Jeg får vel nå anse at mitt pizzaugnsprosjekt er klart og at det er på tide å gå videre i livet 😄
Den kuppelformede ovnen er bygget av faset ildfast tegl og tynne fuger som gjør at den i prinsippet bærer seg selv. Hele konstruksjonen med betongplater, murblokker og kuppel veier ca. 3,5 tonn og tok omtrent 180 timer å bygge til en totalkostnad på ca. 27.000 kroner. Ja, det blir dyre pizzaer, men ser byggingen mest som et hyggelig innslag i livsmiljøet 😅
Har fotografert alle momentene og laget en Youtube-film med detaljert beskrivelse av fremgangsmåten, hvilke innkjøp jeg gjorde og hvor lang tid hvert moment tok. Den finnes her:
Kanskje inspirerer dette noen og hjelper noen med å komme videre med et eget ovnsprosjekt 🍕
Den kuppelformede ovnen er bygget av faset ildfast tegl og tynne fuger som gjør at den i prinsippet bærer seg selv. Hele konstruksjonen med betongplater, murblokker og kuppel veier ca. 3,5 tonn og tok omtrent 180 timer å bygge til en totalkostnad på ca. 27.000 kroner. Ja, det blir dyre pizzaer, men ser byggingen mest som et hyggelig innslag i livsmiljøet 😅
Har fotografert alle momentene og laget en Youtube-film med detaljert beskrivelse av fremgangsmåten, hvilke innkjøp jeg gjorde og hvor lang tid hvert moment tok. Den finnes her:
Kanskje inspirerer dette noen og hjelper noen med å komme videre med et eget ovnsprosjekt 🍕
Takk 😊 De ildfaste steinene kostet 35 kr/st og jeg trengte 250 så det ble en tredjedel av kostnaden. Så valgte jeg ikke de billigste klinkerflisene (må jo også være frostsikre). De kostet omtrent 2500 med frakt. Det ildfaste mørtelen var også dyr, 3000 kr. Kanskje burde trekke det fra den faktiske kostnaden, siden jeg aldri trengte det.P Posselosse skrev:
Resten av kostnadene har "bare tikket på".
Bravissimo, hvilken ovn 👍 👍Z zingo skrev:Jeg får vel nå anse at mitt pizzaugnsprosjekt er ferdig og at det er på tide å gå videre i livet 😄
Den kuppelformede ovnen er bygget av faset ildfast tegl og tynne fuger som gjør at den i prinsippet bærer seg selv. Hele konstruksjonen med betongplater, murblokker og kuppel veier ca. 3,5 tonn og tok omtrent 180 timer å bygge til en totalkostnad av ca. 27.000 kroner. Ja, det blir dyre pizzaer, men ser byggingen mest som et hyggelig innslag i livsmiljøet 😅
Har fotografert alle momentene og laget en Youtube-film med detaljert beskrivelse av fremgangsmåten, hvilke innkjøp jeg gjorde og hvor lang tid hvert moment tok. Den finnes her: [media]
Kanskje dette inspirerer noen og hjelper noen med å komme videre med et eget ovnprosjekt 🍕
For et utrolig arbeid du har lagt ned på ovnen (og den utførlige videoen)…din pappa må smile fra pizza-himmelen😉
Kommer du til å bake brød samt tilberede andre retter i ovnen også?? Ser frem til videoer på dette😀
Takk!Roga1337 skrev:
Ja, det ble et grundig prosjekt men det var hele tiden tilfredsstillende fordi det føltes som noe som var på vei til å bli varig.
Det er jo en omstendelig prosedyre hver gang man skal bake i ovnen så det kommer jo ikke til å bli hver uke. Men selvsagt skal jeg begynne å eksperimentere med deiger og annet når anledningen byr seg 😊 Kommer tilbake når jeg begynner å bli varm i klærne.
Og byggingen var aldri ment å bli et nytt kapittel i matlagingen men hovedsakelig et solid monument som man også kan bruke til annet 😌
👏👍 Imponerende grundig og stilig byggverk og fin dokumentasjon! Fantastisk bra å få vite at det tar rundt 200 timer så jeg ikke gir meg i kast med det! 😁 Kjøpe den tjenesten av håndverkere så må man droppe ny bil.
Takk 😁Totte_S skrev:
Det tok 150 timer om jeg ser bort fra kuppelbygget med feil mørtel som jeg måtte gjøre om. En erfaren bygger gjør det sikkert raskere 😅
Jeg er imponert.
Jeg har en fundering, hvordan kom du på at det var feil bruk? Hva gikk galt? Og en annen ting: hva er riktig bruk?
Jeg har en fundering, hvordan kom du på at det var feil bruk? Hva gikk galt? Og en annen ting: hva er riktig bruk?
