Vi skal rive to meter av en bærende vegg. Har ikke råd til et firma. Vi tenkte å leie stemp, tre per side, sette bord over og under stempen og så fjerne veggen. Og evt. leie noen som setter inn bjelken eller klarer vi det selv? Vi er ikke snekkere akkurat, men ikke helt uhandy. Det er en etasje til ovenpå pluss loft. Så lurer jeg også på om vi skal la bjelken hvile på en desimeter teglvegg som stikker ut fra skorsteinsstokken. Skorsteinen og de teglsteinsveggbitene er ikke bærende. Resten av veggene er stående plank med bord og puss. :
Tror at dette krever beregninger for å bli utført i det hele tatt.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 innlegg
Du må rimeligvis involvere en bygningsingeniør for beregning og "metodestudie". Å utføre jobben kan man kanskje. Kommer vel litt an på hvordan det ser ut på stedet.
Å hyre en bygningsingeniør trenger ikke bli så himla dyrt for en så "enkel" sak.
Å hyre en bygningsingeniør trenger ikke bli så himla dyrt for en så "enkel" sak.
Man skulle ikke kunne hyre en dyktig snickare da? Det vanskelige er å vite om de er dyktige iofs. Vi prøvde å få tak i en byggingeniør for noen år siden og det var nesten umulig, det finnes nesten ingen og de som finnes jobber med store prosjekter.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 innlegg
Det er jo en ting hvordan det fungerer praktisk. Men for en slik tiltak så trenger du byggetillatelse eller i det minste sende inn en byggemelding. Da trenger du også å utpeke en kvalitetsansvarlig (som med litt flaks kan være deg selv). Denne KA skal jo attestere for bygningsrådet at det finnes konstruksjonsberegninger.
Hvis du spør litt rundt, så burde du kunne finne et tilstrekkelig lite ingeniørfirma som kan ta på seg en slik enkel sak. De firmaene som "er for store" burde kunne gi tips om en passende.
Hvis du spør litt rundt, så burde du kunne finne et tilstrekkelig lite ingeniørfirma som kan ta på seg en slik enkel sak. De firmaene som "er for store" burde kunne gi tips om en passende.
Kanskje det er bedre å ta det andre alternativet, legge nye avløpsrør til kjøkkenvasken under kjellergulvet, selv om det virker i mine øyne mye vanskeligere. Da må man pigge opp en renne og fremfor alt koble rør til avløpet der under kjellergulvet og kan ikke dét være vanskelig? :
Altså, vi snakker om to meter, avhengig av hvor gammelt huset er så er det en bjelke som skal veksles av. Ikke hvordan komplisert som helst - jeg tror man kan selv om man vil...
Søk litt på "bærende bjelke" på forumet så finner dere litt info om emnet i en diskusjon vedrørende et fremtidig prosjekt her hjemme. Her er det seks meter mellom oppleggspunktene. En hel drøsse med kloke gubber bidrar i den diskusjonen!
For å gjøre en forandring av denne typen så kreves selvfølgelig en byggeanmeldelse. For øvrig finnes det ingen "får ikke røre" regler... Vil man se denne plikten ut fra et positivt synspunkt så er det en rask verifisering av at tenkt konstruksjon er korrekt/egnet. På den annen side er det et papirfippel som aldri er klart når man har tenkt å sette sagen i veggen, så for den som renoverer hele huset og ikke bare bytter tapeter så gjør man kanskje dette på eget initiativ med støtte av personer som vet bedre... :
Av og til.
Angående sakspørsmålet så tør man ikke riktig råde uten å se hvordan det ser ut, men det høres klokt ut å la skorstein og murvegg være i fred.
Søk litt på "bærende bjelke" på forumet så finner dere litt info om emnet i en diskusjon vedrørende et fremtidig prosjekt her hjemme. Her er det seks meter mellom oppleggspunktene. En hel drøsse med kloke gubber bidrar i den diskusjonen!
