Hei!

Bor i et hus siden to år hvor det har bodd et "amatørproff" en gang i tiden. En av tiltakene som jeg snart ikke lenger kan ignorere er en "hengekøye" på et sted i etasjeskilleren. Noen har tatt opp en åpning i bæreveggen i underetasjen uten tilstrekkelig forsterkning. I midten av denne hengekøya i overetasjen står et høyt skap proppfullt med klær i kurver som nok veier en hel del, ellers ingen direkte belastning mer enn egenvekt på etasjeskilleren og vi som går der av og til. Senkningen er utrolig irriterende å gå på, og jeg minnes hver gang om at jeg må gjøre noe med det før eller senere. Forrige eier sa at det hadde vært sånn i 20 år så lenge hun bodde her.

Åpningen er 2,2 meter bred, og jeg ser for meg at jeg må putte inn en form for stålbjelke og kle inn. Gjetter at det i dag sitter en bjelke på måfå eller noe innenfor gipsen.

Prosjektet jeg ser for meg (og gruer meg til) er omtrent som følger:
1. Jekke opp åpningen for eksempel med jekk og samtidig følge med med støttebjelke på hver side av åpningen slik at etasjeskilleren blir plan. (Skal finne spikerslagene og sette opp støttebjelkene der slik at jeg ikke knuser den eksisterende takgipsen).
2. Kle av gipsen for å se hva som sitter der i dag.
3. Fjerne det som nå sitter der slik at etasjeskillerbjelkene blottlegges.
4. Få inn stålbjelke og bolte den til nærmeste bjelke.
5. Fjerne støttene
6. Gipse igjen, sparkle og male.

Spørsmål 1: I dag henger den eksisterende "bjelken" ned ca 60 mm under takgipsen. Med takgips på 12 og spikerslag på 28 gir det en total høyde på 80 mm, minus ny gipsinnkledning blir det ca 70 mm høy bjelke. Holder det, eller hvor høy tror dere den må være for å bære opp en åpning på 2,2 m?
Spørsmål 2: Hvilken stålbjelke gir best bæreevne, HEA, IPE eller UPE?
Spørsmål 3: Tror dere det fungerer å bestille stålbjelken med festeplater i endene og bolte den til de eksisterende veggtrebjelkene, eller må jeg kle av hele sidene ned til gulvet og montere stålstolper i hver ende? Det ville gjøre prosjektet enda mer komplisert.
Spørsmål 4: Synes dere jeg tenker riktig generelt?

Som et problem sitter det en koblingsboks på den ene siden.

Legger ved bilde av elendigheten. Alle innspill mottas med takknemlighet!
Åpent rom med hvitt tak og trapper, speil på venstre vegg.

BirgitS
Jeg kan bare svare på litt av dine spørsmål.

1. Jeg tror bjelken må være betydelig høyere, f.eks. det dobbelte. Ut fra hva man har kommet frem til i andre tråder om avvekslinger. Så avhenger det av maksimal vekt ovenfra, altså snø, takbekledning, takkonstruksjon etc.
3. Jeg tror at du trenger sterkere søyler i endene som bjelken kan ligge på.

Du bør ansette en bygningskonstruktør som kan beregne det der og gi deg underlag til byggemelding til kommunen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jeg kan bare svare på litt av spørsmålene dine.

1. Jeg tror bjelken trenger å være betydelig høyere, f.eks. det dobbelte. Basert på hva man har kommet frem til i andre tråder om omstøtninger. Så avhenger det av maksimal vekt ovenfra, altså snø, taktekking, takkonstruksjon osv.
3. Jeg tror at du trenger sterkere søyler i endene som bjelken kan ligge på.

Du bør ansette en byggekonstruktør som kan regne på dette og gi deg underlag til byggemelding til kommunen.
Takk for svar, om enn slitsomme sådanne. Er ikke byggemelding til kommunen overkill for å forbedre en eksisterende omstøtning i en privat villa? Bjelkelaget bærer som sagt ikke noe utover en tung klesgarderobe og personlast da taket på øverste etasje er frittbærende A-takstol. Det er nok rimelig med høyere bjelke dog. Får børste støvet av mine gamle dimensjoneringsbøker fra universitetet.

BirgitS
Som jeg har oppfattet det skal alle inngrep i den bærende konstruksjonen meldes og godkjennes. Det er jo for å unngå den situasjonen som du nå har havnet i.

Frittbærende pleier man vel å kalle fagverkstakstoler (W) som fører over all taklast til ytterveggene. Andre takstoler fører vel over en del taklast via støttebena til bjelkelaget og dermed til den bærende hjertetveggen. Det er i alle fall slik som jeg (amatør) har forstått det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.