Hei alle sammen!
Ny her i forumet og også når det gjelder oppussing osv.
Har et gullringshus fra -88 som er på ett plan. Vet ikke navnet på selve huset selv om jeg har forsøkt å finne det ut.
Har nå etter ca 2 år i huset kommet frem til sammen med samboeren at denne veggen må bort for å få en større "gang" (som jeg vil legge ved bilder av da) den er altfor liten når man har unger, barnevogner osv.
Er det noen kyndige som vet og kanskje kan si fra mine verdiløse bilder om jeg har selvbærende takstoler samt om veggen er bærende eller ikke og om det bare er å rive uten å bekymre seg?
Har også en del elektrisitet i veggen, men siden svigerfar er elektriker lovet han at han skulle ta seg av den biten.
Man begynner vel selvfølgelig med å ta bort dør og karm og så slå av strømmen for å forsiktig fortsette rivingen så man ser hvordan kablene går før svigerfar kommer for å hjelpe til.
Legger også ved et dårlig bilde som jeg fant på protokollen på loftet om det er til noen hjelp.
Takknemlig for hjelp
Ny her i forumet og også når det gjelder oppussing osv.
Har et gullringshus fra -88 som er på ett plan. Vet ikke navnet på selve huset selv om jeg har forsøkt å finne det ut.
Har nå etter ca 2 år i huset kommet frem til sammen med samboeren at denne veggen må bort for å få en større "gang" (som jeg vil legge ved bilder av da) den er altfor liten når man har unger, barnevogner osv.
Er det noen kyndige som vet og kanskje kan si fra mine verdiløse bilder om jeg har selvbærende takstoler samt om veggen er bærende eller ikke og om det bare er å rive uten å bekymre seg?
Har også en del elektrisitet i veggen, men siden svigerfar er elektriker lovet han at han skulle ta seg av den biten.
Man begynner vel selvfølgelig med å ta bort dør og karm og så slå av strømmen for å forsiktig fortsette rivingen så man ser hvordan kablene går før svigerfar kommer for å hjelpe til.
Legger også ved et dårlig bilde som jeg fant på protokollen på loftet om det er til noen hjelp.
Takknemlig for hjelp
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.126 innlegg
Den veggen er knapt bærende uansett hva slags takstoler det er. Bærende vegg i et såpass nytt hus ville være vegg/vegger som går under mønet. Men nå ser det jo ut som fagverkstakstoler, og i så fall er ingen vegger bærende på etasjen under loftet.
Men jeg håper at døren er tettere nå for å unngå kalddrag.
Risiko for mer sand og grus på kjøkkenet når det blir så åpent.
Men jeg håper at døren er tettere nå for å unngå kalddrag.
Risiko for mer sand og grus på kjøkkenet når det blir så åpent.
Føles ikke som at den bør være bærendeBirgitS skrev:
Den veggen er neppe bærende uansett hva det er for takstoler. Bærende vegg i et såpass nytt hus ville være vegg/vegger som går under mønet. Men nå ser det jo ut som fagverkstakstoler, og i så fall er ingen vegger bærende på etasjeplanet under loftet.
Men jeg håper at døren er tettere nå slik at det ikke blir kaldtrekk.
Risiko for mer sand og grus på kjøkkenet når det blir så åpent.
Jo, det er nok selvbærende takstoler som finnes i huset.
Synes at døren er tett, har ikke opplevd noe, derimot når det er oppimot -25-35C da er det kaldt i den lille gangen pga "sidevindu" i døren som er like høyt som døren, men ikke like bredt.
Blir nok bra med plass når man får det åpent der.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.126 innlegg
Den kulden vil spre seg til resten av huset når veggen tas bort, så det kan være lurt å se over kalde trekken i forbindelse med det.R Rayban91 skrev:
BirgitS skrev:
Her har du bedre bilder, det er jo tydelig selvbærende eller tar jeg feil?BirgitS skrev:
Klikk her for å svare







