Tenkte ta ned en bærende vegg hjemme mellom kjøkken og tv-stue for at det skal være forberedt for et fremtidig kjøkkenbytte.

Har et 2-plans hus med kjeller og loft bygget i 1938.

Åpningen som blir er 4,2 m. Er det noen som vet et bra program for å gjøre en beregning for en limtredrager? Så at Moelven hadde en app for dette. Fungerer den?

Eller skal man bare fleske på og ta en grov bjelke med sidebjelker.

Alle kommentarer om å melde osv frabedes da jeg vet dette og har gjort byggemelding for dette.

Etterspør dimensjoneringshjelp.

/M

Men jeg må få si at det var en merkelig kommune. Hva var det de godkjente hvis ikke dimensjonen på bjelken?

haavard skrev:
Men jeg må få si at det var en merkelig kommune. Hva var det de godkjente om ikke dimensjonen på bjelken?

Ikke så vanskelig, fyll inn den feiteste limtrebjelken du finner bare...

Moelvens program funker bra. Det gjelder bare å vite hvilke verdier man skal taste inn. Er det i underetasjen åpningen skal gjøres?

mdab skrev:
Moelvens program funker bra. Det gjelder bare å vite hva man skal taste inn for verdier. Er det på underetasjen åpningen skal gjøres?
Jepp det er på entréplan, har dog både kjeller, overplan og innredningsbar loft, satt med den men vetifasen hvilke parametere jeg skal trykke inn.

Om noen her skal hjelpe deg med dimensjonering så trenger man å vite størrelsen på overetasjen og plasseringen av veggen. Om det bare er en bærende vegg og den ligger i midten av huset er det enkelt å regne på. Er det flere bærende vegger er det litt mer komplisert.

memike skrev:
Ikke så vanskelig, fyll i den feteste limtrerammen du finner bare...
Da må du også bruke den feteste bjelken. Ellers gjelder ikke ditt påstand i #1 om at du har gjort en anmeldelse.

haavard skrev:
Då må du også bruke den feteste bjelken. Ellers gjelder ikke din påstand i #1 om at du har gjort en anmeldelse.

Det har du rett i, tror dog ikke kommunen kommer og ser på en vegg som er fjernet... Det er bare Svensk larvig formalitet.

Nå har en konstruktør sett på det, Ble dog riktig med mine egne beregninger og samme dimensjon var det som trengtes :) sicken flaks haha.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.