og aller viktigste spørsmålet:
Blir det gode pizzaer? 😉
Jeg kan ikke se hvorfor dine fuger skulle forvitre.. Forutsatt at du har gjort en god jobb og det ser det virkelig ut som at du har gjort!
Bortsett fra brenning med eik som ikke har tørket tilstrekkelig lenge (2-3 somre) så pleier (ufrivillig ordspill) ikke bruket å forvitre nevneverdig.
At bruket forvitrer med tiden skyldes etter min ydmyke mening hovedsakelig 3 forskjellige ting:
1: aggressiv og stresset feier med for stor kje fra og for tungt lodd som kastes ned så det bare synger i hele røykløpet. Da slipper til sist både bruk og eventuell puss.
2: Kondensutfelling fra røykgasser med for lav temperatur. Problemet blir verre jo våtere veden er og jo kaldere skorstein røyken skal passere. Hvis du legger i 15 kg ved med en fuktighetsgrad på for eksempel 30%, så er det 4,5 liter ”vann” som skal passere skorsteinen. Legger du i ved som ligger på 18% så er det 2,7 liter som skal ut.
Er da toppen på skorsteinen for kald, så kondenserer vanndampen og renner nedover på innsiden.
Kondensatet inneholder dessuten en masse ubehagelige stoffer, blant annet svovelholdige slike som er direkte etsende på murmørtelen.
3: Inntrengende fukt ovenfra i form av regn/snø. Bruker man da ikke sin skorstein særlig ofte så rekker den ikke å tørke ut tilstrekkelig. Da kan den forvitre av frostsprengning. Oftest ingen problemer for de som regelmessig fyrer med ved/pellets dog.
Nå taler jeg om ”vanlige” skorsteiner til fastbrenselspanner skal tilføyes, men jeg kan ikke se at de skulle være noen prinsipiell forskjell.
Nr 2 blir ikke aktuelt for deg, for dels forstår du å fyre kun med tørr ved og dels vil røykgassene i din veldig korte skorstein være veldig varme.
Nr 3 blir heller ikke aktuelt for deg, for du forstod å lage et tak over skorsteinen.
Det eneste jeg i nåværende øyeblikk skulle kunne tenke meg eventuelt kan bli et problem i fremtiden er nettopp temperaturen på dine røykgasser. Det føles som at de, avhengig av ved og vedmengde, kan bli veldig høye?
Nå ville en ”innebygd” røykgasstermometer forringe ovnen, men det ville vært bra å forsikre seg om hva det egentlig er for temperatur du sender ut gjennom skorsteinen. Du kan prøve å henge ned et steketermometer et stykke ned i skorsteinen når du kjører ovnen en gang og se hvor du lander.
Skorsteiner tåler mye, men over 350° anser i alle fall ikke jeg at man bør gå i røykgass temp.
Men så lenge som du har god tilførsel av oksygen (pyr aldri), tørr ved, godt trekk uten å ha altfor høy røykgasstemperatur, så tror jeg at det kommer til å fungere fint. Så lenge du tar det litt rolig under oppvarmingsfasen av ovnen!
Med en så fin ovn som din, så hadde jeg fyrt den opp sakte, begynt med fine pinner og ventet på glør, så på med litt grovere, ventet, på med enda litt grovere osv.. Om vinteren hadde jeg fyrt opp den veldig forsiktig.
Så hadde jeg ikke vært redd for å fyre med gran eller furu i den, hvorfra har du fått opplysningene om at disse skulle inneholde noen større mengde syre?
Dog spraker det jo selvfølgelig om de treslagene, og man kanskje ikke vil ha mer aske eller vedflis i sin pizza enn nødvendig 🙂 Men å tenne med dem hadde jeg ikke vært blyg for. Men det avhenger jo selvfølgelig også av bruksfrekvens!
Asp og alved kan være fint å fyre med også, det kan jeg anbefale deg å prøve. Gir ikke like mye varme som bjørk per kg, men de brenner rolig og jevnt og etterlater svært lite sot/tjære. Noen mener at asp til og med brenner bort sot.
