Hei på dere.

Sett på et hus som jeg planlegger å kjøpe.

Stammen er av gassbetong, 70-tallshus.
Den bærende hjerteveggen er altså av gassbetong, men mellomveggen som jeg har lyst til å rive vet jeg ikke hva det er for materiale, sannsynligvis også den i gassbetong, bare 70 mm.

Ser man på detaljen så ser det ut som glespanelet ligger over veggen og man har spikret ned en 5-tommers spiker gjennom glesen inn i veggen.
Den ene takstolen ligger også over veggen.

Hvorfor spikret man glesen i veggen på den tiden?

Hvordan ville dere gått frem med rivingen av veggen da man ikke vil komme borti takstolen?

Ha en fin dag!

• Bygningstegning med detaljerte skisser av veggkonstruksjoner, inkludert bærende og ikke-bærende vegger i gasbetong fra 70-tallshus.
Ingen som har erfaring med å rive lignende?

Vanskelig å kommentere uten å ha sett hele tegningene. Kinkig byggemetode naturligvis. Lettbetong sier man i dag. Så gjorde man nok også på 70-tallet om jeg husker riktig.

Finnes ikke mer tegninger angående innervegger. Hva synes du er det vanskeligste? Spikret med gles eller at takstolen er akkurat over? Eller begge deler :)

At man har bygd inn glespanelet i selve den bærende konstruksjonen.

Er det egentlig så rart at man har glesen oven vegg? Det er vel det enkleste måten å feste veggen på toppen? Den er jo ikke bærende dersom glesen ligger oppå. Kjør på med tigersag. Er du fortsatt usikker så kontakter du en konstruktør.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.