Dette havner vel litt midt mellom forumdelen for elektrisitet og konstruksjon, men legger det her.
Skal renovere (av estetiske årsaker, ikke av nødvendighet) huset og da vil en del av det elektriske bli lagt om. I dag er det mange utenpåliggende ledninger i kjelleren (gammelt hus) som jeg nå vurderer om jeg burde kunne legge i etasjeskillet i stedet. Kommer til å rive hele gulvet på etasjen over kjelleren så har full tilgjengelighet, hvilket gjør at det føles som den enkleste/smarteste løsningen.
Kommer da til å trekke mye tvers over etasjeskillet. Hva gjelder for å lage hull og legge rør gjennom bjelkene? Er det mer eller mindre fritt frem så lenge man holder seg til en maks-diameter på rørene og legger i sentrum av bjelkene, eller finnes det minimumsavstand mellom rør og annet også?
Er det kanskje en dum idé fra starten å gjøre slik?
Uten å ennå ha sett etasjeskillet antar jeg at det er cc600 og ca 200x50 dimensjon. Gammelt hus som sagt så det kan være litt hvordan som helst.
Generelt sett bør du unngå å gjøre hulltagninger altfor nær bjelkenes over- og underkanter. Du bør også unngå hulltagninger der bjelkene er utsatt for de største belastningene. Normalt er det midt på lengden, men ikke alltid. Noen få hull med 16 mm diameter er imidlertid nokså ubetydelig hvis bjelken er 200 mm høy. I et gammelt hus (bygget før ca 1950) er gulvbjelker ofte utsatt for større belastning enn i et mer moderne. Tenk igjennom kanaldistribusjonen ordentlig først så du begrenser antall hull.
eller finns det min-avstånd mellan rör och annat också?
Glemte å svare på dette spørsmålet. Svaret er ja, men ekstremt sjelden relevant i boliger. For å begynne å regne på opphopning må du belaste et par av disse ledningene maksimalt over lang tid, og følger du anbefalingen ovenfor om 3x diameter mellom hullene, så er du på riktig spor.