Hei alle!

Midt oppi en leilighetsrenovering og har akkurat fjernet en gammel dørkarm mellom hall og stue. Når jeg rev den ned begynte det selvfølgelig å falle ned pusskaker og steinbiter, hvorpå jeg nå lurer på hvor mye man tør å rive bort. Steinblokkene kan jeg ikke helt identifisere, så jeg ville sette pris på litt hjelp med veiledning her. Steinene kan røres på og føles som om de vil falle av bare jeg klemmer til og drar litt. Skal jeg rive den første raden med stein eller skal jeg gå på med gipsbruk som det er?

Hva synes proffene at jeg skal gjøre videre her?

Takk på forhånd!

Gammel dørkarm fjernet mellom hall og stue, med eksponerte steinblokker og avskallet puss på veggen, nær en lysbryter.

Rester av en revet døråpning med eksponerte mursteiner og puss mellom to rom i en leilighet under renovering.

Ødelagt dørkarm ved renovering, fjernet puss og steiner synlige, ledning på gulvet, spør om råd for videre fjerning eller bruk av gips.

Åpnet dørkarm mellom hall og stue etter riving; avslører eksponerte murstein og puss med tapet på veggen rundt.

En revet døråpning uten karm med løs puss og murverk, hvor deler av veggen har begynt å smuldre etter fjerning av dørkarmen.

Revne vegg med eksponerte murblokker ved fjerning av dørkarm mellom gang og stue. Verktøy og rusk ligger på gulvet.

Det er lettbetongblokker med puss over. Begynner du å rive i noe av lettbetongblokkene, så kommer du til å dra med deg mer enn du hadde tenkt. Ingen god idé altså, med mindre du hadde tenkt å rive veggen?

Skal man fjerne materiale er en tigersag bedre, men det kommer til å bli skittent...

Sist jeg ga meg på en lignende øvelse gjorde jeg slik: Fjernet all løs puss, fikserte løse lettbetongblokker med mørtel, pusset åpningen (inkl. hjørnene) med pussmørtel C.

Kommer an på målet ditt, skal hullet være like stort så jevn det ut, skal det bli større så kan du rive men som tidligere sagt, det vil rase mer enn du vil...
beskytt parketten!

Tenk også på at lettbetongblokkene sannsynligvis er murt inn i hjørnene på de andre veggene som man ser på bildene. Begynner man å banke eller rive i blokkene, er risikoen at man får løs mye mer enn man hadde tenkt.

Jeg har et lignende spørsmål, kanskje unødvendig å lage en ny tråd for det. Jeg holder også på å ta ned en gammel karm for å gi plass til en ny. Huset er fra 1895, flermannsbolig. Uklart når karmen er fra. Veggene ser ut til å være trevegger som er dekket med et sivlignende materiale og deretter puss utenpå. Begynte å ta ned karmen og ovenpå ligger det noe som ser ut som lettbetongmateriale. Tror dere at det er ok å fortsette eller hvor mye kan jeg dra med ned når karmens overstykket forsvinner?

Bilde av en gammel dørkarm som er delvis fjernet, avdekker treverk og lettbetongmateriale ovenfor, oljet struktur viser skader og sprekker.

S
johsa01 skrev:
Jeg har et lignende spørsmål, kanskje unødvendig å lage en ny tråd for det. Jeg holder også på med å ta ned en gammel karm for å gi plass til en ny. Huset er fra 1895, flerfamiliehus. Uklart når karmen er fra. Veggene ser ut til å være trevegger som er kledd med vasslignende materiale og deretter pusset utenpå. Begynte å ta ned karmen og ovenpå ligger det noe som ser ut som lettbetongmateriale. Tror dere at det er ok å fortsette eller hvor mye kan jeg dra med ned når karmens overstykket forsvinner?

[bilde]
trenger du mer plass for karmen eller?
bryter forsiktig så pleier det ikke å gå med så mye av "steinene"

SBH skrev:
trenger du mer plass for karmen eller?
bryter forsiktig så pleier det ikke å følge med så mye av "steinene"
Nei trenger bare plassen fra den gamle karmen så vil jo helst at så lite som mulig følger med. Først ble jeg bekymret for å få naboen fallende ned! Men da tar jeg det piano. Noen smart idé for å beskytte gulvet? Vurderte å henge opp en duk som fanger nedfallende materiale.

S
fillerye eller lignende. står du bra på bukk og river så kan du jo ta bitene i hånden. kjører du med tiger- eller stikksag?

Startet med tigersag og har saget opp i deler, planen er å slå ut det siste med stemjern. Er 2,40 opp så står litt dumt på stige, vanskelig å få grep med hendene. Men jeg prøver matte! Tusen takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.