Av samme kvalitet? Vet om en som hadde krommede bunnventiler i vasker i et badestamp, holdt knapt en måned før disse var rustne, syrefaste eller lakkere dem med pulverlakk.

R
Rustfritt får overflaterust hvis man ikke passer på det. Og det spiller ingen rolle om det er A4.

Bra rustfritt er ikke magnetisk, test med en magnet.

Det er ikke rustfritt, det er kromet billig plåt

• Liker
J.Wentzel
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nei. Urin er surt noe som fremmer rusten.
Tuller du.... Har pisset i dusjen i 50 år, det ruster aldri.

• Haha
  • Liker
Christian Norder og 3 andre
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Rustfritt får overflaterust hvis man ikke steller det.
Og det spiller ingen rolle om det er A4.

Bra rustfritt er umagnetisk, test med en magnet.
At det ikke er magnetisk innebærer jo bare at det er austenittisk rustfritt. Duplex stål som er magnetisk er jo overlegent vanlig rustfritt i mange tilfeller. Nå snakker vi dog applikasjoner langt verre enn bad, så det er vel off topic.

Men å bedømme rustfritt med en magnet sier ingenting om kvaliteten.

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
R
"Austenittisk rustfritt stål
Kjennetegnes av et høyt krom- (Cr) og nikkelinnhold (Ni), lavt karboninnhold (C) og ofte et tilsetning av molybden (Mo). Dette er den aller største og viktigste gruppen innen rustfritt stål, både det vanlige 18/8 og 'syrefaste' stålet hører hit. Normalt sett er det umagnetisk, men blir svakt magnetisk ved kaldbearbeiding."

Om det en gang har begynt å ruste er det jo ingen vits å polere, bare kaste og fikse nytt.

Hvorfor det? Nå så det der ganske kraftig angrepet ut, men ellers går det definitivt an å få bort.

R
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Om det en gang har begynt å ruste, er det jo ingen vits i å polere, bare kast det og få nytt.
??

Rustfritt er ingen overflatebehandling, går det an å polere opp/ etses så blir det som nytt.

Fulkemisten
Min rustfrie brønn (eller teknisk sett rist da) pleier å ruste litt på undersiden, men ikke så mye. Jeg gnugger rent med stålull en gang i året. Funker perfekt. Det der går nok også an å få bort.

• Liker
HasseTeknik
  • Laddar…
Enig med Fulkemisten! Det går an å rengjøre med stålull mange ganger før det blir for ujevnt eller for tynt.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Helt enig med Fulkemisten! Det går å rengjøre med stålull mange ganger før det blir for ujevnt eller for tynt.
Akkurat stålull skal man vel unngå, det består jo av stål som ruster.
Jeg synes slipeduker fungerer best,
Slipduker i flere farger lagt i en stabel, brukt som alternativ til stålull for sliping.

• Liker
Disneygrisen og 1 annen
  • Laddar…
Kast og skaff bedre kvalitet på tingene, hvem orker å polere sluket hele dagen det finnes morsommere ting å gjøre.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Akkurat stålull skal man vel unngå, det består jo av stål som ruster.
Jeg synes slipekluter fungerer best,
[bilde]
Går sikkert like bra med slipeklut. Jeg har brønner med massevis av hull i og der hullene har dryppkant, så da fungerer bare stålull.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Går sikkert like bra med slipeklut. Jeg har brønner med massevis av hull i og der hullene har dryppkant, så da fungerer bare stålull.
Stål kombinert med rustfritt legger jo opp til en evig pussing.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.