Lurer på om det finnes noen her på Byggahus som jobbet med å isolere (eller jobbet som sanerer) rørbøyer på tidlig 50-tall. En bit av vev fra en annen rørbøy i kjelleren med mindre lys i "biter" er sendt til analyse og viser Amosit. Det jeg lurer på er om alt det hvite pulveret som ligger på det "nye" svarte er røret asbestholdig gurmassa og hvordan gikk man fram når man isolerte disse rørene?
Nedenfor er et bilde fra kjelleren min.
Nedenfor er et bilde fra kjelleren min.
Bygningsvaktmester
· 105 innlegg
Ser ekstremt likt ut som hos meg. Gasbind, papp, ståltråd, glassull på rette strekninger og gasbind, gurmassa (asbest), ståltråd, litt glassull i bøyene.T Timjen skrev:Lurer på om det er noen her på Byggahus som jobbet med å isolere (eller jobbet som Sanerare) rørbøyer på tidlig 50-tall. En bit av vev fra en annen rørbøy i kjelleren med mindre lys i "biter" har blitt sendt til analyse og viser Amosit. Det jeg lurer på er om alt det hvite pulveret som ligger på det "nye" svarte er røret asbestholdig gurmassa og hvordan gikk man fram når man isolerte disse rørene?
Nedenfor er et bilde fra min kjeller.
Hos meg er dog asbestpulveret lysebrunt. Ditt ser hvitt ut?
Ja, nettopp. Jeg tror og håper at det hvite pulveret er gips som har ligget over selve gurmassan med asbest i, slik jeg har forstått det så ligger massan med asbest direkte på røret. Det som er merkelig er at jeg lot sanerereren ta prøve av en annen sving som var ødelagt, og da sa han at "det som sitter i veven er garantert asbest" hvilket det også var. Det var liksom som klumper som hang i den ødelagte veven og vil som også du sier huske at det var mer mot det lysebrune.K Krabbeluring skrev:
Bygningsvaktmester
· 105 innlegg
Hmm, ok! Så det du sier er altså at de hvite klumpene var det som ble testet, og viste asbest? Eller var det en helt annen krøll?T Timjen skrev:Jah, akkurat. Jeg tror og håper at det hvite pulveret er gips som har ligget over selve gurmassen med asbest i, slik jeg har forstått det, så skal massen med asbest ligge direkte på røret. Det som er merkelig er at jeg lot saneringsmannen ta prøver på en annen krøll som var ødelagt, og da sa han at "det som sitter i veven er garantert asbest," noe det også var. Det var liksom klumper som hang i den ødelagte veven, og jeg vil som du også sier, huske at det var mer mot det lysebrune.
Hos meg var det, hvis vi nå bare snakker om svingene, mineralull innerst som var fastgjort med ståltråd, deretter innbakt og jevnet ut med asbest av oboyfarget masse, til slutt gasbind som forseglet asbesten og så å si koblet til all annen vanlig isolasjon på rettstrekkene. Dessverre var flere svinger ødelagt av tidens gang, sannsynligvis fordi det manglet den stive pappen der.
Jeg fjernet tre svinger selv, altså kun isolasjonen, og det var et rent helvete. Det bare løsnet kaker av asbest, og det var håpløst å få bort siden glassullen lå underst med mange lag ståltråd. Trodde det var kun gurmasse, da hadde det vært superlett.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 innlegg
Om man ikke har riktig utstyr for sanering skal man vel ikke begi seg ut på bøyene. Kapp på rettstrekkene og bytt alt sammen eller kapsle inn og la være. Merk med en advarsel til neste generasjon som kanskje ikke vil ha kunnskap om hva som finnes der.
Bygningsvaktmester
· 105 innlegg
Det var en akuttinnsats etter at en rørlegger hadde kuttet rett i 3 bøyinger etter tydelige instruksjoner om at der var asbest. Han gjorde som han ville uansett. Jeg hadde maske og heldekkende drakt samt luftrenser på i 4 dager, støvsugde alle flater. Litt vanskelig å planlegge ordentlig kanskje når vedovnen som varmer huset står der. Før jeg begynte visste jeg ikke at det skulle være så pirkete å få bort, helt enkelt.imported_Benno skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 innlegg
Oj. Hva slags rørlegger er det uten selvoppholdelsesdrift?K Krabbeluring skrev:Det var en akuttjeneste etter en rørlegger hadde kappet rett i 3 bend etter tydelige instruksjoner om at det var asbest der. Han gjorde som han ville likevel. Jeg hadde maske og heldrakt samt luftrenser på i 4 dager, støvsugde alle flater. Litt vanskelig å planlegge ordentlig kanskje når vedovnen som varmer huset står der. Før jeg begynte visste jeg ikke at det skulle være så plundrete å få bort, rett og slett.
Bygningsvaktmester
· 105 innlegg
Det lurer jeg også på. Det var en en-times jobb å kutte et par rør som ikke brukes, og plombere. Jeg ringte opp og sjekket hvordan det gikk hvorpå han sa "nei da, her fantes ingen asbest den pleier være hvit og nærmest røret", "ok...?" sa jeg, og når jeg kom hjem lå det klumper med gurmassa på gulvet, kastede rør og ødelagte bend med hengende gasbind. Han "visste ikke om" den sorten asbest og hadde følgelig saget rett i to bend og nær en. Rev av all isolasjon. Den konsentrasjonen av fibre i luften var nok ikke nådig.imported_Benno skrev:
Helt utrolig! Selv har jeg vært litt nervøs bare fordi jeg luftet rommet etter at familien dusjet der i en måned før jeg fant skaden samt ryddet ut litt ting som sto under en annen skadet bøy.K Krabbeluring skrev:Det lurer jeg på også. Det var en times jobb å kappe et par rør som ikke brukes, og plombere. Jeg ringte opp og sjekket hvordan det gikk, hvorpå han sa "neida her fantes ingen asbest den pleier å være hvit og nærmest røret", "okei....?" sa jeg og når jeg kom hjem lå der klumper med gurmassa på gulvet, kastede rør og ødelagte bøyer med hengende gasbind. Han "visste ikke om" den typen asbest og hadde således saget rett i to bøyer og nær en. Rive av all isolasjon. Den konsentrasjonen av fibre i luften var nok ikke god.
Var det et svensk rørfirma? Har forstått at mange gjestearbeidere som kommer dessverre knapt vet hva asbest er.
Det var i en annen skadet krøll som prøver ble tatt. Derfor jeg lurer på om det hvite pulveret er selve asbesten. Det virker å være få som vet hvordan man faktisk gjorde når man isolerte disse krøllene.K Krabbeluring skrev:Hmm, ok! Så det du sier er altså at de hvite klumpene var det som ble testet, og påviste asbest? Eller var det en helt annen krøll?
Hos meg var det om vi nå kun snakker om bøyningene, mineralull innerst festet med ståltråd, deretter innbakt og jevnet ut med asbest av oboyfarget masse, til slutt gasbind som så å si forseglet asbesten og så fortsatte over til all annen vanlig isolering på rettstrekningene. Dessverre var flere bøyninger ødelagt av tidens forfall, sannsynligvis fordi der mangler den stive pappen rett og slett.
Jeg plukket løs tre bøyninger selv, altså isoleringen kun, og det var et rent helvete. Det bare løsnet kaker av asbest og var håpløst å få bort nettopp fordi glassullen lå under med mange runder ståltråd. Trodde det var bare gurmassa, da hadde det vært superlett.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 innlegg
Klikk her for å svare