Håper med mitt første innlegg her på forumet å få svar på en fundering jeg har...

Totalrenovering av overetasjen pågår i vår 20-tallsvilla og med dette skal nye PEX-rør legges fra sentralt plassert sjakt (ved skorstein) "på tvers av bjelkelaget" ut til radiatorene ved henholdsvis gavl.
Jeg trenger dermed å bore 4 stk 30mm hull i samtlige bjelker på den ene siden for å nå gavlen, og 2 stk 30mm hull i samtlige bjelker i den andre retningen for å nå den andre gavlen.

Bjelkene er 3"x8" på cc25" hvilket tilsvarer omtrent 7x20cm på cc63cm.
Bjelkenes spennvidde mellom yttervegg og hjertvegg er ca. 4m.
  • På den siden hvor 4 rør skal legges og dermed 4 hull per bjelke er nødvendig, vil hullene bores omtrent midt mellom opplegg mot yttervegg og hjertvegg.
  • På den siden hvor 2 rør skal legges og dermed 2 hull per bjelke er nødvendig, vil hullene bores ca. 1 meter fra opplegg mot hjertvegg.
Jeg antar at jeg borer i midten av bjelkenes høyde?

Spørsmålet er da om jeg trenger å være bekymret og kontakte en konstruktør for å beregne, eller om jeg kan bore med glede?

Takknemlig for hjelp :)

B BMannen skrev:
Håper med mitt første innlegg her på forumet å få svar på en fundering jeg har...

Totalrenovering av overetasjen pågår i vår 20-tallsvilla og med dette skal nye PEX-rør legges fra sentralt plassert sjakt (ved skorstein) "på tvers av bjelkelaget" ut til radiatorene ved respektive gavl. Jeg trenger følgelig bore 4 stk 30 mm hull i alle bjelker på den ene siden for å nå gavlen, og 2 stk 30 mm hull i alle bjelker den andre veien for å nå den andre gavlen.

Bjelkene er 3"x8" på cc25" som tilsvarer omtrent 7x20cm på cc63cm.
Bjelkenes spennvidde mellom yttervegg og innervegg er ca 4m.
  • På den siden hvor 4 rør skal legges og dermed 4 hull per bjelke er nødvendig, vil hullene bores omtrent midt mellom opplegg mot yttervegg og innervegg.
  • På den siden hvor 2 rør skal legges og dermed 2 hull per bjelke er nødvendig, vil hullene bores ca 1 meter fra opplegg mot innerveggen.
Jeg antar at jeg borer i midten på bjelkenes høyde?

Spørsmålet er da om jeg trenger å være bekymret og kontakte en konstruktør for å beregne, eller om jeg glad skal bore i vei?

Takknemlig for hjelp :)
Du borer på midten av bjelkens høyde og så nær spennviddens midt som mulig så er det ingen problemer.

Mikael_L
Nei, man skal vel unngå midten av spennet, for der er jo bøyekreftene størst.

Bor gjerne hullene litt nærmere ett av opplagene.

Er du usikker så begynner du med å skru-lime en bit 12 eller 18mm konstruksjonsfinér på hver side, si 1-2 meter lang og like høy som bjelken (var det 20 cm). Deretter borer du hullene midt i, så er denne konstruksjonen fortsatt sterkere enn den var før.

Hull bør man lage der tverrkreftene er som minst, dvs langt fra opplegg, altså nærmere midten på spennet.

Ellers bruk plyfa som nevnt hvis du er usikker.

• Liker
seniorkonsult
  • Laddar…
Ser ut som vi snakker om to midtpunkter?
Midt mellom støttepunktene = dårligst.
Midt i bjelkens (høyde)profil = best.

• Liker
fahlis og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nei, man skal vel unngå midten av spennet, for der er jo bøyekreftene størst.

Bor gjerne hullene litt nærmere en av støttene.

Er du usikker så begynner du med å skruflime en bit 12 eller 18mm konstruksjonskryssfiner på hver side, si 1-2 meter lang og like høy som bjelken (var det 20cm). Så borer du hullene midt i, så er denne konstruksjonen fortsatt sterkere enn den var før.[/QUOTE
Stopp!
I midten er skjærkreftene minst! Største kreftene ved støttene!!

FEIL, helt feil!
Tenk en lang kortstokk, bøy den og se hvor kortene forskyves mest!

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Midt på bjelkens høyde, "best".
Midt mellom opplagspunkter trenger ikke være dårligst. Momentet tas opp med et kraftpar over og under hullet, skjærkraften er litt "vanskeligere" å håndtere, derfor bør man forsøke å unngå hull for nær opplag der skjærkraften er størst.

Hvordan ser bæringen av taket ut? I min 20-tallsvilla "står" taket på bjelkelaget, noe som gir en litt annerledes skjærkraftsfordeling enn for en vanlig bjelke.

Mikael_L
  • Liker
BMannen
  • Laddar…
Jeg skulle tro at träguiden er skrevet til en litt bredere publikum derfor er den ikke direkte så dyptgående. Seniorkonsult viser forståelse for både kraftspill og fasthet og jeg er enig med ham(y)

Men det er som du skriver, pest eller kolera, men hvor den ene er lettere å kurere enn den andre:p

• Liker
Nahpets
  • Laddar…
Wow, takknemlig for sterk og rask respons!
Har lest litt på træguiden men siden nøyaktig utregning av det jeg skal gjøre virker å kreve en halv vitenskap så tenker jeg på den gamle snekkeren sitt beste knep i vanskelige situasjoner?

Overdimensjonering med 18mm k-plywood på hver side av respektive bjelke på 20x100cm og bore sentralt i høyden, midt i spennet?
Hadde jo ønsket at det bare var å bore men forsterkningen er jo likevel gjennomførbar med minimale inngrep i gulvet... hva tror dere om det?

• Liker
seniorkonsult
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ikke nær midt i spennet i henhold til denne siden.
[lenke]
Her snakker vi om små hull og de skal plasseres i 0-laget, dvs. midt i bjelkehøyden der skjærkreftene er minst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.