Takknemlig for tips om hvordan jeg på beste måte kan rive opp et parkettgulv uten å ødelegge det.

Jeg har nettopp startet en opp­riving, og det var tydeligvis ikke så enkelt som jeg trodde å rive opp «uskadd». Parketten er ikke limt, ca. 40 år gammelt gulv. Det har vært en vannskade i rommet, som kanskje betyr at gulvet har «svellet». Parketten er dog helt uskadet, ingen fuktflekker i det hele tatt, heller ingen vond lukt.

Finnes det noen bra måte å demontere gulvet på, eller er det bare å svelge sine tårer og «kjøtte»? (Tanken frister, frustrasjonen er på topp akkurat nå) :mad:

/Kristian

Om du tar den fra riktig hold, skal det gå an å pirke den bort uten å ødelegge. Hvis den er spikret, sitter spikene i den siden der tungen er. Man pleier å kunne se hvor de har lagt de "siste" bitene. For der pleier det å være noen synlige spikerhoder. Der skal du begynne og deretter jobbe deg framover.

Flat enden på en brekkjern og en god hovtang er bra å ha. Når du kommer inn fra riktig hold, kan du løfte parketten litt med brekkjernet slik at spikeren trekkes ut litt. Deretter kan du trekke ut spikeren med hovtangen og fjerne bordet.

Jeg har pirket bort en fin bjørkeparkett på denne måten. Noen not og fjær ble sprukket, men den kan uten tvil brukes igjen.

Takk for raskt svar!

Det er ikke noe problem å løfte opp parketten, den er ikke spikret. Problemet er å dra fra hverandre platene.

Hvordan jobber du med hovtangen? Hva legger du mellom tangen og parketten for å ikke klemme i stykker parketten?

Den gikk ikke i stykker om jeg dro spikrene "til siden" altså parallelt med bordet. Jeg tok tak med den ytterste kanten på hovtangen.

Men om den ikke er spikret, da er den kanskje limt. Det er antagelig ikke like enkelt da.

Fant et bilde:
2005-08-14_Parkett1.JPG

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.