Vår sluk av merket Tebo har rustet etter 3 år. Den er tydeligvis laget av "Ikke syrefast" rustfritt stål. Det var vår baderomsentreprenør som installerte den under baderomsrenoveringen.

Hva slags syre kan forårsake dette? Vi har bare brukt sjampo, såpe og muligens type Ajax eller såpevann ved gulvvask, men det har ikke skjedd ofte. Det er undersiden av silen rusten har startet på og så vokst seg større.

Leverandøren tilbyr å sende spesielt rengjøringsmiddel og svamp for å fjerne rusten...hva tror dere, vil det hjelpe? Personlig tror jeg ikke det hjelper. Hva synes dere vi skal gjøre? Vurderer å kjøpe nytt lokk, så får vi se om det samme skjer med det.

• Rusten golvbrunn med teardropformede hull på overflaten.
Slutt å tisse i dusjen.

• Haha
  • Liker
J.Wentzel og 3 andre
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Slutt å tisse i dusjen.
Prøver du å være morsom nå eller?

Takk for tips! Men jeg liker designen på den gamle bedre...om man skal bry seg om det...

S SH68 skrev:
Forsøker du å være morsom nå eller?
Nei. Urin er surt, noe som fremmer rusten.

S SH68 skrev:
Takk for tips! Men jeg liker designen på den gamle bedre...om man skal bry seg om det...
London heter din modell om du skal ha samme.

• Liker
SH68
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nei. Urin er surt noe som fremmer rusten.
Nei, urin har en pH-verdi som er ca. 6.2, altså ikke særlig surt. https://en.wikipedia.org/wiki/Urine#pH

S SH68 skrev:
Hva slags syre kan gjøre dette? Vi har bare brukt sjampo, såpe og muligens type Ajax eller såpevann ved gulvvask, men det har ikke skjedd ofte.
Aldri brukt noe spesielt rengjøringsmiddel for å få bort kalkavleiringer?

• Liker
Needas og 1 annen
  • Laddar…
Det er vel bare å slipe bort med scotchduk eller sandpapir og gå videre i livet? Det er jo bare en rustfri plate? Du kan høyglanspolere den også, kanskje holder det seg bedre da?

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
Rustfritt stål er jo dessverre ikke helt rustfritt. Det eneste rådet jeg kan gi er å forsøke å finne et lokk i 316 SS i stedet for 304 SS som du har nå. Begge varianter er rustfrie, men 316 omtales som syrefast. 316 SS inneholder i motsetning til 304 SS molybden som gir en mye bedre beskyttelse mot rust.

• Liker
SH68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nei, urin har en pH-verdi som er ca. 6.2, dvs. ikke særlig surt. [lenke]

Aldri brukt noe spesielt rengjøringsmiddel for å få bort kalkavleiringer?

Sist redigert:
S Stefan1972 skrev:
Det er vel bare å slipe bort med scotchduk eller sandpapir og gå videre i livet? Det er jo bare en rustfri plate? Du kan høypolere den også, kanskje holder det seg bedre da?
Sandpapir ville vel ikke vært så bra, da riper man jo stålet.

• Liker
Dellbrant
  • Laddar…
Sandblåse og pulverlakkere..

H Husqvarna220Ac skrev:
Blåse og pulverlakke..
Takk, men da tror jeg heller jeg kjøper nytt lokk for et par tre hundrelapper...

BirgitS BirgitS skrev:
Nei, urin har en pH-verdi som er ca. 6.2, dvs. ikke særlig surt. [lenke]

Aldri brukt noe spesielt rengjøringsmiddel for å fjerne kalkavleiringer?
Nope

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.