Situasjonen har litt av moment 22 over seg. I og med at gulvbjelkene går parallelt med brannmuren så har man ingen nytte av disse. Tvert imot så er de i veien. Brannmuren er en og halv stein tykk, noe som betyr ca. 380 mm eksklusiv puss. Den er ikke bærende i vanlig forstand, muligens finnes det taklaster. Det kan man se på loftet med ledning av hvordan takstolene er plassert inntil brannmuren. Egenvekten kan være så høy som 3,5 tonn per meter. Volumvekten på murstein varierer ganske mye mellom ulike typer. Kjenner man ikke til hvilken type som er brukt må man regne med den tyngste varianten. At en HEA 180 skulle være nok for å avlaste brannmuren mellom yttervegg og skorstein har jeg vanskelig for å tro på. Man trenger minst to avhengig av spennvidden. Derimot er det ikke feil å legge to HEA 180 side ved side. Da får man bra støtte for murens hele bredde.

Gjenstår spørsmålet om hvordan man skal gå fram. Jeg tror at man før riving må ta hull i muren på jevne avstander slik at man kan føre igjennom små stålbjelker som i sin tur kan hvile på støttede bjelker som går parallelt med brannmuren på begge sider. Denne midlertidige avlastingen bør skje i en høyde over den kommende åpningen. Jeg ville ha leid inn et murerfirma som har erfaring med denne typen arbeid.

• Liker
SideshowBobBuilder og 2 andre
  • Laddar…
En brannmur kan man vel ikke fjerne og erstatte med en bjelke? Hvordan hindrer den at brannen ikke sprer seg?

Brannmuren er jo en levning fra da det var forskjellige leiligheter.

• Liker
bearTGO
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Situasjonen har litt av moment 22 over seg. I og med at gulvbjelkene går parallelt med brannmuren så har man ingen nytte av disse. Tvert imot så er de i veien. Brannmuren er en og halv stein tykk, noe som betyr ca 380 mm eksklusive puss. Den er ikke bærende i vanlig forstand, muligens finnes det takbelastning. Det kan man se på loftet med ledning av hvordan takstolene er plassert ved siden av brannmuren. Egenvekten kan være så høy som 3,5 tonn per meter. Volumvekten på murstein varierer ganske mye mellom ulike typer. Kjenner man ikke til hvilken type som er brukt må man regne med den tyngste varianten. At en HEA 180 skulle rekke for å avlaste brannmuren mellom yttervegg og murpipe har jeg vanskelig for å tro på. Man trenger minst to avhengig av spennvidden. Derimot er det ikke feil å legge to HEA 180 side ved side. Da får man god støtte for murens hele bredde.

Gjenstår spørsmålet hvordan man skal gå frem. Jeg tror at man før riving må ta hull i muren på jevne avstander slik at man kan føre gjennom små stålbjelker som i sin tur kan hvile på stemplede bjelker som går parallelt med brannmuren på begge sider. Denne midlertidige avlastingen bør skje på en høyde over den kommende åpningen. Jeg ville hyrt et murerfirma som har erfaring med denne typen av arbeid.
Riktig morsomt å høre forskjellige meninger og betraktninger!
Som jeg nevnte i et innlegg er muren en stein dyp, målte dybden til 24-25 cm uten puss. Kan man tenke seg en tynn stålplate (finner ikke navnet) med en murbredde over en HEA 180...eller kraftigere. Blir en HEA 180 mer rimelig med den murtykkelsen tror du?

• Målebånd som måler dybden på en mur laget av teglsteiner, med angivelser på opptil 25 cm dybde i et ubehandlet område.
Sist redigert:
Med helstensvegg synker egenvekten til ca 2/3 av den vekt jeg brukte tidligere. Obs at det er bare et grovt anslag. Med hjelp av en målsatt seksjonstegning kan man beregne litt mer nøyaktig. Åpningens lengde har også stor betydning. Det beste er at bjelken (eventuelt to i bredden) gir støtte for hele muren. Avhengig av hvilken belastning man ender opp med, kan man også eksperimentere med bjelketypen. En IPE-bjelke er smalere og høyere enn en HEA. En helstensmur er i prinsippet to parallelle halvstensmurer med bindesten her og der.

• Liker
bearTGO
  • Laddar…
B bearTGO skrev:
Det virker å være annenhver rad helstein i bredde og annenhver rad helstein på dybden. Jeg liker helt klart ideen, men konstruktøren blir vel ikke så glad hvis man går fra hans idé. Får vel prate med ham i så fall.
Sparer man da et gang steiner på endene som får agere støtte/stolpe eller kjører man uansett med stålstolper?
Pilarene kommer du ikke unna, det blir store krefter som kommer ned ved opplagene.

• Liker
bearTGO
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Pilarna kommer du ikke unna, det blir store laster som kommer ned ved oppleggene.
Helt klart. Det går sikkert an å forlate et godt stykke og legge bjelken på, og det ser ut til å holde. Men nå vil vi jo at det skal holde mange titalls år samt at du vil sove godt.

• Liker
bearTGO
  • Laddar…
Min mur ser ut til å ha helstein på dybden annenhver rad og helstein på bredden annenhver rad. Takket være dere begynner jeg å føle meg mer klar for å gå videre med prosjektet. Skal blotlegge veggen litt bedre (fjerne puss) og deretter kontakte håndverker. Ser ikke ut til å være lett å finne murere som også jobber med stål, men det gjør kanskje alle? Synes dere jeg skal kontakte murer, smed eller snekker? Jeg vil ha en 63-åring murer og smed, som har jobbet mye med gamle hus lik mitt!

• Liker
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Hvor bor du?

H hackatall skrev:
Hvor bor du?
Langt fra deg, NorrkÖping!

Ja, i den enden av Sverige kjenner jeg bare blikkenslagere.

• Liker
bearTGO
  • Laddar…
Det må være en murer med erfaring fra større murverk (dvs ikke bare fasadestein).

• Liker
bearTGO
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det må være en murer med erfaring av større murverk (det vil si ikke bare fasadestein).
Mmm, finner mange som fikser mine hageheller og mitt baderomsflis men det duger jo ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.