Hei!

Har nettopp revet en mindre vegg i leiligheten min og har noen spørsmål.

Jeg begynte fra en døråpning og saget bort ca. 0,5 m vegg, hvordan bygger man en pen kant rundt den nye åpningen? Hva skal man bruke og hvordan fester man det til veggen?

Kan man jevne ut hullet i gulvet med fugeskum? Det er veldig ujevnt, se bilde.

Råket også å sage bort litt for mye i øvre hjørne, kan man lime tilbake den veggbit med noe? Tanken var å sage så langt hele veien, men ombestemte meg litt i siste liten.

Har aldri gjort noe lignende, så jeg føler meg litt lost faktisk... :)
Det hadde vært fantastisk om noen kunne hjelpe litt!
 
  • Ruskete gulv med synlig betong og hull, flate skrutrekkere ligger ved siden av grovstøpen.
  • En rotete byggeplass i en leilighet med en åpen døråpning, ujevnt gulv og verktøy spredt rundt, delvis revet vegg mot kjøkkenet med blå skap.
Har ikke så himla bra tips, men glem byggeskummet. Hullene i gulvet skal du trolig støpe med noe. Jeg er ikke rett person til å foreslå hvilket produkt som er passende. Enklest er nok betong.

Kantene rundt om kan du vel enten glatte inn med en planke og passende dørkarmer, eller eventuelt bare fikse med litt sparkel. Skal nok ikke være vanlig veggsparkel, men også der en sementbasert sparkel.
 
I
Ser ut til å være et sponplategulv på bjelker?

I så fall må du rydde opp i hullet og skru fast en bit 22x70 el. 95 planke på hver side, som skal gå inn til halvparten av bredden i hullet på hver side, og deretter skjære til en stripe 22 mm gulvsponplate og sette inn i sprekken og skru den fast til plankene på hver side. (Bruk lim og tvinge for å skru fast plankedelene. Lim deretter gulvsponplatestripen også før skruingen for å unngå knirk i åpningen.)

Deretter kler du inn åpningen med en smyg av planhøvlet furu i dimensjon 22xY der Y er tykkelsen som veggen har + 10 mm, slik at smygen stikker ut maks. 5 mm på hver side av denne.

Og selvfølgelig kan du lime på den biten du sagde bort for mye, men også her foreslår jeg at du tar en bit 22x70 og skrur fast på de kantene som er igjen og deretter skrur du på den biten du sagde bort for mye på disse (bruk vanlig trelim).

Deretter må du sparkle (med sandspartel) i sporet etter sagbladet og når det er tørket sparkle en gang til med en stripe glassfiber presset inn i sparkelen slik at det holder.
_____________________
Byggaren
 
Takk for svarene!

imported_Byggaren: Det er betonggulv, skal forsøke meg på å støpe i betong i kveld.

Har kjøpt treverk til kantene, men hvordan fester jeg det? Veggene er jo i lettbetong og veldig porøse, går det an å spikre og i så fall med hvilken type spiker?
 
I
Ja. Det går å spikre i lettbtg. Spikeren heter klippspik, men er ikke å anbefale. Best er å bore og plugge med plastplugg av fabrikat Fischer.
_______________
Byggaren
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.