S SideshowBobBuilder skrev:
:thinking:

Pilligt prosjekt. Jeg vet ikke hvordan du skal gjøre for å helt unngå setninger.

Lag hull så nær taket som mulig "rett gjennom veggen."
Før inn stålregel (blir en del av konstruksjonen når alt er klart) som ligger tett inntil muren.
Støtt som før (på tvers av blå) med den forskjellen at du gjør det rett gjennom veggen nå. Så en støtte på hver side tar opp lasten for hver stålbjelke. (Den trenger ikke være særlig lang mistenker jeg!)
Gjør ovenstående på et antall steder langs med veggen.
Riv veggen og håp at det holder.
Sett vertikale støtter i stål på sidene.
Legg stålbjelke for å erstatte veggen. Denne ligger altså på de vertikale men under de stålavstivningene du bruker for støttingen.
Skjær bort overflødig stål fra avstivningene.

Ikke direkte man gjør selv mistenker jeg. Men det er litt "håp at det holder" der på et sted når først veggen er borte. Man vet ikke direkte hvordan lastene går ned i veggen.

Da får du altså en mur som hviler på stål. Sannsynligvis trenger du gjøre noe mer for å feste muren i sideveis retning.
Ah, så kanskje man kan gjøre ja
Vanskelig å vite hvor mange rettvinklede bjelker man trenger og hvordan man får inn den lange stålbjelken uten at støttene er i veien. Takk for ideen! Jo, blir nok å kontakte en eller annen form for firma.
En tanke jeg selv hadde var å liksom frese/banke bort en del av muren (5-6 cm på hver side av veggen, langs hele veggen/taket) oppe ved taket, på begge sider av veggen slik at man kan få inn midlertidig trebjelke, en på hver side av veggen altså. Disse støttes opp. Det bygger jo på at støttene kan være litt skrå, og at stålbjelken deretter får plass mellom de midlertidige trebjelkene. Vet ikke om noen kan forstå hvordan jeg mener. Vanskelig å få inn bjelken uten at støttene er i veien...

P petterovski skrev:
Jeg vet ikke hvordan man vanligvis løser en slik avbæring.

Du har en konstruktør som har regnet på dette antar jeg? Han bør jo rimeligvis ha en idé om hvordan dette skal utføres?

En tanke som jeg får er å frese ut tegl fra begge sider (men la være å ta bort nok materiale i midten for at veggen skal stå igjen) og felle inn 2 stk L-profiler (en fra hver side) av stål. Deretter bolte sammen disse. På denne måten kan veggen rives når avvekslingen er klar.
Ah, litt som jeg selv prøvde å beskrive da, rett etter din post, men man kan kanskje slippe både støtter og annen bjelke? Høres ut som en skikkelig god løsning hvis det finnes så kraftige/egnede L-profiler.

Har du tenkt å fjerne hele veggen?
Eller går det bra med en synlig bjelke i taket?

H hackatall skrev:
Har du tenkt å fjerne hele veggen?
Eller går det bra med en synlig bjelke i taket?
Alle løsninger som fører til at større delen av veggen kan tas bort er bra. En synlig innkasset bjelke i taket har vi absolutt regnet med.

P petterovski skrev:
Jeg vet ikke hvordan man vanligvis løser en slik bæring.

Du har en konstruktør som har regnet på dette antar jeg? Han bør jo rimeligvis ha en idé om hvordan dette skal utføres?

En tanke som jeg får er å frese ut teglsteinen fra begge sider (men la det være igjen nok materiale i midten for at veggen skal stå igjen) og felle inn 2 stk L-profiler (en fra hver side) av stål. Deretter bolte sammen disse. På denne måten kan veggen rives når bæringen er ferdig.
Konstruktøren har skrive en bjelkedimensjon men ingenting om hvordan man får den på plass uten at huset raser sammen. Mulig at han har en tanke om det rent praktiske også og at type bjelke kan endres.

Okei. Hva har han foreslått for bjelke? Hvor lang er åpningen?

