Har noen der ute tips om hvordan man forsiktig tar ned en lettbetongvegg enklest? Jeg vil ikke legge hele huset i støv, siden det er blåbetong. Vinkelsliper med diamantblad har jeg prøvd, men nei- støver veldig... Finnes det tigersagblad som klarer pussen? Det er pussen og mørtelen mellom lettbetongelementene som volder mest svette. Lettbetongsager (sånne som ser ut som stortannede håndsager), overlever de puss og mørtel? Alle tips mottas takknemlig.
Ofre en sagkjede og bruk motorsag, el- eller bensindrevet. Men først....
Skaff byggplastfolie og noen 1"x3" planker. Bruk stiftepistol og stift fast plastfolien på plankene. Den skal være like lang som veggen du skal ta ned og sitte i taket med plasten klemt mellom planken og taket. På gulvet rett under på plasten legger du en planke, like lang. Så må du sørge for å ha saget av planker med stummål mellom gulv og tak minus knapt to plankers tykkelse. Da spenner du fast planken i taket mot planken på gulvet med disse plankene. Derfor ingen merker i tak eller på gulv. Bak plastfolien mot veggen som skal ned, skal du jobbe. Teip ved sidene og sett opp en støvbeskyttelse på den andre siden av veggen også om det er nødvendig.
Lykke til!
Skaff byggplastfolie og noen 1"x3" planker. Bruk stiftepistol og stift fast plastfolien på plankene. Den skal være like lang som veggen du skal ta ned og sitte i taket med plasten klemt mellom planken og taket. På gulvet rett under på plasten legger du en planke, like lang. Så må du sørge for å ha saget av planker med stummål mellom gulv og tak minus knapt to plankers tykkelse. Da spenner du fast planken i taket mot planken på gulvet med disse plankene. Derfor ingen merker i tak eller på gulv. Bak plastfolien mot veggen som skal ned, skal du jobbe. Teip ved sidene og sett opp en støvbeskyttelse på den andre siden av veggen også om det er nødvendig.
Lykke til!
Jeg vil også foreslå at du leier en luftrenser for et par hundre som kan stå og rense luften mens du jobber. Vil du være riktig nøye, slipper du luftrenserens utblås utenfor plastavstengningen, da får du undertrykk der du jobber, og ikke et støvkorn vil smette ut.
hei! kjøp munnbind, vernebriller, og hansker. på med stor slegge.
Jeg rev en blåbetongvegg med skrutrekker og hammer. Siden veggen sprekker ganske lett, er det lett å slå ut bit etter bit, typ 2x2 dm. Hvis man slår løs ved tak og veggslutt, blir veggen ustabil så man typ kan velte den hvis man vil det. Fordeler: ingen spesialverktøy, minimalt med støv, billig.
Ulemper: Jeg har bare tatt ned en vegg som er 2 m bred, tok vel en time, kanskje blir det litt slitsomt hvis det er veldig mye vegg.
Ulemper: Jeg har bare tatt ned en vegg som er 2 m bred, tok vel en time, kanskje blir det litt slitsomt hvis det er veldig mye vegg.
Jeg sagde ned en vegg i helgen som var 2x2,4m. Begynte med snekkersag, som fungerte ganske bra, men var likevel slitsomt. Så jeg dro og kjøpte betongblad til tigersagen, og da tok det ca. 30 min å dele hele veggen i 6 biter, det gikk som smør. Ha et blad for stål, og bytt til det om du støter på armering. Deretter delte jeg dem i halvparten igjen for å kunne bære dem ut.
Klikk her for å svare