Hei,

Vi bor i en enetasjes hus med kjeller fra 1969 hvor vi har noen renoveringsplaner. Kjelleren består av en bærende vegg i midten langs huset. Veggen vi har tenkt å rive er 1350 mm fra denne veggen.

Spørsmålet er om det trengs en bærende bjelke eller ikke? Det er likevel noen småvegger som skal rives.

Den bærende veggen er 200 mm tykk mens de mindre er 90 mm. Er disse tynne veggene også bærende siden det er siporexvegg? :what:

Jeg legger til to bilder som viser hvordan det ser ut nå og hvordan vi ønsker å gjøre det.

Plantegning av en kjeller med flere rom inkludert lekerom, verksted, biorom, kjellerstue, badstue, WC, og vaskerom. En rød pil markerer en vegg.

Plantegning av kjeller fra 1969 med badstue, badekar, dobbel vask og ulike smårom. Viser eksisterende romoppsett og planlagte endringer.

Takknemlig for svar!

//Markus

Sist redigert:
Jeg ville rive uten dårlig samvittighet. Men, det er alltid klokt å dobbeltsjekke så hvorfor ikke åpne litt i taket rundt veggen? Du vil se at veggen bare står der uten noe som hviler på den.

Det er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan ser jeg om det er noe som hviler på veggen?

tommib
Du kan føle litt på de øverste blokkene i veggen og se at de ikke er klemt mot taket.

Med føle mener jeg litt forsiktig med en slegge eller lignende, de sitter trolig med spiker og/eller puss mot bjelkelaget (spesielt hvis det også er lettbetong).

For øvrig er jeg enig, jeg ville rive.

Som en urelatert tanke ville jeg tenke litt på porselenstronens plassering, ved siden av døren til badstuen er kanskje ikke helt optimalt...

Takk for tipsene, tegningen er ikke helt spikret men skal ha det i bakhodet!

tommib
Min egen løsning ville være å sette badekaret i hjørnet der dusjen er i dag, toalettet under vinduet der badekaret er, samt bygge to lette skillevegger og ha dusjen mellom vinduene i ytterveggen. På den måten blir toalettet litt avskilt.

For øvrig er det en veldig pen og smart løsning med grovinngangen. En drøm jeg har er å ha et gulvsluk type unidrain der dere tenkte å ha forhenget, både som en skillelinje mellom bad og grovinngang og for enkelt å kunne skylle ned skittent vann. Hvis det er mulig, ville jeg også forsøke å finne plass til skitne arbeidsklær, hvis det er noe som forekommer hos dere...

Vurder å legge vaskerommet "vannrett" i stedet for loddrett, slik at man går rett gjennom det til resten av huset (omtrent som nåværende korridor, bare litt bredere). Da er det enklere å finne en god plassering for toalettet, for det står virkelig ikke bra der du har tegnet det nå.

Anna_H Anna_H skrev:
Tenk på å plassere vaskerommet "vannrett" i stedet for loddrett, slik at man går rett gjennom det til resten av huset (omtrent som nåværende korridor, men litt bredere da). Da er det lettere å ordne en bra plassering for toalettet, for det står virkelig ikke bra der du har tegnet det nå.
Hei og takk for ditt svar! Det har blitt flyttet mye rundt siden denne tegningen ble laget. Men nå er det kun lister rundt dører som skal på plass, så er alt klart!

tommib
Pics or it didn't happen :)

Lover å legge ut når foret er på plass!

Hei, her kommer noen lovede bilder. Blir bedre bilder senere når badstuen også er helt ferdig!

• Moderne baderom med stort boblebadekar og hvit servantinnredning mot lyse fliser.
  • Moderne bad med speilskap, servant og toalett, hvite fliser på veggene og grå fliser på gulvet. Små vinduer slipper inn naturlig lys.
  • Vaskerom med hvite skap, vask, benkeplate og vaskemaskin. Veggene er flislagte og gulvet har grå fliser.
  • Moderne bad med fliser, toalett og svarte saunadør ved siden av en dusj med glassdør. Barnetoalett står ved siden av det vanlige toalettet.
  • Plantegning av en etasje med vaskerom, WC, badstue og kjøkken, samt et romslig baderom. Møbler og dører er plassert for hvert rom.
  • Liker
tommib og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.