Tenkte å rive en vegg mellom et rom og en innglasset veranda i sommerhytta. Veggen har vært der siden hytta ble bygd på 30-tallet, men jeg har ingen anelse om den er bærende eller ikke. Ingen tegninger finnes som kan kaste noe lys over saken heller.

Hvordan skal man gå frem for å sjekke om veggen er bærende eller ikke, og hvordan fester man en eventuell limtredrager som avlaster i så fall?

Noen spørsmål:

Sitter veggen noenlunde midt i huset?
Går den vinkelrett mot takstolene?
Finnes det en murstock i tilknytning til veggen?

Da ville i hvert fall jeg anta at den er bærende (jeg er ikke ekspert!).

Jeg ville nok få hjelp av en bygningsingeniør for å se på en ny konstruksjon. Særlig siden kommunen vil ha inn en byggemelding når man endrer bærende konstruksjoner i hus.

MVH
/Ove

Om det virkelig er en veranda, så er veggen husets egentlige yttervegg, og i så fall med størst sannsynlighet bærende. Du trenger å ansette en bygningsingeniør for å dimensjonere og fortelle hvordan jobben skal utføres.

Ah, ok...

Jeg vil tro at den veggen er bærende. Verandaen er antagelig bygget for å være enklere og trenger antagelig veggen for å hjelpe til med å bære taket. Veggen fungerer antagelig som gavl/yttervegg. Rette meg gjerne om jeg tar feil... :)

MVH
/Ove

Jo, det blir nok til å la en bygningsingeniør sjekke veggen, føles ikke som noe man skal ta sjanser med... ;)

I
Ettersom spv er 3.30 og rommet 6 m langt, så er den veggen med stor sannsynlighet ikke bærende.

Du kan titte i taket på verandaen etter spikerhoder i panelet. Sitter de på rad har du noe som panelet er spikret i ovenfor. Spørsmålet er om raden går parallelt med mønet eller på tvers? Du kan også se på panelets lengderetning. Er den parallell med mønet, så er det trolig en form for fribærende takstol ovenfor, selv om taket er med lavt fall. Da er gavlveggen mellom rom og veranda ikke bærende.

Derimot kan den være vindavstivende, men om du skal flytte ut gavlveggen til høyre, der verandarekkverket er i dag, flytter du også ut avstivningen. Da skjer det ingenting med huset om det blåser.

Panelet går parallelt med mønet og verandaen er allerede innebygd. Skal se etter spikerhoder i panelet, men har ikke funnet noen i taket i stuen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.