*Oppdatering*

På den ene siden av huset hvor bare to rør skal trekkes, løste vi det ved å ta ut 30mm fra overkanten av bjelkene, ca 1 meter fra opplag/hjertemur. Ingen svikt eller bevegelser ble notert overhodet :)

Gulvplanker fjernet for å legge rør, viser utskjæring i bjelker med sagflis rundt.

I dag er det tid for den andre siden, og der blir det nok å forsterke, jeg kommer tilbake med en oppdatering når det er klart!

*Oppdatering nr 2*

Har startet på den andre siden nå og har boret meg gjennom noen bjelker helt uten forsterkning så langt... nå som hullene er der ser de latterlig små ut og forsterkning føles nesten unødvendig, eller hva tror dere? Bilde av en trebjelke med flere borede hull, omringet av sagflis og papirbiter, i en konstruksjon uten synlig forsterkning.

Enda har det ikke begynt å svikte eller gynge i hvert fall ;)

Staffans2000
Snille meg.
Det blir kjempebra. Ingen forsterkningsarbeid trengs.
May the force be with your!

Darth.
P.S.
Men hvordan klarte du å bore med så kort regelavstand?

• Liker
BMannen
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Snille du.
Det blir hvor bra som helst. Ingen forsterkningsarbeider trengs.
May the force be with your!

Darth.
P.S.
Men hvordan klarte du å bore med så kort regelavstand?
Ja det ser jo ut til å holde :p Elektrisk borremaskin fra Hitachi med flatt trebor borer hull i treverk.

Kort regelavstand? cc60, funker fint med boremaskin :)

For eksempel har Festool en vinkeltillsats til sin bormaskin. Brukte en sånn da sentralstøvsugerrørene skulle gjennom 13 st bjelker med CC30. Det gikk forbausende glatt. Man må imidlertid også planlegge hvordan man får IN selve røret etterpå, + at det kiler seg fast skikkelig hvis hullene er trange og ikke sitter nøyaktig i linje.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.