Det er en viktig opplysning at huset har et brutt tak og at du er aller øverst og jobber. Det endrer forutsetningene. Deretter er det viktig at man gjør skalriktige oppmålinger, når tegninger mangler. Jeg har vanskelig for å forstå at din 3-d skisse i innlegg #12 er samme rommet som bildene i #15. Takløsningen for et brutt tak pleier å se ut omtrent som på bildet nedenfor (litt vanskelig perspektiv). Behovet for støtteben i den øverste trekanten pleier ikke å være så stort siden det ofte er ganske små mål. Det avhenger selvfølgelig av mål, snøsone, takvinkel og bjelkenes dimensjoner. Jeg gjetter at dine takbjelker er 3x7 tommer (75x175 mm), noe av en standarddimensjon for mye på den tiden.
Illustrasjon av en takstolstruktur med brutet tak, sett fra siden i et tredimensjonalt perspektiv.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det er en viktig opplysning at huset har et brutet tak og at du er aller høyest oppe og jobber. Det endrer forutsetningene. Deretter er det viktig at man gjør skalartig oppmåling, når tegninger mangler. Jeg har vanskelig for å forstå at din 3D-skisse i innlegg #12 er samme rom som bildene i #15.
Takløsningen for et brutet tak pleier å se ut omtrent som på nedenstående bilde (litt vanskelig perspektiv). Behovet for støtteben i den øverste trekanten pleier ikke å være så stort siden det ofte er relativt små mål. Det avhenger selvsagt av mål, snøsone, takvinkel og bjelkenes dimensjoner. Jeg gjetter at dine takbjelker er 3x7 tommer (75x175 mm), noe av en standarddimensjon for mye på den tiden.
[bilde]
Hm, jeg har tenkt gjennom innlegget ditt litt & kommet fram til at jeg må spesifisere litt tydeligere hva jeg mener. Har forsøkt å oppsummere tidligere innlegg i 3 bilder som forklarer dels hva jeg vil gjøre, hvor jeg finner avlastning for den øvre trekanten på etasje 2 for det brutne taket. Det jeg lurer på mest er fortsatt - når man fjernet kattevinden (dvs. støttebena på etasje 2 til den øvre trekanten på loftet) - er det nok å avlaste i den øvre trekanten med en horisontal bjelke? dette synes å være overalt i mitt hus, bortsett fra der støttebena er igjen (i soverommet & i garderoben med en horisontal bjelke imellom. Jeg innser også at jeg må tegne opp alt samt målsette, har dog ikke rukket å gjøre dette ennå.

Plantegning viser layout av etasjen med markerte bjelker og takstoler, samt kommentarer om belastningsfordeling uten støtteben fra gamle kattvinduer.

Jeg skal altså bygge ut badet på etasje 2 & trenger å få bort søylen i den gamle garderoben, enten tar jeg enkelt bare bort den, som overalt i resten av huset - eller så flytter jeg den ifølge nedenstående bilde:

Planløsning av andre etasje med markert oppgave å flytte en støttebjelke til vegg i soverom, og layout for nytt bad uten midtstolpe.

Hvis jeg flytter søylen inn i soveromsveggen så kommer jeg til å trenge å avlaste den takstolen som nå ikke har noen underliggende støtte? Se illustrasjon seksjon 1 for å se hvordan man har fordelt last i den øvre trekanten der det ikke finnes noen støtteben (fra tidligere kattevinduer) på etasje 2 igjen.

Illustrasjon av takseksjon med horisontal bjelke som støtter takstoler uten støtteben, inkludert detaljerte bilder av konstruksjon og materialer.

Er det noen som har sett at man kan fordele last mellom takstoler på denne måten?

Bildet begynner å klarne litt. Man skal nok se tilkomsten av støtteben og bjelker i den øverste trekanten som en måte å kompensere for de fjernede støttebenene på etasjen under. Man forsøker å ta ned deler av taklastene andre veier. Det virker ikke helt inkompetent. Jeg kommer tilbake i kveld.

• Liker
Bass3n og 1 annen
  • Laddar…
Hei!

Jeg har tatt en beslutning for hvordan jeg vil gjøre dette. Jeg vil ta i litt med både belte og seler. Den eneste takstolen som vil bli påvirket er takstol 4 på det første bildet. I andre etasje vil jeg flytte søylen og korte ned bjelken som vist nedenfor:

Bygningsplan viser flytting av pelare og manglende støtte for takstol 4 på en annen etasje, med detaljer om takhøyde og snedtak.

Oppe på loftet tenker jeg å forsterke støtten til takstol 4 ved å dra en bjelke i den øvre trekanten av takstolene slik man har gjort tidligere for alle andre takstoler.
Bygningstegning med takstoler 1-4, viser forsterkninger med tverrgående bjelke på loftet. Takstol 4 er hvilt på murstøtte.

Dessuten har jeg merket at takstol 4 allerede er forsterket ved at man har murt ut støtte fra skorsteinen på loftet som takstol 4 hviler mot i henhold til dette bildet:

Loftet viser murstøtte fra skorstein som takstol hviler på, med trebjelker synlige i taket og trepanel langs veggen.

Alt i alt ser jeg ikke hvordan flyttingen av søylen i andre etasje vil påvirke takets/husets bæreevne hvis jeg anvender de ovennevnte tiltakene.

Mvh

Ikke glem å sjekke hvor den nye søylen havner i forhold til etasjen under(y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.