Nå, nå skal jeg ikke mase om ved eller skorsteiner lenger, men ville tilføye litt av mine overbevisninger i håp om at du og din fine ovn kan ha nytte av noen av dem.
Et spørsmål dog, er det altså temperaturen på selve bunnplaten man vil måle når man skal begynne stekingen av slike herligheter, eller spiller også lufttemperaturen inn?
Blir det gode pizzaer? 😉
Jeg blandet eget med sement og sand, typ det siste jeg hadde igjen i sekkene for å få til en skorstein i det hele tatt. Det var siste momentet. Så jeg hadde allerede fra begynnelsen tenkt at jeg skal mure om den.V Vardagsrum skrev:Kjørte du vanlig B, eller C-mørtel til skorsteinen mener du?
Jeg kan ikke se hvorfor fugene dine skulle forvitre.. Forutsatt at du har gjort en god jobb, og det ser det virkelig ut som du har gjort!
Foruten fyring med eik som ikke har tørket lenge nok (2-3 somre) så pleier ikke mørtelen å forvitre nevneverdig.
At mørtelen forvitrer over tid skyldes etter min ydmyke mening hovedsakelig 3 forskjellige ting:
1: Aggressiv og stresset feier med for stor børste og for tung loddsnor som kastes ned så det synger gjennom hele røykløpet. Da slipper til sist både mørtel og eventuell puss.
2: Kondensutfelling fra røykgasser med for lav temperatur. Problemet blir verre jo våtere veden er og jo kaldere skorsteinen røyken skal passere. Hvis du legger i 15 kg ved med en fuktighet på f.eks 30 %, så er det 4,5 liter "vann" som skal passere skorsteinen. Legger du i ved som ligger på 18 %, så er det 2,7 liter som skal ut.
Er toppen av skorsteinen for kald, kondenserer vanndampen og renner nedover på innsiden.
Kondensatet inneholder dessuten en masse ubehagelige stoffer, blant annet svovelholdige som er direkte etsende på mørtelen.
3: Inntrengende fuktighet ovenfra i form av regn/snø. Bruker man ikke skorsteinen sin særlig ofte, rekker den ikke å tørke ut tilstrekkelig. Da kan den forvitre av frostsprengning. Oftest ikke noe problem for de som regelmessig fyrer med ved/pellets.
Nå snakker jeg om "vanlige" skorsteiner til fastbrenselspanner, må tilføyes, men jeg kan ikke se at det skulle være noen prinsipiell forskjell.
Nr 2 blir ikke aktuelt for deg, for dels skjønner du å fyre kun med tørr ved, og dels kommer røykgassene i din veldig korte skorstein å være veldig varme.
Nr 3 blir heller ikke aktuelt for deg, for du forsto å lage et tak over skorsteinen.
Det eneste jeg i øyeblikket kunne tenke meg eventuelt kan bli et problem i framtiden er nettopp temperaturen på dine røykgasser. Det føles som at de, avhengig av ved og vedmengde, kan bli veldig høye?
Nå ville en "innebygd" røykgastermometer forringe ovnen, men det hadde vært bra å forsikre seg om hvilken temperatur du faktisk sender ut gjennom skorsteinen. Du kan prøve å henge ned et steketermometer et stykke ned i skorsteinen når du fyrer opp ovnen en gang, og se hvor du lander.
Skorsteiner tåler mye, men over 350 ° anser i alle fall ikke jeg man bør gå i røykgastemperatur.
Men så lenge du har godt oksygentilførsel (aldri småfyring), tørr ved, godt trekk uten å ha altfor høy røykgastemperatur, tror jeg det kommer til å fungere fint. Så lenge du tar det litt rolig under oppvarmingsfasen av ovnen!
Med en så fin ovn som din, ville jeg fyrt opp den langsomt, startet med fine pinner og ventet på glør, deretter på med litt grovere, ventet, på med enda litt grovere osv.. Om vinteren hadde jeg gradvis fyrt den opp veldig forsiktig.
