20.942 lest ·
37 svar
21k lest
37 svar
Rust på ny "rustfri" sluk
Jo det kan være bra å unngå stålull. Men hvis man sørger for å vaske bort eventuelle rester etterpå, så bør det ikke være noe problem.
Ser først nå at det gjelder oversiden
, trodde det var undersiden som rustet, for det har jeg selv visse problemer med. Må pusse 3-4 ganger i året. Hvis det ikke er materialfeil, så må det vel skyldes en eller annen kjemikalie (såpe, sjampo, rengjøringsmiddel e.l.), som dessuten får lang tid på seg til å virke. Renner ikke vannet av ordentlig?
Nei men det er vel undersiden ifølge TS i alle fall. De der slukristene pleier å være laserskåret eller noe sånt og mangle dryppkant. Jeg synes man ser tydelig hvordan rusten sitter i en sirkel rett innenfor hullet i underliggende ramme eller? En interessant detalj i sammenhengen er at min rust havner i hjørnene der det ligger metall mot metall mot rammen (firkantet slukrist, rundt hull i rammen).
Finnes dessverre ikke så mange "rustfrie" stål. Korrosjonsbestandig burde være en bedre betegnelse for disse stålene. Man må opp i super- eller hyperduplex stål for at man skal kunne begynne å snakke om rustfrie med PRE-tall over 40. (Tror at 304 ligger på 26 i PRE) Med dette sagt så tror jeg knapt at man engang kan ta din plate for å være 304, kanskje at kinastål har blitt brukt og da benevnt som 304. Jeg hadde prøvd å få tak i en ny og sett om problemet vedvarte hvis det nå ikke kostet mer enn noen hundre. Det kan ha vært en dårlig leveranse av plater til produsenten som nå har blitt bedre etter tre år.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
nja det kommer jo an på hva man bruker for noe. Også det gitteret du har er jo fra starten av slipt. Man trenger jo ikke begynne med 80 papir som man har til sparkel, men man får jo velge etter behov. Jo finere du tar til slutt jo blankere blir det, og så kan du polere til speilfinish om du føler for det.S SH68 skrev:
Det er undersiden av lokket som har rustet. Oversiden tørker lettere og er ikke like utsatt som undersiden. Dusjen brukes jo i prinsippet hver dag så undersiden er vel mer eller mindre våt hele tiden kan jeg tenke.HasseTeknik skrev:
Ser først nå at det gjelder oversiden, trodde det var undersiden som rustet, for det har jeg selv visse problemer med. Må pusse 3-4 ganger i året. Om det ikke er materialfeil, så må det vel bero på noen kjemikalier (såpe, sjampo, rengjøringsmiddel el.l.), som dessuten får lang tid på seg til å virke. Renner ikke vannet av ordentlig?
Tenkte på en ting. Ajax for kalkfjerning (og andre produkter for dette) er jo ganske surt. Kan det være det? Jeg skal sørge for å skylle slukristen ordentlig etter rengjøring og se om det forbedres.
Klikk her for å svare