1.070 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Risikofritt å lage en kanal for røropplegg i yttervegg?
Hei, jeg holder på å legge nye rør til radiatorene i huset, siden de går under gulvene i kjelleren vil jeg ha nye, friske før det nye gulvet legges.
De gamle jernrørene gikk i ytterveggen (se bilde), ytterveggen består av 30 cm siporex-element, kanalen ser ut til å være ca. 10 cm dyp. Den er "sparklet" med noe som minner om selve siporexen, dog ikke fullt så porøs som akkurat siporexen.
Er det bare å hakke fram rørene og legge nye rør for så å sette igjen med en sementbasert sparkel, type Laga Vegg fra Finja?
Vil unngå at første etasje kommer ned i kjelleren...
/Andreas
De gamle jernrørene gikk i ytterveggen (se bilde), ytterveggen består av 30 cm siporex-element, kanalen ser ut til å være ca. 10 cm dyp. Den er "sparklet" med noe som minner om selve siporexen, dog ikke fullt så porøs som akkurat siporexen.
Er det bare å hakke fram rørene og legge nye rør for så å sette igjen med en sementbasert sparkel, type Laga Vegg fra Finja?
Vil unngå at første etasje kommer ned i kjelleren...
/Andreas
Følger du de gamle rørenes veier er det ingen risiko, men da skal du ha prisolrør (de med hvit plast på) kobber har ikke godt av å ha kontakt med mørtel, så det med skjøter i gulv, det får man ha på varme. Men anbefaler å hardlodde eller myklodde skjøtene, ingen klemrings- eller pressgreier.
Jeg antok at det skulle være ok. Man får vel anta at rørene er montert etter at bjelkelaget pluss ytterveggene på første etasje var på plass.S skutten11 skrev:
Jeg skal bruke pex med beskyttelsesrør, så ingen skjulte skjøter.
Har du tips til passende sparkel hvis ikke finjas laga veg er egnet til dette?
/Andreas
Du kan ta hva du vil og pusse med, når du legger dem i veggen vil de ønske å gå ut
( det er et minne i alle plastrør, de vil gå tilbake som rull ) sett noen 4 tommers galvaniserte diagonalt, et kryss blir over røret og pusse, da blir de på plass
Et annet tips er å varme dem ved å skylle i varmtvann og plugge endene
( kan være litt vått ved kapp, men de blir virkelig snille da
( det er et minne i alle plastrør, de vil gå tilbake som rull ) sett noen 4 tommers galvaniserte diagonalt, et kryss blir over røret og pusse, da blir de på plass
Et annet tips er å varme dem ved å skylle i varmtvann og plugge endene
( kan være litt vått ved kapp, men de blir virkelig snille da
S skutten11 skrev:Du kan ta hva du vil og pusse med, når du legger dem i veggen vil de prøve å gå ut
(det finnes et minne i alle plastrør, de vil gå tilbake som rull) sett noen 4 tommers galvaniserte skrått, et kors blir over røret og pusse da blir de værende på plass
Et annet tips er å varme dem ved å spyle i varmt vann og plugge endene
(kan være litt vått ved kutt, men de blir riktig snille da
Kanon! Takk for hjelpen!
/Andreas
Klikk her for å svare