Hei

Vi ønsker å rive en del av en bærende vegg i etasjen under i huset for å åpne opp mellom kjøkken og stue. Jeg lurer på hvordan man går fram? Jeg antar at man først trenger å få en fagperson til å regne ut hvor tykk bærende bjelke som må monteres? Hvilken type firma kontakter man for beregningene og for rivingen?

Obs, hvis dette innlegget passer bedre i "håndverkere", flytt det gjerne dit.

Kontakt din trelasthandel. sånt skal de klare. Ellers får du ta hjelp av en konstruktør. Litt overkurs for en ganske enkel ting som det finnes dataprogram for.
Ikke sånn at alle forventes å ha det men en bra trelasthandel bør ha det.

forresten, jeg kan regne det ut for deg.
trenger litt mål:
Hvis du står midt i den tenkte åpningen, hvor langt er det til veggen foran magen på deg? =B1
Hvor langt er det til veggen bak ryggen på deg? =B2
Hvor bred hadde du tenkt å gjøre åpningen? =L
hvis vi antar at alle disse målene er 3 meter hver, blir det en limtrebjelke som er 56x270 med en opplagslengde på 66mm, maks nedbøyning blir 8mm
bjelken veier 21 kg
17,5KN er lasten du trenger å dimensjonere en eventuell stolpe for, hvis du ikke har en vegg å legge bjelken på.
alternativt en kertobjelke hvis du vil ha en litt mindre og lettere bjelke. da blir den 45x260mm og veier 16Kg
Utrolig stygg dog, må bygges inn.

Kommer ha dit et firma nå som skal regne på det og komme med tilbud...vi får se på hva det havner på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.