Med risiko for å utløse årets latterbombe lurer jeg på følgende:
Kan man finne noen som river mexistenveggene (hvit, huggen) på en enebolig i en etasje og borttransporterer dem i bytte mot materialet, eller mot en betydelig lavere timepris enn "håndverksnivået" og de ordinære transportkostnadene for samme arbeid?

• Haha
Freddedan
  • Laddar…
Sannsynligvis ikke, men det kommer av at få forstår mexiteglets egentlige verdi. Vakkert, tidløst og nesten helt vedlikeholdsfritt, dessuten spår noen at det er på vei til å få en renessanse. Man kan faktisk si at det til og med er uvurderlig siden det ikke produseres lenger.

Det kan også være at jeg er partisk i spørsmålet :rofl:.

Men det var faktisk noen her som søkte etter sten for en stund siden. Skal se om jeg kan finne den tråden.

• Liker
Annaonym
  • Laddar…
Det finner du nok ikke, men du har kanskje noen barn som vil rense tegl for å øke ukepengene sine.

Du burde kunne få 2-4k per pall med renset mexi, men det er i prinsippet umulig å selge alt.

Et spørsmål til mexieksperten:
Et alternativ til å rive ned den hugde mexiteglen og sette opp pussskiver kunne kanskje være å slipe ned teglet så det ikke er så gropt og dermed ikke krever fem lag puss... GÅR det å slipe ned mexisten eller er det så hardt at stenen består og alle fugene i stedet sprekker?

Det er jo svin kjedelig jobb. Lettere å fylle fugene.

Se gjerne ny spørsmål!

mexitegel mexitegel skrev:
Sannsynligvis ikke, men det skyldes at få forstår mexiteglets egentlige verdi. Vakkert, tidløst og nesten helt vedlikeholdsfritt, dessuten spår noen at det er på vei til å få renessanse. Man kan faktisk si at det til og med er uvurderlig siden det ikke produseres lenger.

Det kan også være så at jeg er partisk i spørsmålet :rofl:.

Men det var faktisk noen her som søkte stein for en stund siden. Skal se om jeg kan finne den tråden.

Stefan N Stefan N skrev:
Det er jo drit kjedelig jobb. Lettere å fylle fugene.
Vi vil ikke bygge for tykke vegger, da vinduene allerede nå sitter i høyde med teglens innerkant.

Mexiteglet er ikke så hardt. Steinen sprekker ikke av det, men det kan muligens bli flere løse steiner som løsner fra fugene. Tror, med betoning på tror, ikke at det er noen større risiko dog.

Derimot vil det koste mer og ta ufattelig mye lengre tid. Dessuten trenger man sannsynligvis å ha skikkelig utstyr for å håndtere alt støvet slik at hele nabolaget ikke ser ut som Lützen og for å bevare naboskapet.

Så ja, det er vel kanskje mulig å gjøre, men sannsynligvis ingen god idé.

mexitegel mexitegel skrev:
Mexiteglet er ikke så hardt. Stenen sprekker ikke av det men det kan muligens bli flere løse steiner som slipper fra fugene. Tror, med betoning på tror, ikke at det er noen større risiko dog.

Derimot kommer det til å koste mer og ta ufattelig mye lengre tid. Dessuten trenger man sannsynligvis å ha skikkelige saker for å ta hånd om alt støv for at ikke hele nabolaget skal se ut som Lützen og for å bevare naboskapet.

Så ja, det er vel kanskje gjennomførbart men sannsynligvis ingen god idé.

Takk for ditt svar!
Da må vi igjen velge mellom å rive teglet og erstatte med noen form for isolerblokk (eller isolasjon + pussplater), eller å pusse direkte på teglet med risiko for å få veldig tykke vegger og vinduer som havner langt inn i fasaden.

Sist redigert:
Skal du ikke isolere så blir det ikke særlig tykt.
En tynnpuss bygger bare 5-8mm når du har fylt ut det andre jevnt.

• Liker
Annaonym
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.