Stefan N Stefan N skrev:
Skjer ikke akkurat over natten....
Nei, ikke over natten, men langt ifra 10 år.

harry73
Jeg ville absolutt undersøkt om du kan endre takvinkel eller forhøye veggen for å skape en loftsetasje. Det burde lønne seg.
hva sier reguleringsplanen?

Men hva er problemet egentlig? Er det ikke bare å løfte unna platene på et par kvadratmeter ved skaden og erstatte plywood og lekter med nytt akkurat der? Siden du ikke ser noen skader under taket så er det jo helt ok. Er skaden begrenset til akkurat det området finnes det jo ingen grunn til å legge ut 150 000, eller hva nå prislappen kan bli, for å bytte hele taket.

• Liker
Staffans2000 og 1 annen
  • Laddar…
Overflaten på betongtakstein eroderer langsomt slik at den glatte overflaten forsvinner og erstattes av en betydelig mer grovkornet. Den grovkornede overflaten blir en bra grobunn for mose og lignende. Er takhellingen som i TS tilfelle relativt dårlig, øker risikoen for at vannet tar andre veier enn de ønskede. Detaljbildene på TS tak illustrerer dette tydelig. Betongtakstein har en realistisk levetid på ca 40 år. Den kan være lengre med god takhelling og mindre utsatte steder, men den kan også være kortere. Jeg deler ikke i det hele tatt oppfatningen at de kan bli liggende så lenge de er hele. Det kan man si om leirtegltakstein, men ikke betongtakstein.

De skadene som undertaket viser, oppstår ikke på en kaffepause og ikke på en måned. Jeg synes dessuten at skadenes omfang og karakter antyder at det finnes flere årsaker enn at en takstein har glidd ned. Miljøet under taksteinene må ha vært gunstig for råtesopper.

Takets helhet må inspiseres så snart været tillater det.

• Liker
Stefan N og 1 annen
  • Laddar…
Taket ser ut til å synge på siste versen. Regelmessige kontroller er på sin plass. Undertaket er av mer skjør type.
Til TS fordel er at forutsetninger for ev. takbytte er optimale. Saltak på enetasjes hus med takknemlig takvinkel gjør at et takbytte går ruskende fort!

• Liker
findus42
  • Laddar…
Mitt råd blir: Bytt tak til sommeren. Og sørg for at det blir med papp eller duk slik at det er en tett konstruksjon selv om en takstein skulle gli unna.

Er det bare jeg som ikke ser noen strølekter?

ikke rart at fukt som kondenserer mot taksteinene forårsaker denne råten, det kan jo ikke renne ned til rennene, jeg tror at det finnes mange sånne steder på dette taket. og å utbedre dette snarest er å foretrekke....

• Liker
findus42 og 2 andre
  • Laddar…
Taket har ligget siden 70-tallet, dvs. det har ligget der i ca 48 år og hittil har det ikke blitt noen fuktgjennomslag. Egentlig tror jeg at dette kun er et problem i de tilfellene da pannene ikke kan oppfylle sin funksjon, f.eks. når en panne glir ned. I boken min ville jeg si at det er en ganske vellykket konstruksjon, så er det bra med sløyfer og duk er det selvsagt ingen tvil om, belte OG bukseseler er alltid bedre enn ingenting.

Det man kan fundere over er hvorfor pannen gled ned, kanskje har noe falt ned på platen, f.eks. nyttårsrakett, fugl eller noe annet. En annen mulighet er vind, men da burde det vært flere panner som har flyttet seg. Det kan også være som jeg beskrev tidligere, at det finnes en lekkasje lenger opp, men samtidig mener jeg ikke at bærelekten er tilstrekkelig skadet for at pannen skulle hoppe ut av posisjon.

Neste steg for meg nå er å sikre at det ikke finnes en lekkasje høyere opp i raden. Så er det også på tide å løfte på noen tilfeldig utvalgte plater for å se status, dette har blitt gjort tidligere av både meg og taktekkere, men det er aldri feil å sjekke igjen. Så vil jeg avvente et par måneder frem til sommeren da jeg gjør en ny kontroll. Har det da tørket opp, vil jeg avgjøre om jeg trenger å gjennomføre en liten reparasjon. Har det ikke tørket opp og det ikke er åpenbart hvor vannet kommer fra, så er det klart nærmere å legge nytt.

