Scouten skrev:
...
Veldig bra input! Kan man ikke se at det lekker ned på mer sentrale bygg så er det veldig alvorlig! Takstolene burde dere vel dog ha kunnet se at de var råtne inne fra vinden?

I irihenke skrev:
du ser ingen forskjell på dem som har ligget på taket og en du har hatt i et lager?
det er ikke alltid tykkelsen man tenker på når noe tynnes ut.
Jo? Sånn skriver jeg:

Ser man nøye kan man se at de som har ligget på taket er noen mm tynnere og det er også det som gjør at overflaten kan sammenlignes med et sandpapir.

At det blir mose og annet har jeg også påpekt tidligere.

Men hvordan vet man at en panne er slutt? Jeg har fått for meg at det begynner å falle av biter eller når de sprekker? Eller når de er så skjøre at de ikke går an å gå på.

I
S snowjim skrev:
Jo? Såhär skriver jag :

Tittar man nøye kan man se at de som har ligget på taket er noen mm tynnere og det er også det som gjør at overflaten kan sammenlignes med et sandpapir.

At det blir mose og annet har jeg også påpekt tidligere.

Men hvordan vet man at en takstein er slutt? Jeg har fått for meg at det begynner å falle av biter eller når de sprekker? Eller når de er såpass skjøre at de ikke kan gå på.
i prinsippet når faller fra hverandre. for du har fortsatt pappen som beskyttelse.
mange ganger kan plukke ned takstein og bare bytte papp og lekter

• Liker
snowjim
  • Laddar…
P
S snowjim skrev:
Veldig bra innspill! Kan man ikke se at det lekker ned på mer sentrale konstruksjoner så er det veldig alvorlig! Takstolene burde dere vel dog ha kunnet se at de var råtne inne fra vinden?
Vår sommerhytte har et pulttak, der undertaket er spikret på lekter i takstolene (snarere takbjelker), så de er helt innebygde, ingen vind finnes. Fra innsiden syntes ingenting, før det en dag begynte å renne vann ut av en dørkarm.

At taket var dårlig visste jeg, jeg hadde sagt til min kone at innen fem år må vi legge om taket, det ble utsatt og ferier i Thailand utsatt.

Nå gjør vi det samme med gulvet, men det hadde råtnet fra den andre siden...

Burde kjøpt en bulldoser fra starten...

• Liker
garvin og 1 annen
  • Laddar…
Du har fått min mening om ditt tak, så avgjør du selv hvilken risiko du vil ta. De fleste her gir deg råd basert på erfaring og den konstruksjonen du har, at det er på tide med tiltak.
Det finnes et uttrykk når det gjelder gamle hus; "ser man bare til å holde taket tett så holder det så lenge som helst". Så hvis det er noe man ikke bør ta sjanser med, er det taket.

• Liker
MagHam og 1 annen
  • Laddar…
Microkatten
Jeg har et eternittak som er rundt 60 år gammelt. Men selv om det ikke har - tilsynelatende - lekket, så har det vært åpenbart at det trenger å byttes. Selv om eternittplater holder lengre enn betong, det høres jo på navnet;). Men det er ganske uinteressant i denne sammenhengen - den tekniske levetiden for mitt tak har utløpt.

Jeg har to valg - enten bytter jeg tak nå, eller så venter jeg. Hvis jeg venter så er risikoen betydelig høyere for at taket ikke holder tett og i forlengelsen skader bygningsdeler. Her om dagen falt en del av takfoten ned, siden råsponten var råtten, og nå er det plutselig hastverk å bytte taket. Litt som Harrisburg...

Det går ikke å anslå hvor lenge et 60 år gammelt tak - eller 48 år gammelt betongtak uten papp - skal holde. Den tekniske levetiden på ditt tak har som sagt tidligere passert, og du kan ikke ha full kontroll på taket 100% uansett hvor gjerne du vil:

Scouten skrev:
Fra innsiden syntes ingenting, før det en dag begynte å renne vann ut av en dørstolpe.
.
Enten beholder du taket og aksepterer risikoen for at det lekker eller vil lekke i morgen eller om 5 år, uansett om du merker det eller ikke. Eller så legger du nytt tak og minimerer risikoen for lekkasje i mange år fremover. Jeg tror det er så enkelt.

For mitt eget tak så hadde jeg selvsagt heller byttet i fjor, om jeg kunne velge. Og det kunne jeg jo.

• Liker
AndersS og 1 annen
  • Laddar…
En grunn til at det er bra med tett takpapp er at isen kan løfte en panne slik at det blir lokalt "bakfall". Det kan føre inn en betydelig mengde vann om våren om det med litt uflaks skjer ved en vinkelrenne. Jeg hadde et Gullringshus fra 1990 med kun masonittplater under takplatene som fikk inn en del vann i vinkelen.

• Liker
irihenke
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.