Et spørsmål om det stikk motsatte av byggeteknikk - rive-teknikk!
Vi har flyttet kjøkkenet til et annet rom og gulvet i det tidligere kjøkkenet er så ille tiltråkket på ulike måter at det helt må byttes ut. Det er en gammel bygård med tregulv, men en gang i tiden har man lagt et flisgulv langs kjøkkenbenkene. Man har fjernet bordene, skrudd gulvspon på syllene, deretter på med gulvgips og så fliser. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort å få bort dette... Flisene sitter så hardt at de heller brekker enn løsner når man prøver å hakke dem bort. Har forsøkt å bende litt med brekkjern under gulvsponet, men det går selvsagt ikke engang å rikke. Nå er fugene mellom flisene relativt brede, og min tanke er at det kanskje går an å kjøre tiger-saga rett gjennom fuge, lim, gips og spon på hver side av syllen og deretter bende bort det som blir igjen på syllen. Finnes det noe sagblad som klarer det tro, eller høres det ut som en generelt dårlig idé bare?
Vi har flyttet kjøkkenet til et annet rom og gulvet i det tidligere kjøkkenet er så ille tiltråkket på ulike måter at det helt må byttes ut. Det er en gammel bygård med tregulv, men en gang i tiden har man lagt et flisgulv langs kjøkkenbenkene. Man har fjernet bordene, skrudd gulvspon på syllene, deretter på med gulvgips og så fliser. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort å få bort dette... Flisene sitter så hardt at de heller brekker enn løsner når man prøver å hakke dem bort. Har forsøkt å bende litt med brekkjern under gulvsponet, men det går selvsagt ikke engang å rikke. Nå er fugene mellom flisene relativt brede, og min tanke er at det kanskje går an å kjøre tiger-saga rett gjennom fuge, lim, gips og spon på hver side av syllen og deretter bende bort det som blir igjen på syllen. Finnes det noe sagblad som klarer det tro, eller høres det ut som en generelt dårlig idé bare?
Jeg skulle rive litt fliser, et par kvadratmeter og hentet en gammel stemjern og en hammer. Det fungerte helt OK men det tok ca en time å fjerne 6 fliser.
Jeg kjøpte en flisfjerner.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelborttagare-byggtillbeh%C3%B6r-softgrip-100mm
De resterende flisene tok ca 30 minutter å få bort.
Jeg kjøpte en flisfjerner.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelborttagare-byggtillbeh%C3%B6r-softgrip-100mm
De resterende flisene tok ca 30 minutter å få bort.
Jeg synes egentlig høyrøstede elmaskiner er ganske ubehagelige å bruke, så en flisefjerner hadde kanskje vært noe for meg, selv om det dreier seg om sikkert fem kvadrat med fliser som sitter skikkelig fast. Spørsmålet er om det er verdt strevet. 150 kroner er jo for så vidt ikke noen stor investering for å teste.
Å kjøre sirkelsag rett gjennom gulvet føles jo nesten enda verre enn stikksagen, men det gir kanskje bedre resultater... Å leie en bilmaskin er en tanke som har slått meg, men det er jo fortsatt flis for flis på fem kvadratmeter som skal bort - og da gjenstår likevel gips og gulvspon.
Å kjøre sirkelsag rett gjennom gulvet føles jo nesten enda verre enn stikksagen, men det gir kanskje bedre resultater... Å leie en bilmaskin er en tanke som har slått meg, men det er jo fortsatt flis for flis på fem kvadratmeter som skal bort - og da gjenstår likevel gips og gulvspon.
Hvis du skal velge mellom elektriske verktøy så tror jeg en sirkelsag gjør jobben både mest smidig og raskest. Hvis du går gjennom sponet med bladet er det jo ikke mange kutt du trenger på fem kvadrat.Bonae skrev:Jeg synes egentlig høylytte elmaskiner er ganske ubehagelige å kjøre så en flisefjerner hadde kanskje vært noe for meg, men det dreier seg om sikkert fem kvadrat med fliser som sitter jævlig bra. Spørsmålet er om det er verdt slitet. 150 kroner er jo isåfall ikke noen stor investering for å teste.
Å kjøre sirkelsag rett gjennom gulvet føles jo nesten enda verre enn stikksagen, men det kanskje gir bedre resultat... Å leie en bilmaskin er en tanke som har slått meg, men det er jo fortsatt flis for flis på fem kvadratmeter som skal bort - og da gjenstår likevel gips og gulvspon.
Klikk her for å svare