Jeg har kjøpt en brukt pendellampe som trengte å restaureres litt før den kunne settes opp på kjøkkenet. Blant annet har jeg limt sammen sokkel og armatur på ett sted med Casco Expresslim (finnes nok rester av vanlig kontaktlim der også).

Når jeg fornøyd testet lampen nå nettopp, kom det en stripe hvit røyk fra den armatur hvor jeg hadde limt. Jeg er ganske sikker på at elektrisiteten er i orden, men er mistenksom mot limet.

Noen som vet om expresslim eller kontaktlim ikke tåler høye (halogen) temperaturer?

Cyanoakrylatlim liker ikke høye temperaturer. Over 100 grader er ikke å anbefale.
Limmet reagerer også med enkelte materialer. F.eks. bomull ryker og kan til og med begynne å brenne ved kontakt.

Jeg ville nok uansett ha sjekket det elektriske i lampen en gang til for sikkerhets skyld...

Høres kjent ut når du sier det, "temperatur mellom -30 til +100 grader Celsius". Hvor varmt kan det tenkes å bli av en 40W G9 halogen (http://www.kjell.com/?item=63833)?

Ifølge google må innsiden av glasset være minst 250C for at lampen skal kunne regenerere, men under 400C for at ikke glasset skal smelte. Så et sted mellom 250-400 grader ;)

Men betydelig høyere for kraftigere lamper. Opp over 1000C tydeligvis.

Det høres litt risikabelt ut dette, men etter at lampen fikk stå ubrukt noen timer kommer det ikke lenger røyk fra den. Kanskje limet har herdet ferdig (eller fordampet helt :eek:)?

Det blir å holde et nøye øye med dette...

Jeg har for meg at cyanakrylatlim mister styrken og blir sprøtt av høye temperaturer.
Det finnes nok en risiko for at fugen kan gå i stykker hvis den utsettes for høy temp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.