Hvordan får jeg enklest ned en vegg i et hus som nesten er 100 år gammelt.

Veggen er bygget av skikkelige planker på begge sider og sannsynligvis isolert med spon, omtrent 15-20 cm tykk.

Det finnes antageligvis en del spiker både på kryss og tvers i veggen.

Den er 2,60 m høy og 4,5 m lang.

Man vil jo gjerne få den ut så lett som mulig også.

Er det bajonettsag med metallblad som gjelder?

For meg som entusiastisk amatør høres det ut som en bra metode. (om den ikke er bærende... ;) )

Nja, den går bare gjennom halve huset og ligger på en bjelke, så det håper jeg ikke :) Det bør være den som går på den andre måten :) Skal likevel slå opp en vegg 1 m fra den eksisterende...

Bruk en tigersag, men vurder hvor mye du skal sage om gangen, kan være bærende, så bruk "strekkfisker" før dere kapper av alt. Slik at noe holder opp det hele....lykke til

Høres rart ut med en isolert innervegg fra den tiden.

Vegger av spontet plank har jeg godt om i huset. De er ofte festet oppe og nede med kopiose mengder skråslåtte spiker. For de jeg har måttet rive, har noen av følgende metoder blitt brukt med godt resultat:

Den voldelige: Sett bajonettsagen med et langt, grovtannet bimetallblad midt i veggen og kutt den horisontalt rett over. Bryt respektive del av veggen framover-tilbake. De skrå spikene kryper da ut.

Den forsiktige, passer bra om man vil gjenbruke virket: Riv av lag for lag av veggen til du kommer til den spontede planken. Kutt de skrå spikene oppe og nede med et tynt, fintannet metallblad i bajonettsagen. Plukk av planke for planke.

Undervurder ikke risikoen for at veggen er bærende! Går veggen vinkelrett mot takstolene og noenlunde midt i huset, er det stor risiko for at den nedre bjelken i takstolene er skjøtet rett over veggen med ganske lite overlapp. Er det en etasje over, gjelder det å vite i hvilken retning bjelkelaget ligger. Også det kan være skjøtet rett over veggen. Det var dårlig med limtrebjelker og heftige byggbeslag for 100 år siden...

Fasen, nå ble jeg litt nervøs iallfall...

Vegggen går vinkelrett mot hva takstolene gjør, men det er en etasje ovenfor. Vegggen går fra yttervegg til murstock, på andre siden av murstocken finnes det ingen vegg men likevel en overetasje.

Har en annen vegg som går motsatt vei gjennom hele huset (ganske nøyaktig i midten) med unntak av murstocken og døråpninger...også der en overetasje.

Murstocken er formet som en T i underetasjen men ikke i overetasjen om det kan være til noen hjelp...

Som sagt, hold nøye øye med taket. Vi fjernet en ikke-bærende vegg og da sank taket 3 cm. Vi stivet opp og la en bjelke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.