Hei, vurderer å rive en vegg i stua, den går ikke samme retning som takstolene eller så, huset er fra 1933. Hadde en snekker innom å kikket å han synes jeg kunne rive, og sette inn en limtrebjelke hvis jeg var usikker. Finnes ingen tegning på huset... jeg kommer til å fjerne hele åpningen og ca halve veggen bak tv-en.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Går veggen vinkelrett mot takstolene, taler det meste for at den er bærende. Hvis huset er bygget i 1933, har det en plankstamme der i tillegg alle vegger ofte har noen begrenset bærende funksjon, f.eks. som erstatning for en bjelke i bjelkelaget. Jeg fraråder sterkt riving uten ordentlig utredning. Din snekker har nok ikke rett kompetanse for det.
J justusandersson skrev:Går veggen vinkelrett mot takstolene taler det meste for at den er bærende. Om huset er bygd 1933 så har det en planktømmer der dessuten alle vegger ofte har noen begrenset bærende funksjon, f.eks. som erstatning for en bjelke i bjelkelaget. Jeg fraråder bestemt riving uten grundig utredning. Din snekker har nok ikke riktig kompetanse for det.
Veggen går ikke i samme retning som takstolene. Så tenkte jeg å sette opp en limtredrager. Dessuten skal ikke hele veggen bort, bare åpne opp hele åpningen totalt er veggen 4.2m, men tenkte å fjerne ca. 3m av den, altså hele veggen der barnegreiene er og halve bak tv-en. For kan ikke fjerne hele da det lille rommet bak tv-en er smalere siden jeg har trappen der, derfor skal jeg bare fjerne halve veggen bak tv-en og den åpningen der på den siden der barnegreiene er, så 1.2m blir igjen av veggen av totalt 4.2m vegg.
Sist redigert av en moderator:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Hvis veggen ikke går i samme retning som takstolene er den bærende!Waahlvik skrev:Veggen går ikke i samme retning som takstolene. Så tenkte jeg å sette opp en limtrebjelke. Dessuten skal ikke hele veggen bort, bare åpne opp hele åpningen totalt er veggen 4.2m, men tenkte ta bort ca 3m av den, altså hele veggen der barnegreiene er og halve bak tv-en. For kan ikke ta bort hele da det lille rommet bak tv-en er smalere siden jeg har trappen der, derfor skal jeg bare ta bort halve veggen bak tv-en og den åpningen der på den siden der barnegreiene er, så 1.2m blir igjen av veggen av totalt 4.2m vegg
Snakk med en konstruktør og se nærmere på hva som må gjøres FØR du fjerner deler av veggen.
Gjør du det riktig så er det ikke noe problem, men gjør du det i feil rekkefølge havner du på YouTube.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ettersom veggen ikke går i samme retning som takstolene (dvs ligger vinkelrett mot disse) er den sannsynligvis bærende. Å dimensjonere den avvekslingsbjelken som kreves for å kunne forstørre åpningen, krever kunnskaper i bygningsstatikk. Det klarer normalt ikke en snekker. Gjør ingenting før dere har tilgang til riktig kompetanse. Den som deretter skal utføre arbeidet bør ha kunnskaper om hus med plankegrind.
J justusandersson skrev:Ettersom veggen ikke går i samme retning som takstolene (dvs. ligger vinkelrett mot disse) er den trolig bærende. Å dimensjonere den avvekslingsbalk som kreves for å kunne forstørre åpningen, krever kunnskap i byggstatikk. Det klarer normalt ikke en snekker. Ikke gjør noe før dere har tilgang til riktig kompetanse. Den som deretter skal utføre arbeidet bør ha kunnskap om hus med plankestammer.
Jo skal høre meg for før jeg begynner selvsagt, et byggefirma jeg har leid for tidligere jobb skal komme innom å se på veggen, han har revet bærende vegger før og han visste hvordan det gikk å løse for å avstive den, skal se hva han sier først.. se her byggefirmaet har entreprenør og gjør også nyproduksjoner.
Sist redigert av en moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Byggefirmaer har normalt ikke tilstrekkelig kunnskap for å dimensjonere riktig, og du vil absolutt ikke forårsake setningsskader i huset, for det blir veldig dyrt.
Nyproduksjon er veldig langt fra hus bygget med plankestamme.
Nyproduksjon er veldig langt fra hus bygget med plankestamme.
Klikk her for å svare