Hei! Jeg bor i en leilighet hvor huset ble oppført i 1914, det er 6 etasjer høyt.

Nå tenkte jeg å rive en betydelig del av veggen (omtrent halvparten) mellom kjøkken og stue. Veggen er helt i tre. Men kan mitt sameie ikke si om den er bærende eller ikke. Det jeg trenger er et byggefirma som kan undersøke om den er bærende eller ikke, og rive selve veggen. Vet dog ikke hva jeg skal søke på... så har dere tips?

Kan supplere med tegninger her på forumet om det er noen som skulle ønske mer informasjon.

Du leter etter en bygningsingeniør som kan gjøre en styrkeberegning for deg. Jeg tror heller ikke at veggen er bærende, men du bør ha papirer på det for framtiden.

Ola78
Hei & takk for svar! Jeg vet dog ikke helt hva jeg skal søke etter på bygging.se. Er det entreprisebesiktninger eller...?

mats_o skrev:
Jeg tror heller ikke at veggen er bærende men du bør ha papirer på det for fremtiden

haavard skrev:
Hvordan klarte du å finne så mye informasjon at du kunne gi det svaret?
Er den ikke bærende, bare riv. Er den bærende, kreves byggesøknad og tillatelse fra foreningen. River han uten tillatelse og det raser... Det er helt riktig å sikre seg for fremtiden. Naboen ovenfor danser eller bader og plutselig ramler ned.

Søk byggesøknad! De vil hjelpe deg med all info.

Ola78
Takashi skrev:
Hei & takk for svar! Jeg vet dog ikke riktig hva jeg skal søke på på bygging.se. Er det entreprenadbesiktningar eller...?
Ligger nok nærmere at du søker på spesialister/byggekonsulenter og så velger prosjektering.

Jeg har altså fått tillatelse fra min forening. Dog kunne ikke foreningen si om den var bærende eller ikke, men de henviste meg til å ansette en fagmann for å finne ut av dette.

Ingen informasjon om det spesifikke tilfellet uten bare de erfaringene jeg har av så store hus.
De husene jeg har sett i den størrelsen pleier å ha stein/teglstammer for bærende deler.
Var også derfor jeg skrev at jeg tror. Eneste måten å vite sikkert er som sagt en konstruktør/ingeniør som ser på det spesifikke tilfellet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.