Deretter hadde jeg ikke vært redd for å fyre gran eller furu i den, hvorfra har du fått informasjonen om at disse skulle inneholde noen større mengde syre?
Dog spruter det jo selvfølgelig av de tresortene, og man kanskje ikke vil ha mer aske eller vedbiter i sin pizza enn nødvendig 🙂 Men å tenne med dem hadde jeg ikke vært beskjeden for. Men det avhenger jo selvfølgelig også av bruksfrekvens!
Asp og or kan være fint å fyre med også, det kan jeg anbefale deg å prøve. Gir ikke like mye varme som bjørk per kg, men de brenner sakte og jevnt og avgir svært lite sot/tjære. Noen mener at asp til og med fjerner sot.
Nei, nå skal jeg ikke mase om ved eller skorsteiner mer, men ønsket å tilføre litt av mine overbevisninger, så håper jeg du og din fine ovn kan ha nytte av noen av dem.
Et spørsmål dog, er det altså temperaturen på selve bunnplaten man vil måle når man skal begynne å steke disse herlighetene, eller spiller også lufttemperaturen inn?
Blir det gode pizzaer? 😉
Jeg kan langt fra så mye som du om røykgasser, skorsteiner og mørtel. Har puslet sammen den fakta jeg har funnet og blitt påtvunget gjennom årene.
Og jeg har fyrt nøyaktig som du beskriver. Først tynne pinner, så litt grovere til ilden klarer seg selv. Deretter fyller jeg suksessivt på med ved i økende tykkelse til det er ordentlig i gang.
Ja, det er bunnplaten jeg måler på før jeg legger inn pizzaene, siden det tydeligvis er slik man skal gjøre for å få sprø, raskt oppvarmede bunn. Så flytter jeg bålet til den andre siden og fyrer på enda mer slik at den varme luften kastes ned på pizzaens overflate og varmer den like intensivt.
Pizzaene blir veldig bra. Men jeg har ikke rukket å eksperimentere med deigen/heving så at deigen blir bra. Det er minst like viktig som å ha en bra ovn 🤓
Takk for svar!Z zingo skrev:Takk!
Jeg har ikke hatt tid til å bruke ovnen mer enn fem ganger siden jeg straks startet nye prosjekter som for eksempel å bygge en låve 😆
Har dog sett til og "kjent" på byggingen en hel del og har ikke sett noen kjedeligheter. I vinter hadde vi 15-18 grader kaldt i et par uker. Det har regnet på kuppelen i omganger og den har fått oppleve høye temperaturer. Men den ser ut som da jeg bygde den.
Jeg kjøpte silikatmaling på Hornbach. Man skulle blande den ut med en eller annen dyr væske. Men jeg tok en sjanse på å slippe det. Og den har sittet som fjellet og ikke hatt noen algevekst eller sluppet noe sted til tross for vær og vind. Så de anmeldelsene man ser på Hornbachs hjemmeside føles merkelige.
Det eneste jeg skulle gjort annerledes er helningen på platen. Jeg tenkte ikke på at regnvann kan renne inn i ovnen når det blåser og regner fra siden. Så jeg burde ha hellet platen et par grader utover. Nå bygde jeg jo et værbeskyttelse som tar 99% av alt vann. Og det tørker jo raskt opp når man fyrer litt.
Kommer tilbake.
Høres fornuftig ut å helle platen litt for avrenning. Her i Skåne er vinteren mest regn og vind, så den funksjonen tar jeg med meg.
Var du noen gang inne på å bruke keramisk filt som isolasjon og i så fall hva var grunnen til at du valgte bort det?
Ser frem til dine mål! 😁
Öppning 54 bred, 32 högUltram4 skrev:
Kupol 130 ytterdiameter, 97 inner.
Skorsten 40 bred, 30 hög men ska bygga på den till 50-60 så småningom.
Klikk her for å svare