Hei.

Skal snart rive en gammel betongbalkong på ca 2x3 m

Skal bygge en ny i tre.

Nå til spørsmålet:
Hvordan river jeg den gamle uten å slå meg ihjel?
Den er festet i veggen samt står på 2 stolper ytterst.
Begynner man bare å bore litt her og der så blir det vel til slutt slik at man "sager av den gren man sitter på".

Under finnes en gammel oppmurt betongaltan som også skal bort.

Er vanskelig å forklare.

Forstår hvordan du mener. Kan du kanskje leie en liten gravemaskin med pneumatisk hammer og pigge med den, nedenfra bakkenivå?

Vi hadde et murerstillasje montert med gulvet på stillaset ca 1dm, på tvers, balkonggulvet. Bare å vippe unna en gulvplanke og pigge med innleid Hilti modell større.

Balkongen var så godt armert at det gikk an å stå på den selv når all betong var borte. Beskytt fasaden og vinduene under balkongen, større biter av fallende betong slår opp skikkelige hull.

Går det ikke å bygge et hakestativ og legge trallen rett under balkongen?
Det man biler bort, faller jo bare ned et stykke da, og man kan deretter kaste ned betongen mer kontrollert.

Plywood/OSB for å kle inn det som skal beskyttes....bygg deretter en stillas slik at du kan jobbe fra flere sider.....

Alle ser ut til å være opptatt av å bygge stillas, noe jeg også tenkte på.

Plyfa foran dører og vinduer var en god idé.

Holder det med en hilti 905 tror du? Betongen er ca 10 cm tykk.

Ja den Hiltin blir nok bra...se til å ha minst to forskjellige meisler...

Nå begynner det å nærme seg.
Har tenkt på hvordan den sitter i veggen.
Har ikke revet bort eterniten ennå så har ikke kunnet kikke.

Noen som har erfaring med dette?
Den står som sagt på 2 stolper lengst ut.
Sitter det et solid vinkeljern i trestammen eller hvordan pleide man å gjøre det på 40-tallet?

Er du sikker på at ditt bjelkelag er av tre? Ellers kan balkongen være en forlengelse av betongbjelkelaget.

StockholmM skrev:
Er du sikker på at bjelkelaget ditt er av tre? Ellers kan balkongen være en forlengelse av betongbjelkelaget.
Ja, nesten iallfall

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.