Jeg er helt fersk her på byggahus.se og har et spørsmål som sannsynligvis er ganske vanskelig å svare på.

Jeg har en vegg jeg SKAL rive for å bygge om kjøkkenet. Kruxet er at jeg ikke vet om den er bærende eller ikke. Og etter at jeg tok bort gipsen så ser jeg at halve veggen er råspont og andre halvdelen er regulert med 40x90 stendere.

Noen som har erfaring med dette? Skal rive av resten av gipsen i morgen på formiddagen.

Slenger inn de bildene jeg har av veggen samt en tegning av denne etasjen. (Vegen i ringen skal rives)

Med vennlig hilsen, Kim
Delvis revet vegg med råspont og gips, viser trekonstruksjon og isolasjon. Bakgrunnen har tapet med mønstrede ugler.

Plantegning av en etasje i et hus, der en vegg er markert med en rød ring. Veggen går mellom kjøkken og matrummet. To fingre nederst på siden.

Husets møne går vannrett i bildet antar jeg? Og dermed takstolene loddrett? Isåfall er den ikke bærende.

Dvs i normale hus går alle bærende vegger på samme måte som mønen, siden de bærende veggene hjelper til å bære opp takstolene på midten, sånn at ikke taket synker sammen.

Ja mønet på huset går vannrett i bildet.
Tusen takk for raskt svar 👍🏽

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.