Hei! Jeg og min samboer har planer om å kjøpe et hus, men før vi bestemmer oss, trenger vi å vite om vi kan rive 2 vegger. Det er litt uklart om de er bærende eller ikke. Når man leser rundt på steder så tyder det på at den ene er bærende, men da vi viste bildene til en venn som er bygningsingeniør, sa han at den vi trodde var bærende er nok lettere å fjerne enn den andre. Så nå lurer vi altså på hvordan det ligger an, og om noen vet hvor omstendelig det vil være å ta ned henholdsvis vegg, og hvor kostbart det vil være.
Jeg har lagt ved både den gamle tegningen av huset og dagens planløsning. Og jeg har tegnet røde streker ved veggene vi ønsker å ta ned.
Takknemlig for all hjelp vi kan få!
Jeg har lagt ved både den gamle tegningen av huset og dagens planløsning. Og jeg har tegnet røde streker ved veggene vi ønsker å ta ned.
Takknemlig for all hjelp vi kan få!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Huset er et reveteret plankehus, antagelig sent 20-tall. Sjarmerende, men litt ufølsomt renovert. I plankehus er alle vegger mer eller mindre bærende. Det betyr at man ikke fjerner en vegg uten konsekvenser. Veggen mellom stue og spisestue er ikke bærende i tradisjonell forstand. Det blir mye rot og eventuelt må dere sette inn en bjelke som erstatning. Veggen mellom kjøkken og spisestue er derimot bærende. Den må erstattes av en bjelke og søyle. I hus av denne typen med pussede vegger blir det veldig mye reparasjonsarbeid. Jeg vil nok stille spørsmål ved nytten av en slik tiltak. Store åpne planløsninger er ikke kompatible med gamle plankehus.
Huset er et reveteret plankehus, antagelig sent 20-tall. Sjarmerende, men litt ufølsomt renovert. I plankehus er alle vegger mer eller mindre bærende. Det betyr at man ikke fjerner en vegg uten konsekvenser. Veggen mellom stue og spisestue er ikke bærende i tradisjonell forstand. Det blir mye rot og eventuelt må dere sette inn en bjelke som erstatning. Veggen mellom kjøkken og spisestue er derimot bærende. Den må erstattes av en bjelke og søyle. I hus av denne typen med pussede vegger blir det veldig mye reparasjonsarbeid. Jeg vil nok stille spørsmål ved nytten av en slik tiltak. Store åpne planløsninger er ikke kompatible med gamle plankehus.
Hei! Takk så mye for svaret ditt! Bra gjettet på huset, det er bygd 32. Vi har allerede regnet med at man vil trenge en bjelke, men da mener du altså at den mellom stue og spisestue er relativt enkelt å løse? Og den mellom kjøkken og spisestue blir litt mer krevende? Vi vil jo helst få bort den mellom kjøkkenet og spisestuen da rommene føles veldig små der, og vi ønsker å få et større kjøkken. Men når du skriver at vi trenger bjelke og søyle, mener du at søylen må stå midt i åpningen, eller mener du en søyle som plasseres langs veggen for å holde opp bjelken? Og hva mener du med at det blir mye reparasjonsarbeid med de pussede veggene? Hva kreves det at man gjør utenfra? Og hva er forskjellen på bjelke og en bjelke med søyle? Beklager for mange spørsmål!J justusandersson skrev:Hei og velkommen til Byggahus forum!
Huset er et revetert plankhus, gjetningsvis sent 20-tall. Sjarmerende men litt ufølsomt renovert. I plankhus er alle vegger mer eller mindre bærende, Det betyr at man ikke fjerner en vegg ustraffet. Veggen mellom stue og spisestue er ikke bærende i tradisjonell forstand. Det blir mye skrot og eventuelt må dere sette inn en bjelke som erstatning. Veggen mellom kjøkken og spisestue er derimot bærende. Den må erstattes av en bjelke og søyle. I hus av denne typen med pussede vegger blir det veldig mye reparasjonsarbeid. Jeg vil nok stille spørsmål ved nytten av en slik tiltak. Store åpne planløsninger er ikke kompatible med gamle plankehus.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Veggen mellom spisestue og stue er ikke bærende med hensyn til bjelkelaget ovenfor, men den kan likevel erstatte en gulvbjelke i akkurat den linjen. Det vet man ikke før man har fjernet den. I så fall må man legge inn en ny gulvbjelke for at ikke gulvet ovenfor skal svikte. Den kan sikkert henges opp på motstående vegger.