Som jeg har sagt før, står man ikke selv for arbeidet eller det økonomiske (150 000 kr i dette tilfellet) så er det alltid enkelt å dømme ut og peke på at det skal legges nytt. Men hvorfor skal vi legge nytt? Vi har ikke noe fuktgjennomslag? Vi har ikke noe åpent hull? En panne har glidd ned og det er første gangen det skjer oss på 3 år (siden vi flyttet hit). For meg kan dette være en ren tilfeldighet siden jeg ikke ser noen direkte årsak til hvorfor pannen skulle hoppe ut av posisjon.

De taktekkerne som så på taket for 1 år siden mente at vi ikke trengte å tenke på å bytte før vi begynte å se fuktgjennomslag.

Denne diskusjonen minner om den som ble ført da vi flyttet til huset angående vårt avløpssystem fra 70-tallet, mange dømte ut og sa, riv opp gulvet og legg nytt. Vi fikk systemet grundig spylt og filmet og det har ikke vært noen problemer på 3 år nå, og jeg føler meg ganske sikker på at det vil fortsette å holde i mange år til.

Nå når dere er så mange som har dømt ut taket så skal det bli interessant å se hvor lenge vi kan få det til å holde. Kanskje er det slutt til sommeren, kanskje holder det 5 år til. ;)

Så kan man jo tenke på hvordan man vil bytte tak eller kloakk, i ren panikk dagen før julaften når det har kollapset eller under planlagte former før det går i stykker. Jeg tilhører absolutt den siste kategorien og bytter lenge før det er nødvendig for å kunne gjøre det når jeg selv vil.

Stefan N Stefan N skrev:
Sen kan man ju fundera på hur man vill byta tak eller avlopp, i ren panik dan innan julafton när det rasat eller under planerade former innan det går sönder. Jag tillhör absolut den senare och byter långt innan det är nödvändigt för att kunna göra det när jag själv vill.
Det tror jag de flesta förstår, en högst personlig vägning. Jag vill vara ganska säker på att ett system inte kan hålla 5 år till innan jag gör en åtgärd. Har lärt mig att saker och ting håller ofta bättre än vad man tror och man kan dessutom tjäna en hel del på det. Att endast gå på den uppskattade livslängden på prylar finner jag inte hållbart, varken för miljö eller ekonomi.

I detta fallet har jag lite svårt att se problemet. Vi har ett tak som är 48 år gammalt men där samtliga takpannor är hela och det finns inte några tecken på vattenläckage eller för den delen fukt(mäter fukten kontinuerligt på vinden). Man kan se en aning slitage på plattorna men egentligen inte något som medför större problem i dagens läge. Däremot har en takpanna halkat ner vilket är den första sen vi flyttade dit för 3 år sen. Detta har i sin tur orsakat en lokal skada på underliggande material vilket vi får se om ganska naturligt med tanke på konstruktionen.

Säg att detta torkar upp fint och vi hittar inte några problem under övriga pannor, vad är riskerna? Vad är det som säger att taket inte skulle hålla i 5 år till?

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
Se det arbeidsmessig. Det som er enklest er trolig også billigst på sikt. Nils82 har et sterkt poeng. Takbytte på rett saltak går utrolig fort. Ha en klassisk taklagsfest om sommeren. På tre dager med riktige venner (finnes rett godt om byggahusare der du bor) har du et nytt tak med rupanel, papp, sløyfer, lekter. Taksteinene kan du dra opp helgen etter.

Er det noen eldre med så får du trekantlist og riktig monterte vindskier også. Er det mange hetter på taket kan det ta litt lengre tid.

Jeg var med på en taklagsfest for noen tiår siden. Det var den vanlige samlingen mennesker. Noen vil stå og bli enige i detalj hvordan ting skal gjøres. Mens de snakket laget jeg og husets eier en renne for teglet og hadde sendt ned halvparten av taksteinene til noen andre doers som stablet før organisasjonskomiteen hadde kommet fram til noe som helst.

Alt raste på til lunsj. Den var overdådig med øl og to snaps. Der et sted sporet det av. Før kvelden hadde vi revet ned hele takkonstruksjonen. Ikke uten grunn. Toppstokken var gjennområtten. Men det var litt sjokkerende for eieren. Kanskje han hadde valgt en mer sindig tilnærming om vi hadde vært edru :rolleyes:.

Dagen etter måtte vi finne en tilstrekkelig rett og jevngrov furu for å kunne gjenopprette mønet. Seksmetersstokker på gavlen. Enkelstue fra 1700-tallet. Siden kammerset var bare litt kortere trengte stokken å være nesten 11 meter. En rysare. Brukte middelaldermetoder for å få den opp. Kan beskrive metoden om det er interesse;).

Et tips ut ifra egen erfaring.