Det er 3510 mm mellom yttervegg og murstock. Vet ikke om åpningen kan bli riktig så stor.
Som dere ser foreslår han HEA180 "om veggen er bærende" noe jeg hadde håpet at han skulle svare på, men det tar jeg for gitt, gitt veggens tyngde.

• Plantegning av et møterom med bord og stoler, tekst om bjelke HEA180 dersom vegg er bærende. Målinger og strukturer vises.
  • Bygningstegning med målinger og detaljer for bjelkelag og bærende vegg, inkludert notater om stålkvalitet og typiske dimensjoner.
Ok, IPE180 bør tilsvare to vinkelstenger dimensjon 200x100x16 mm, men avhenger av stålkvalitet.

Man bør kunne frese bort materiale i en fuge mellom to murskift. Er veggen en helstein i bredde?

Veggen bærer jo i det minste vekten av den overliggende delen av veggen, så er det jo vanskelig å svare på om den bærer noe mer. Men tanken med en brannvegg er jo at den skal dele av bygningen, så det ville vært litt merkelig om for eksempel bjelkelag av tre var lagt opp på muren.

P petterovski skrev:
Okei, IPE180 bør tilsvare to vinkelstål dimensjon 200x100x16 mm, men avhenger av stålkvalitet.

Man bør kunne frese bort materiale i en fuge mellom to murskift. Er veggen en helstein i bredde?

Veggen bærer jo i det minste vekten av overliggende del av veggen, men det er jo vanskelig å svare på om den bærer noe mer. Men tanken med en brannvegg er jo at den skal dele av bygningen så det ville vært litt rart om for eksempel bjelkelag av tre var lagt opp på muren.
Det ser ut til å være annenhver rad helstein i bredde og annenhver rad helstein på dybden. Jeg liker helt klart ideen, men konstruktøren blir vel ikke så glad om man går fra hans idé. Får vel snakke med ham i så fall.
Sparer man da et par steiner på endene som får agere støtte/stolpe eller kjører man allikevel med stålstolper?

På det meste er noen gulvregler spikret i muren. Som du sier, går ingenting av tre rett igjennom.

Ser det ut som på min skisse med mellomdekke så går det å få bort en synlig bjelke i taket. Men det er litt jobb. Skisse av mellomgulv med skjulte stålbjelker i teglvegg. Bjelkene er skjult i konstruksjonen for å fjerne synlig bjelke i tak. Men som jeg ser det eneste måten å få dit en (to på bildet) bjelke uten å rive hele skiten.

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har med godt resultat gjort ovenstående løsning i en teglvegg der det skulle monteres inn en stor port og en meter med tegl over porten skulle være igjen.

Med denne teknikken kan du rolig og behersket jobbe uten risiko, du kan også bruke andre typer bjelker i og med at de skjules i mellomdekket.

H hackatall skrev:
Ser det ut som på min skiss med mellomgulvet så går det å få bort en synlig bjelke i taket.
Men det er litt jobb.
[bilde]
Men som jeg ser det eneste måten å få dit en (to på bildet) bjelke uten å rive hele greia.

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har med godt resultat gjort ovennevnte løsning i en teglvegg der det skulle monteres inn en stor port og en meter med tegl over porten skulle bli værende.

Med denne teknikken kan du rolig og sindig jobbe uten risikoer, du kan også bruke andre typer bjelker ettersom de blir skjult i mellomgulvet.
Gulvbjelkene ligger i prinsippet tett inntil teglveggen i vårt tilfelle så det finnes ikke plass for å bolte fast jern så høyt opp. Litt lenger ned derimot virker jo som en super løsning. Vet ikke om vi kan bruke sånne vinkeljern uten å endre i byggetillatelsen bare. Takk for ditt innlegg!

H hackatall skrev:
Ser det ut som på min skisse med mellomgulvet så går det å få bort en synlig bjelke i taket.
Men det er litt jobb.
[bilde]
Men som jeg ser det eneste måten å få dit en (to på bildet) bjelke uten å rive hele greia.

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har med godt resultat gjort ovenstående løsning i en teglvegg der det skulle monteres inn en stor port og en meter med tegl over porten skulle være igjen.