For å gjøre en forandring av denne typen så kreves selvfølgelig en byggeanmeldelse. For øvrig finnes det ingen "får ikke røre" regler... Vil man se denne plikten ut fra et positivt synspunkt så er det en rask verifisering av at tenkt konstruksjon er korrekt/egnet. På den annen side er det et papirfippel som aldri er klart når man har tenkt å sette sagen i veggen, så for den som renoverer hele huset og ikke bare bytter tapeter så gjør man kanskje dette på eget initiativ med støtte av personer som vet bedre... :
Angående sakspørsmålet så tør man ikke riktig råde uten å se hvordan det ser ut, men det høres klokt ut å la skorstein og murvegg være i fred.
Om du bare sier hvor dette innlegget hører hjemme så flytter jeg det dit..... :=)sofftis skrev:
På vann og vvs vel ?
Takk for svarene det er virkelig oppmuntrende å få utstrakte hender i denne jungelen av byggevitenskap. Holder på å se på "bærende bjelke" men skal bort så det får bli etter helgen for det står mye.
Med litt arbeid går det nok å få tak i en bygningskonstruktør som kan beregne det for deg. Da får du svar på hvorvidt det holder å legge bjelken på den murede veggen osv. Å dra nye rør i kjelleren er ikke en så komplisert historie, men du må selvfølgelig hugge opp et hull i gulvet. Metoden å sette støtte fungerer fint, men er det altså en vegg bestående av stående planker og puss som skal fjernes?
Jeg avlastet tre bærende konstruksjoner med stålbjelke. Fikk et navn på en konstruktør som kunne gjøre det utenfor arbeidet. Han kom, tok noen bilder, beregnet og forklarte hvordan jeg skulle gjøre det, 3000 :- for tre stykker. Det er verdt det mot at hele huset setter seg
Alt er ikke svindyrt i Stockholm
Robert
Alt er ikke svindyrt i Stockholm
Robert
Hvordan gikk det?
Tenkte oppdatere gamle emner for jeg synes selv at det er gøy å få vite hvordan det gikk.
Vi gjorde som vi tenkte, la en stålbjelke. Vi hogg inn noen dm på de stående planken på ene siden og la den på den utstikkende murbiten på den andre siden. Muren var en kortside bred, så vi forsterket med en 45 ganger 90 bjelke på innsiden av "hullet". Dette er jo nok ikke ideelt, men jeg har ikke sett noe negativt skje ennå. Når vi har råd skal jeg sjekke opp det hele og da komme tilbake med rapport.
Det negative er at dels er ikke muren bærende ellers, og det er sikkert noen tanke med det. Risikoen for setninger kanskje? Og at om vi skal sette inn ildsted så tror jeg at bjelken skal være beskyttet fra varmen på noen måte.
Tenkte oppdatere gamle emner for jeg synes selv at det er gøy å få vite hvordan det gikk.
Vi gjorde som vi tenkte, la en stålbjelke. Vi hogg inn noen dm på de stående planken på ene siden og la den på den utstikkende murbiten på den andre siden. Muren var en kortside bred, så vi forsterket med en 45 ganger 90 bjelke på innsiden av "hullet". Dette er jo nok ikke ideelt, men jeg har ikke sett noe negativt skje ennå. Når vi har råd skal jeg sjekke opp det hele og da komme tilbake med rapport.
Det negative er at dels er ikke muren bærende ellers, og det er sikkert noen tanke med det. Risikoen for setninger kanskje? Og at om vi skal sette inn ildsted så tror jeg at bjelken skal være beskyttet fra varmen på noen måte.
Enig i at det er gøy med oppdateringer av gamle tråder, man vil jo gjerne vite hvordan det ender.
Etter din beskrivelse høres det ut som om bjelkens opplegg er noe usikre. Kunne du ikke montere inn to søyler av firkantrør, altså den vanlige måten å bære opp en bjelkelag?
Etter din beskrivelse høres det ut som om bjelkens opplegg er noe usikre. Kunne du ikke montere inn to søyler av firkantrør, altså den vanlige måten å bære opp en bjelkelag?
Hva er firkantrør? Og hvordan monteres de, inntil veggen? Står de på gulvet?Granngubben skrev:
Klikk her for å svare