Jeg trenger tips om
Hvordan man blir kvitt kalde gulv og gulvtrekk?
Risikoer ved å legge vannbåren gulvvarme på trebjelkelag over krypkjeller.
Jeg har siden et år tilbake et hus som er bygget i flere omganger mellom ca. 1930 og 1966.
Halve huset, kjøkken, gang og bad, har krypkjeller med en gammel, steinsatt matkeller under.
Alle veggene på huset er etterisolert.
Under denne vinteren har det vært kaldt og trekkfullt gulv i denne delen av huset.
Spesielt mot en av ytterveggene på kjøkkenet.
Jeg har tatt opp en del av innergulvet på kjøkkenet (ikke ved den ytterveggen men mer inne i huset).
Og ser da at den opprinnelige isolasjonen, spon, har sunket sammen så det er en ca. 2 cm glippe mellom isolasjonen og innergulvet.
Kan den glippen forårsake at gulvet blir kaldt eller har den ikke noen betydning?
Kan gulvkulden og trekket avhjelpes ved å fjerne sponen og fylle med f.eks. Icell opp til innergulvet? Finnes det noe mer man kan gjøre, f.eks. noe "kuldebarriere" ved ytterveggene?
Hvilke risikoer finnes det ved å legge inn vannbåren gulvvarme på denne delen av huset? (bergvarme i huset.) Krypkjeller og trebjelkelag, er det risiko for fuktvandring?
Hvilke tiltak bør man treffe med forarbeidet før man legger på vannbåren gulvvarme på trebjelkelag?