Med denne teknikken kan du rolig og fattet jobbe uten risikoer, du kan også bruke andre typer bjelker i og med at de skjules i mellomgulvet.
Det er betydelig mer mur i dette tilfellet. Det er altså en mur, som jeg forstår det som går opp hele veien til mønet. Så den veier nok en del. Det burde gå å regne ut. Nå ser det jo ut til å være trangt med gulvbjelkene (inn til muren) så det kanskje er vanskelig å få dit jernene.

Konstruktøren burde vite hvordan man skal gå frem. Kanskje kan man gjøre det i flere steg? Der man river veggen litt og litt og sikrer den ettersom på en måte som gjør at man trygt kan sette dit bjelken etterpå. Synes min idé om å lage hull, akkurat passe for korte stålbjelker på flere steder skulle fungere. Men når man skjærer disse så risikerer man jo å sette fyr på huset. :crysmile: Kanskje ikke så smart likevel!

Vi kommer til å le av hvor enkelt det var når noen smartere enn oss viser hvordan det egentlig gjøres! :crysmile:

S SideshowBobBuilder skrev:
Det er betydelig mer mur i dette tilfelle. Det er altså en mur, som jeg forstår det, som går opp hele veien til møne. Så, den vil veie en del. Det burde gå an å regne ut. Nå virker det jo å være trangt med gulvbjelkene (dikt an mur) så det kanskje er vanskelig å få på plass jernene.

Konstruktøren bør vite hvordan man skal gå frem. Kanskje kan man gjøre det i flere steg? Der man river veggen litt pø og pø og sikrer den etter hvert på en måte som gjør at man sikkert kan sette på plass bjelken etterpå. Synes min idé om å lage hull, akkurat passe for korte stålbjelker på flere steder, ville fungere. Men når man skjærer av disse så risikerer man jo å sette fyr på huset. :crysmile: Kanskje ikke så smart allikevel!

Vi kommer til å le av hvor enkelt det var når noen smartere enn oss viser hvordan det egentlig skal gjøres! :crysmile:
Min erfaring med konstruktører er at de er bra på det teoretiske men ikke det praktiske. Dvs de vet hvilken dimensjon det skal være på bjelken men ikke hvordan man får den på plass.

Da jeg gjorde åpningen for porten så husker jeg ikke hva vi brukte for dimensjon på bjelkene, men de var spinklere enn 200x100x10 det vet jeg.

• Liker
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Jeg er noenlunde handy. Men dette ville jeg aldri gjøre selv.

Et annet alternativ, mer praktisk men ikke sikkert at det vil fungere helt uten setninger er

1) Bygg en plattform for å legge den langsgående bjelken på og heise opp bjelken på. Den skal ligge på helt riktig nivå.
2) Riv muren der de vertikale stålbjelkene skal stå og sett inn disse og forankre i kjellerens vegg. La det være plass selvfølgelig for opplegget på hver side.
3) Riv suksessivt deler av veggen og "skyt" inn bjelken suksessivt. Kanskje kan man jobbe med kiler eller lignende for å få den så tett som mulig mot muren ovenfor.

Til slutt har du revet langs hele veggen. Men, det vet jeg ikke om det funker rent praktisk. Det er ganske tungt og det trengs nok ikke mye for at det skal knipe.

Liker fortsatt min idé om stålkortlinger best. :crysmile:(y)

Men best er å henvende seg til et firma for forsikringens skyld!

Problemet er bare at mange "proffer" ikke har en anelse om hva de driver med. Min erfaring. Bare sier det. De blåser bare på og bryr seg ikke særlig mye om sluttresultatet. Så går de på neste oppdrag, og det finnes hvor mye jobb som helst, så de trenger ikke bry seg. Surer man, så får man litt rabatt, og så tar de neste oppdrag. Det finnes hvor mye jobb som helst.

Med 170 stålbjelker pluss 70x70 kortlingar så bygger konstruksjonen 240 mm. Så må jo noen konstruktør se over konstruksjonen da lasten kommer ned på n stykker steder i stedet for homogent langs hele bjelken. Men jeg tror det er helt ok bare det er tilstrekkelig mange steder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.