Man blir storslått av øl og snaps. I den alderen jeg var da ble ikke kroppen sløv... dessverre:p
Så server bare lettøl gjennom dagen.

Mvh Findus

• Liker
guggen og 4 andre
  • Laddar…
Du har et tak som er utført som en budsjettløsning med materialer som har passert sin beste-før-dato. Det er ikke så mye å fundere på. Derimot kjenner jeg stor sympati for Findus løsning. Det er ikke så mange takomleggere som er proffer i ordets virkelige mening. Man kan få mye snaps for de penger en innkjøpt takomlegging koster...
En riktig utført taklegging med bra materialer skal holde minst 70 år.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
Da har jeg vært oppe og inspisert taket i dag, her er noen bilder:

1. 2 takstein opp fra problemsteinen.
0QQP11E.jpg
https://i.imgur.com/0QQP11E.jpg

2. Man kan se at det finnes sløyfer.
AGxO1PX.jpg
https://i.imgur.com/AGxO1PX.jpg

3. Ingen fuktskader her.
NoiZI7d.jpg
https://i.imgur.com/NoiZI7d.jpg

4. Steinene over, ingen fukt ovenfra.
tYNOLgi.jpg
https://i.imgur.com/tYNOLgi.jpg

5. Steinene over problemsteinen, enkelte fuktskader fra nedre bærelekt.
y08qtKW.jpg
https://i.imgur.com/y08qtKW.jpg

6. Plata som har glidd ned, her kan vi se omfattende vannskader. Også bærelekter har fått en del juling. Det er dog kontrollert at dette ikke når inn til loftet.
OKteb1J.jpg
https://i.imgur.com/OKteb1J.jpg

7. Ingen problem syns på de øvrige steinene i rekken.
HL7iwMX.jpg
https://i.imgur.com/HL7iwMX.jpg

8. Skadene er tydelig begrenset til akkurat denne åpningen der steinen har glidd ned.

TAqPqaC.jpg
https://i.imgur.com/TAqPqaC.jpg

9. Steinen nedenfor, her kan vi se at det har rent en del vann som har svellet det ubehandlede treverket slik at vannet ikke lenger kunne renne under bærelektene.
Bu7WBVz.jpg
https://i.imgur.com/Bu7WBVz.jpg

10. Ingen skader på nedre bærelekt.
IubJROY.jpg

11. Ingen skader lenger bort i rekken heller.
4pdQPMM.jpg

Treet under den erstattede steinen var nå på overflaten tørt, så jeg antar at det ikke lekker inn lenger.

Kikket også under et par andre plater, så ingen problemer.

Problemet ser ut til å være løst. Vi får gjøre en ny kontroll til sommeren og eventuelt supplere med litt treverk om det trengs. Kanskje sørge for at det virkelig blir plass under bærelektene hvis det skulle lekke inn igjen.

Jeg ser ingen påfallende risikoer i dagens situasjon, hvilket ingen andre heller ser ut til å kunne gjøre, annet enn at det skal skiftes bare for å gjøre det.

Selvfølgelig er jeg enig i at det begynner å bli på tide å bytte det, men ser ingen hastverk. Taket vil mest sannsynlig holde i 5 år til slik jeg ser det. Vi får la tiden avgjøre om det er riktig eller galt.

Det er sikkert slik at om du utbedrer skaden kan taket som helhet holde noen år til. Men, leggingen har mangler allerede fra starten. Hvis du ikke gjør noe med dem snarest, er det en risiko for at omleggingen, når den må gjøres, blir betydelig dyrere. Strølekten, som altså er råspontbord, virker spinkel og er for bred. Plywooden mangler tettesjikt. Alt må dessuten vurderes med hensyn til en relativt lav takvinkel.

• Liker
Nils82 og 1 annen
  • Laddar…
harry73
Men de mangler finnes det fra starten, så med ditt resonnement hadde taket fra begynnelsen en levetid på noen år. Men nå har taket ligget der allerede i 40 år, så man kan konstatere at det ikke stemmer. Foruten den lille skaden og taksteinens slitasje er taket fortsatt i nystand, så hvis steinene holder så lenge kan taket etter reparasjon av den lille skaden fortsatt ha 40 problemfrie år.

Lekker det inn for mye vann klarer taket seg en stund før det blir følgeskader inne i huset. Så problemet med mangelen på underpapp er ikke større enn det. MEN taket er ikke så sikkert som et moderne tak og steinene er noe slitte, så ts skal holde øye med taket for å unngå framtidige fuktskader og bør begynne å spare for en takomlegging, men mye verre enn det er det ikke.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.