Hei, har kjøpt et gammelt hus fra 1939 med ganske små rom. Har en visjon om å slå ned en vegg mellom kjøkken og tilstøtende stue. Det fremstår som en bærende vegg. Sannsynligvis tegl og puss. Jeg har snekker i familien som kan utføre jobben, men føler at jeg vil ha noen som kan regne på det, dimensjon på bjelke, hvor mye den skal bære osv. Siden huset er gammelt, finnes det ingen tegninger. (har spurt på bygningskontoret). Hvor henvender jeg meg for en slik kalkyle? Må man lage en tegning? Må man ha rivingstillatelse?
mvh D

Rivningslov har man når man skal rive hele huset, ikke for å fjerne en vegg, så det skal du ikke ha.
Se på din kommunes nettside, der står det sannsynligvis en hel del om hva de krever for å "gjøre inngrep i bærende konstruksjon".

Virker som inngrepet i det minste er meldepliktig.
(fra kommunen)

I den nye plan- og bygningsloven er tiltak som tidligere var byggemeldepliktige, men ikke søknadspliktige, meldepliktige. Det gjelder blant annet:

• endring av en bygning hvis bærende deler berøres eller hvis planløsningen påvirkes vesentlig
Men de andre spørsmålene. Skal jeg bare kontakte en byggfirma angående dem? Arkitektfirma? Hadde man hatt tegninger mistenker jeg at det hele vært enklere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.