Hei, jeg holder på å legge nye rør til radiatorene i huset, siden de går under gulvene i kjelleren vil jeg ha nye, friske før det nye gulvet legges.

De gamle jernrørene gikk i ytterveggen (se bilde), ytterveggen består av 30 cm siporex-element, kanalen ser ut til å være ca. 10 cm dyp. Den er "sparklet" med noe som minner om selve siporexen, dog ikke fullt så porøs som akkurat siporexen.

Er det bare å hakke fram rørene og legge nye rør for så å sette igjen med en sementbasert sparkel, type Laga Vegg fra Finja?

Vil unngå at første etasje kommer ned i kjelleren...

/Andreas

• Ødelagt vegg med avdekkede rør. Veggen er delvis revet, med stein og murbrokker på gulvet, viser tidligere plassering av jernrør.
S
Følger du de gamle rørenes veier er det ingen risiko, men da skal du ha prisolrør (de med hvit plast på) kobber har ikke godt av å ha kontakt med mørtel, så det med skjøter i gulv, det får man ha på varme. Men anbefaler å hardlodde eller myklodde skjøtene, ingen klemrings- eller pressgreier.

S skutten11 skrev:
Følger du de gamle rørens veier er det ingen risiko, men da skal du ha prisolrør (de med hvit plast på) kobber trives ikke med å ha kontakt med mørtel, så det med skjøter i gulv, det får man ha på varme. Men jeg anbefaler å hardlodde eller myklodde skjøtene, ingen klemrings eller pressgreier
Jeg antok at det skulle være ok. Man får vel anta at rørene er montert etter at bjelkelaget pluss ytterveggene på første etasje var på plass.

Jeg skal bruke pex med beskyttelsesrør, så ingen skjulte skjøter.

Har du tips til passende sparkel hvis ikke finjas laga veg er egnet til dette?

/Andreas

S
Du kan ta hva du vil og pusse med, når du legger dem i veggen vil de ønske å gå ut
( det er et minne i alle plastrør, de vil gå tilbake som rull ) sett noen 4 tommers galvaniserte diagonalt, et kryss blir over røret og pusse, da blir de på plass
Et annet tips er å varme dem ved å skylle i varmtvann og plugge endene
( kan være litt vått ved kapp, men de blir virkelig snille da

• Liker
hempularen og 1 annen
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Du kan ta hva du vil og pusse med, når du legger dem i veggen vil de prøve å gå ut
(det finnes et minne i alle plastrør, de vil gå tilbake som rull) sett noen 4 tommers galvaniserte skrått, et kors blir over røret og pusse da blir de værende på plass
Et annet tips er å varme dem ved å spyle i varmt vann og plugge endene
(kan være litt vått ved kutt, men de blir riktig snille da

Kanon! Takk for hjelpen!

/Andreas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.