Hei!

Jeg holder på med å bytte panel og vinduskarmer og har valgt en eldre stil med litt snekkerkunst og utsmykninger. Har f.eks. bevisst valgt bort blikk på vannbord. Jeg setter min overligger på grunnpanelet, noe jeg har sett at man har gjort på eldre hus med denne typen overligger. Mitt problem er at det ikke blir tett, og regnvann vil komme inn bak overliggeren. Se bilder.

Trenger deres råd og visdom. Er jeg unødvendig bekymret, eller er dette en risikokonstruksjon som jeg bør unngå? Hvordan kan jeg konstruere det på en bedre måte, men fortsatt beholde ideen min?

Rød trepanel med bredt mellomrom over hvit list, viser potensial for vanninntrengning bak overligger på huset.

Rødmalt husvegg med hvit overligger og vinduskarmer, viser regnproblem bak overliggeren. Skaper diskusjon om byggmetoder og tetting.

Rød husvegg med hvit vindusramme og paneldetaljer. Solskygge faller over veggen.

En profilskisse på hvordan det "skal være" og hvordan du har gjort ville lette prosessen.

Du skal sette overliggeren før underbordene, men det blir ikke helt tett likevel hvis vinden ligger på. Legg en plate som går opp 10 cm og ut forbi lock-brettet men ikke helt ut så den ikke synes. La det være 5 mm mellom panelen og platen.

Alt sag et ca 10 mm dypt spor (skrå nedover/utover) i bunnbordene like over overkanten på det overliggende vinduskledningen og monter en liten smal metallstripe som avsluttes med en nedbøyning 5 mm ned over vinduskledningen. Denne metallstripen kan du enten klippe til selv eller la produsere på mål. Best blir det (i samsvar med gammel stil) hvis den er varmforsinket men umalt, slik at du kan male selv med linoljemaling. Den blir liten og nett og vil ikke synes med mindre man går relativt nær vinduet og inspiserer, men da synes uansett "alt" så det har ingen betydning.

Det er den prinsippet vi har på vårt hus og det er (ikke altfor) råttent i treet etter drøyt 130 år, så uten blikk synes å kunne fungere en stund i alle fall... selv om blikk innebærer en sikrere konstruksjon. Beliggenheten, vind- og værpåvirkning og takutstikkets størrelse spiller nok en del rolle også.

Takk for tipsene!

Blir enten en liten varmgalvanisert plate eller ingenting.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.