Den andre veggen er litt vanskeligere. Normalt når man erstatter en bærende vegg med en bjelke, trenger man også to søyler som bjelken hviler på. I et plankehus kan man noen ganger bruke deler av gjenværende plankvegger i stedet. Bjelkedimensjoner avhenger mye av hvor stor åpningen skal være. Det lønner seg alltid å tenke en ekstra runde med så gamle hus. Om man kanskje kan flytte funksjoner i stedet for vegger? Ombygginger i denne typen bygninger krever omsorg og forsiktighet samt kunnskap om eldre byggemetoder, som ikke alltid yngre håndverkere har. Det er vel hva jeg kan si uten å måtte skrive en bok om emnet.
Den andre veggen er litt vanskeligere. Normalt når man erstatter en bærende vegg med en bjelke, trenger man også to søyler som bjelken hviler på. I et plankehus kan man noen ganger bruke deler av gjenværende plankvegger i stedet. Bjelkedimensjoner avhenger mye av hvor stor åpningen skal være. Det lønner seg alltid å tenke en ekstra runde med så gamle hus. Om man kanskje kan flytte funksjoner i stedet for vegger? Ombygginger i denne typen bygninger krever omsorg og forsiktighet samt kunnskap om eldre byggemetoder, som ikke alltid yngre håndverkere har. Det er vel hva jeg kan si uten å måtte skrive en bok om emnet.
Okei, da får vi forsøke å tenke om, og fundere på hvordan vi skal løse det! Et siste litt dumt spørsmål, gjør det noen forskjell om man bare skulle gjøre døråpningen større, f.eks. ta bort halvparten av den veggen? Altså mellom kjøkken og spisestue.J justusandersson skrev:Veggen mellom spisestue og stue er ikke bærende med hensyn til bjelkelaget ovenfor, men den kan likevel erstatte en gulvbjelke på akkurat den linjen. Det vet man ikke før man har fjernet den. I så fall må man legge inn en ny gulvbjelke for at ikke gulvet ovenfor skal svikte. Den kan sikkert henges opp på motsatte vegger.
Den andre veggen er litt mer utfordrende. Normalt når man erstatter en bærende vegg med en bjelke, trenger man også to søyler som bjelken hviler på. I et plankehus kan man noen ganger bruke deler av gjenværende plankvegger i stedet. Bjelkedimensjoner avhenger mye av hvor stor åpningen skal være. Det lønner seg alltid å tenke en ekstra gang med så gamle hus. Om man kanskje kan flytte funksjoner i stedet for vegger? Ombygginger i denne typen bygninger krever omsorg og forsiktighet samt kunnskap om eldre byggemetoder, noe som ikke alltid yngre håndverkere har. Det er vel hva jeg kan si uten å måtte skrive en bok om emnet.
Større dører tror jeg på. Det passer dessuten bedre i gamle hus i stil enn å lage en åpen planløsning. Kjøkkenet virker dessuten flyttet. Ofte lå det i det nordøstlige hjørnet med kallskafferi i ytterhjørnet. Vi beholdt kjøkken og spiserom. Det kan være ganske deilig å slippe å "sitte på kjøkkenet" som i mange moderne boliger. Selv om man ikke har noen pike/jomfru som før i tiden slipper man å se på oppvasken, høre på kjøleskapet og viften (oppvaskmaskin er stillere enn disse nå til dags) osv. Mine svigerforeldre har ekstremt åpen planløsning som oppleves hyggelig i kortere tid, men er man der flere dager blir man lei av aldri å kunne trekke seg unna annet enn på toalettet eller i et lite soverom. Men visse stunder er man misunnelig. I vårt hus som minner om det dere kikker på, må man løpe rundt og lete etter hverandre, men på den andre siden kan alle gjøre forskjellige aktiviteter uten å forstyrre hverandre...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En større døråpning er en betydelig enklere tiltak.
Ok, takk snille @justusandersson for all info! Og takk @JohanLun! Da skal vi sjekke om det blir løsning å bare gjøre døråpningen større!
Klikk her for å svare




