Snølastens verdi på bakken er 2,5 kN/kvm i Kristinehamn. Med hensyn til takutformingen kan man regne med 2 kN/kvm. Jeg gjetter at takkonstruksjonen veier 1 kN/kvm. Med utgangspunkt i tegningens mål kan man da anta at en 3,5 m lang bjelke får en maksimal last på knapt 14 kN/m. En IPE 160 får da en maks nedbøyning på ca 15 mm, hvilket tilsvarer 1/233 av spennet, noe som er i meste laget for en bjelke som i sin tur bærer opp takstoler. Med en IPE 180 blir nedbøyningen ca 10 mm. Taket raser ikke sammen med IPE 160, men det er heller ikke optimalt.

J justusandersson skrev:
Snølasteverdien på bakken er 2,5 kN/kvm i Kristinehamn. Med hensyn til takutformingen kan man regne med 2 kN/kvm. Jeg gjetter at takkonstruksjonen veier 1 kN/kvm. Med ledning av tegningens mål kan man da anta at en 3,5 m lang bjelke får en maksimal last på knapt 14 kN/m. En IPE 160 får da en maksimal nedbøyning på ca 15 mm som tilsvarer 1/233 av spennvidden, noe som er i meste laget for en bjelke som i sin tur bærer opp takstoler. Med en IPE 180 blir nedbøyningen ca 10 mm. Taket raser ikke inn med IPE 160, men det er heller ikke optimalt.
Interessant og sikkert bra beregning jeg skal se om de kan ta hjem HEA160 eller IPE180 for sikkerhets skyld.
Da må din beregning havne nær verdien for limträ 60x315?

Ja, det er i samme herad.

Da er det både bukseseler og livrem nå
Tusen takk for all hjelp

Skal bygge ut balkongen fra 2 m dybde til 3,5 m til våren. Det er en sveiset I-bjelke konstruksjon som står på 3 ben i forkant og er boltet i teglfasaden bak.
Påbyggingen er tenkt med samme bjelke horisontalt og 45 graders strever mot bena. Interessert i å regne på det hvis du får ordentlig grunnlag?

God helg /Magnus

Kom igjen! God helg du også!

• Liker
kulle og 1 annen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om både HEA og limträ krever en løsning som er litt bredere enn eksisterende vegger hadde jeg valgt HEA for takhøyden sin skyld om du er så lang.

E Evamag skrev:
Vi har akkurat gjort en åpning på 5,8 som vi bærer av med en HEA bslk. Vi har dessuten lavt under taket så limtre var utelukket. Bjelken hviler på 95x95 støtter som bygges inn i veggene. . Bærer av mot takstolene. Vi måtte rive hele innertaket samt bygge inn støttene i veggene. Når alt er klart vil nesten ingenting synes.
interessant, vi har for øyeblikket en hea-160 som ligger innfelt i bjelkelaget som er på 3,4m vi vil erstatte denne til 4,8m
Har du mer info om hvordan hele arbeidet gikk og også bilder? Du kan pm-e om du har lyst til det isteden.

Hei alle sammen!

Jeg hadde trengt litt hjelp med å regne ut hvilken type/størrelse på trebjelke vi må sette opp i huset vårt. Det kan også være i metall, som HEA200.
Huset er bygget i 1975, 1 1/2 hus.

Åpningen vil bli 5m lang

Legger ved noen bilder med mål. Så hvis noen er flinke på dette og kan komme med gode råd så hadde det blitt satt stor pris på.

• Arkitektonisk skisse av et hus med mål og detaljer for fasade, tak og konstruksjon, datert 1977. Vises sammen med andre byggtegninger på bordet.
  • Plantegning av hus med målene 14,28m x 8,5m. Viser rom som stue, soverom 1 og 2, WC, og kott. Åpning er 5,2m.
  • Plantegning av hus med romnavn og mål i meter, inkludert stue, kontor og kjøkken, på et bord med uklar skål i hjørnet av bildet.
Det blir rett solide greier. I snøsone 2 og med takvinkel maks 30° handler det om limtre 215x405 eller HEA 220. Jeg ville nok stille spørsmål ved poenget med denne tiltaket. Stuen blir mindre møblerbar og døren til badet vil føre direkte til et møblert rom. Tegningen er dessuten ikke korrekt. Det er en meglertegning. Trappen til overetasjen er feiltegned. Dere må ha en korrekt tegning som grunnlag for en slik beslutning.

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det blir rett skikkelige saker. I snøsone 2 og med takvinkel maks 30° handler det om limtre 215x405 eller HEA 220. Jeg ville nok stilt spørsmål ved poenget med denne tiltaket. Stuen blir mindre møblerbar og døren til badet vil lede direkte til et møblert område. Tegningen er dessuten ikke korrekt. Det er en meglertegning. Trappen til overetasjen er feiltegnet. Dere må ha en korrekt tegning som grunnlag for en slik beslutning.
J justusandersson skrev:
Det blir rett skikkelige saker. I snøsone 2 og med takvinkel maks 30° handler det om limtre 215x405 eller HEA 220. Jeg ville nok stilt spørsmål ved poenget med denne tiltaket. Stuen blir mindre møblerbar og døren til badet vil lede direkte til et møblert område. Tegningen er dessuten ikke korrekt. Det er en meglertegning. Trappen til overetasjen er feiltegnet. Dere må ha en korrekt tegning som grunnlag for en slik beslutning.
J justusandersson skrev:
Hei jeg vet at dette er ikke korrekte tegninger.

Huset befinner seg i snøsone 1 og takvinkelen er 40 grader.
Poenget med å gjøre dette er å få en følelse av åpen planløsning og på den måten ha mulighet til å ha en ordentlig kjøkkenøy uten at det føles trangt.

Så du tror på en HEA 220. Hvordan tror du det hadde vært om man valgte å legge en stolpe i midten av hullet. Da blir det 2.5m på hver side.
Setter pris på ditt engasjement.

En stolpe på midten gir helt andre forutsetninger. Da kan dere klare dere med beskjedne 90x270 i limtre eller HEA 140. Limtre er da å foretrekke siden det blir enklere med tilkoblingene til stolpene. Uavhengig av om dere har to eller tre stolper må dere sjekke at voten under platen tåler de punktlastene som blir aktuelle.

J justusandersson skrev:
En stolpe på midten gir helt andre forutsetninger. Da kan dere klare dere med beskjedne 90x270 i limtre eller HEA 140. Limtre er da å foretrekke siden det blir enklere med tilkoblingene til stolpene. Uavhengig av om dere har to eller tre stolper må dere sjekke at vouten under platen tåler de punktlastene som blir aktuelle.
Takk for svar.

Så du tror på en HEA240 om vi har to stolper og 90x270 om vi har tre stolper.

Har du noen erfaring med hus fra 70-tallet angående punktlaster?
Jeg har en gammel tegning av huset der man ser klart og tydelig at det er forsterket i midten også.

• Arkitekttegning av et hus fra 1977 med fasade- og seksjonsvisning. Inneholder detaljer om bygningens konstruksjon og materialer.
Det finnes nok ikke to hus som er like i det henseendet. Avhenger mye av den aktuelle snøsonen. Man må sjekke på K-tegningen eller den tekniske beskrivelsen. Et pluss er at det var mer nøye hva man leverte inn til kommunen på den tiden når det gjelder konstruksjonsberegninger. Største punktlasten blir i størrelsen 50 kN.

J justusandersson skrev:
Det finnes nok ikke to hus som er like i så måte. Det avhenger mye av den aktuelle snøsonen. Man må se på K-tegningen eller den tekniske beskrivelsen. Et pluss er at det var mer omhyggelig hva man leverte inn til kommunen på den tiden når det gjelder konstruksjonsberegninger. Største punktlasten blir i størrelsen 50 kN.
Takk for svar. Jeg får jage de litt på kommunen.

J justusandersson skrev:
Det finnes nok ikke to hus som er like i det henseende. Avhenger mye av den aktuelle snøsonen. Man må sjekke K-tegningen eller den tekniske beskrivelsen. Et pluss er at det var mer nøye hva man leverte inn til kommunen på den tiden når det gjelder konstruksjonsberegninger. Største punktlasten blir i størrelsen 50 kN.
Hei igjen, har fått tak i et til bilde som kanskje kan si noe mer i dette spørsmålet.

• Plantegning for et hus med rom som stue, kjøkken og soverom, samt detaljerte mål og håndskrevne notater.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.