Takk!H Hakimannen76 skrev:
Det var enkelt. Steinene festet ikke mot hverandre. En samtale med leverandøren klargjorde også at ildfast mørtel bare skal brukes når steiner skal fuges horisontalt oppå hverandre og med mørtel i de vertikale fugene. Å forsøke å bygge en bue med ildfast mørtel er altså ingen god idé. Det brenner utrolig langsomt og blir ingen sterke fuger eller ingen i det hele tatt.
Vil påstå at det enda ikke finnes noen som med sikkerhet vet hva som er helt riktig mørtel, ettersom det ikke finnes så mange ovner i vårt land som har blitt brukt utendørs mange sesonger med store temperaturvariasjoner (fra -20 til +400).
Men det finnes en blanding som kalles ”homebrew” (hembränt) som amerikanere har brukt og som ser ut til å fungere bra. Det finnes noen varianter på den og den jeg valgte å bruke var:
4-5 deler sandkassesand (Byggmax/Jula)
1 del lesket kalk (Granngården)
1 del sement (Byggmax)
1 del kakkelovnskitt (Sunda byggvaror)
I parentes har jeg skrevet de leverandørene der jeg fant laveste pris. Vanskelig å få tak i kakkelovnskitt.
Det finnes også en del leverandører som hevder å ha ferdige blandinger som skal fungere. Men jeg ringte rundt en hel del og snakket med selskapenes ”eksperter” som alle virket veldig usikre nettopp fordi det er for lite erfaring.
Det som er bra med ”homebrew” er at den faktisk fungerte utmerket å mure med og at den var veldig mye billigere (en femtedel så dyr) som de ferdige spesialblandingene som kanskje ikke en gang fungerer. Nå gjenstår det å se hvordan den takler fyring og kalde vintre.
Sette pris på ditt svar. Nok en gang, jeg er meget imponert over ditt byggverk. Deretter, tenker jeg, at den typen ovn egentlig hører hjemme i Norge. Det er jo forskjell i klima mellom Italia og Norge. Uansett så vurderer jeg å bygge noe i stil med hva du har gjort. Pizza er jo supergodt. Jeg har spist mange pizzaer, så det er en stor interesse.Z zingo skrev:Takk!
Det var enkelt. Steinene festet ikke mot hverandre. En samtale med leverandøren klargjorde også at ildfast mørtel bare skal brukes når steiner skal fuges horisontalt oppå hverandre og med mørtel i de vertikale fugene. Å forsøke å bygge en bue med ildfast mørtel er altså ingen god idé. Det brenner utrolig sakte og blir ingen sterke fuger eller ingen i det hele tatt.
Vil påstå at det enda ikke finnes noen som med sikkerhet vet hva som er helt riktig mørtel, siden det ikke finnes så mange ovner i vårt land som har vært brukt utendørs mange sesonger med store temperatursvingninger (fra -20 til +400).
Men det finnes en blanding som kalles "homebrew" (hembrent) som amerikanere har brukt og som ser ut til å fungere bra. Det finnes noen varianter av den og den jeg valgte å bruke var:
4-5 deler sandkassesand (Byggmax/Jula)
1 del lesket kalk (Granngården)
1 del sement (Byggmax)
1 del kakkelovnsleire (Sunda byggvaror)
I parentes har jeg skrevet de leverandørene der jeg fant lavest pris. Vanskelig å få tak i kakkelovnsleire.
Det finnes også en del leverandører som hevder å ha ferdige blandinger som skal fungere. Men jeg ringte rundt en hel del og snakket med selskapenes "eksperter" som alle virket veldig usikre nettopp fordi det er for lite erfaring.
Det som er bra med "homebrew" er at den faktisk fungerte utmerket å mure med og at den var veldig mye billigere (en femtedel så dyr) som de ferdige spesialblandingene som kanskje ikke engang fungerer. Nå gjenstår det å se hvordan den takler fyring og kalde vintre.
Mvh Jonas
Hyggelig. Takk igjen.H Hakimannen76 skrev:Setter pris på svaret ditt. Nok en gang, jeg er veldig imponert over byggeprosjektet ditt. Så tenker jeg at den typen ovn egentlig hører hjemme i Sverige. Det er jo forskjell i klima mellom Italia og Sverige. Uansett så vurderer jeg å bygge noe i stil med det du har gjort. Pizza er jo kjempegodt. Jeg har spist mange pizzaer, så det er en stor interesse.
Mvh Jonas
Kom gjerne tilbake med flere spørsmål. Og om du ikke bor langt fra Vest-Sverige, kanskje du tar turen forbi for et studie- besøk 😁
Gran og furu inneholder for mye syre og sliter raskere på mørtelen. Dessuten danner det ingen nevneverdig glødebunn siden det brenner så raskt. Derfor passer for eksempel bjørk bedre, akkurat som i vanlige ovner og peiser.H Hakimannen76 skrev: