Hei!
Jeg og kjæresten har kjøpt en liten leilighet her i byen i Stockholm. Den er på 32,5 kvm og er bygget i 1928.
Nå er det slik at kjøkkenet er veldig smalt og lite, og vi vurderer å rive veggen mellom kjøkken og allrom.
Jeg hørte både fra tidligere eiere og megler at det ikke er en bærende vegg, og at det sannsynligvis skal være murstein bak pussen. Jeg vil da slå ned hele eller i alle fall 2/3 deler av veggen for å spare en liten fondvegg av murstein der man kan sette TV-en, og på andre siden (mot kjøkkenet) sitter et vannbåret element.
Er ingen ekspert på dette, men hva trenger man hjelp med av riktig snekker/byggningskonstruktør og hvor mye kan man gjøre selv?
Legger gjerne opp bilder og hører gjerne alles fordeler/ulemper og meninger.
Tusen takk på forhånd

(beklager hvis dette er postet i feil kategori)

• Plantegning av leilighet på 32,5 kvm med rominndeling: kjøkken, rom, hall, WC/D, og kott. Viser smalt kjøkken og mulige veggendringer.
Sist redigert:
Det første du må gjøre er å virkelig sikre at veggen ikke er bærende, på annen måte enn gjennom rykter.

Ja. Jeg var på byplanekspedisjonen og skrev ut tegninger mm på huset og skal også sjekke at ingen endringer er gjort siden den gang. Men om vi går ut fra at det ikke er en bærende vegg akkurat nå uansett:)
Tusen takk for svaret, Anna

Da kontakter du styret for en godkjenning.

Ja men har nevnt det for dem og det skulle ikke være noen problem!
Lurer dog på om dere tror at det er en bra idé, hvor mye jobb det er, hvor mye hjelp man trenger å ta for å få alt pent, skjøter bra, gulvet under(!?) uansett hvordan det nå ser ut mm?:) vet at det virker litt diffust alt sammen

Vanskelig for oss å avgjøre hva dere klarer, det gjør dere nok best selv.
Bra idé? Ikke automatisk, det kan kanskje til og med bli en dårligere planløsning.
Så skjøte gulv blir jo vanskelig, sannsynligvis blir det nytt i hele.

Tror ikke man kan legge furugulv der slipe og lakkere mm så ser det likt ut gjennom hele? Mm litt redd for det der med planløsningen også. Ah litt angst
Takk for svar ennå en gang!!

Går det an å fikse en sovealkove et sted for å kompensere? Bor man alene er det jo greit med ett eneste rom, men vil en gang den ene sove og den andre bli oppe lenger går det ikke an å gå unna om det er helt åpent.

Nei tenkte på det jeg også, men sovalkove blir vanskelig på denne overflaten! Men om det skulle være så, så hvem vil gå inn i kjøkkenet og tenke/sure/hvile uansett?:)

Takk for svar Anna. Liker virkelig alle svar da dette er den første leiligheten og vil vite så mye som mulig når man ser det som en investering!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.